نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران از قطعی های مکرر برق در پایتخت و سراسر کشور انتقاد کرد و گفت: وزارت نیرو به طور شفاف دلایل قطعی های بی رویه برق را با شهروندان در میان گذارد.
کد خبر: ۹۷۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰ 06 July 2021

به گزارش «تابناک تهران»، سید ابراهیم امینی که امروز سه شنبه در غیاب محسن هاشمی ریاست سیصد و هشتمین جلسه شورا را بر عهده دارد، با اشاره به قطعی های مکرر برق اظهار داشت: حداقل توقع بدیهی شهروندان از وزارت نیرو این است که به صورت شفاف دلایل قطعی‌های بی رویه برق را با شهروندان در میان بگذارد و تلاش کند این مشکل حل شود.

وی افزود: مردم در این تابستان که ناجوانمردانه گرم است، دچار آسیب شده اند.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۱۴ تیرماه و روز قلم اظهار داشت: اهالی قلم نیازمند تامین هستند و آنان در اقصاء نقاط جهان با دشواری‌های سختی مواجه بودند.

وی ادامه داد: شورای پنجم افتخار دارد برغم نقدها و تخریب‌ها که در سال‌های گذشته از سوی عده‌ای به شورای پنجم روانه شد، اما این روز را گرامی دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین ریاست حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضائیه را تبریک گفت و عنوان کرد: با خبر شدیم که از سوی دفتر قوه قضاییه با اهالی اندیشه و قلم و برخی افراد سیاسی و اجتماعی که سابقه برخورد قضایی نیز با آنان وجود داشت، تماس گرفته شده و از آنان خواسته شده است که برای ارتباط با رئیس قوه و ارائه پیشنهادها و انتقادات خود به این قوه، اقدام کنند.

وی از این اقدام قوه قضاییه تقدیر کرد و گفت: امیدوارم این عمل ادامه داشته باشد.

درخواست دعوت مدیران وزارت نیرو به شورای شهر

«محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به بحران قطعی برق در تهران و سایر شهرها، گفت: بحران قطعی برق در شرایطی که کشور دچار شرایط کرونایی و مشکلات بیکاری است، به یک بحران جدی برای شهروندان در سراسر کشور تبدیل شده است.

وی افزود: قطعا تداوم این رویه منجر به بحران هایی بسیار جدی تر خواهد شد لذا از هیات رئیسه شورای شهر تهران درخواست داریم تا مسئولان وزارت نیرو و مدیران برق در شهر تهران را برای ارائه گزارش به اعضای شورای شهر و مردم تهران به جلسه این شورا دعوت کنند.

سالاری با بیان اینکه باید مشخص شود دلیل این بحران‌ها چیست، اظهار داشت: انتظار داریم مدیران به صورت شفاف، واضح و صریح چالش‌هایی که با آن روبرو هستند را در گزارش اعلام کنند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برخی از چالش ها عنوان کرد: اگر موانع طبیعی و به دلیل افزایش دما است و یا به دلیل کمبود بودجه و یا به دلیل عدم همکاری نهادها و سازمان‌ها که گزارش‌های جدی در این خصوص شنیده می‌شود؛ و یا به دلیل عدم سرمایه‌گذاری دولت‌های گذشته در زیر ساخت ها؛ باید این دلایل مشخص شود.

سالاری با بیان اینکه در حال حاضر صنعت کشور خوابیده است و اگر صنعت فعال شود وضعیت قطعی برق و بحران موجود، جدی تر خواهد شد، اظهار داشت: در سال‌های گذشته برخی نیروگاه‌ها را به خصولتی ها واگذار کردند و وزارت نیرو باید از وضعیت این واگذاریها و تاثیر آن در وضعیتی که اکنون کشور در آن قرار دارد، گزارش ارائه کند.

عضو شورای شهر تهران همچنین گفت: اخباری نیز از وضعیت ماینر ها و مزارع بیت کوین به گوش می‌رسد که مشخص نیست چقدر درست است و نیاز است مدیران وزارت نیرو در این خصوص نیز گزارش دهند.

مدیر منطقه ای برق تهران به جلسه یکشنبه آتی شورا دعوت شد

«سید ابراهیم امینی» که در جلسه امروز شورای شهر ریاست شورای اسلامی شهر تهران را برعهده دارد، هنگام تذکر محمد سالاری گفت: از همین‌جا مدیر منطقه ای برق تهران را به جلسه آتی شورای شهر که روز یکشنبه برگزار می شود، دعوت می کنیم.

وی گفت: در جلسه آتی شورا در خدمت این مدیر هستیم تا گزارشی از مشکلات پیش آمده را به اطلاع نمایندگان شهروندان تهرانی برساند.

امینی تاکید کرد که حتماً نامه و دعوت نامه مکتوب نیز برایشان ارسال خواهد شد.

سالاری نسبت به ارجاع اصلاحیه قانون ماده ۱۰۰ به صحن مجلس شورای اسلامی تذکر داد

محمد سالاری در ادامه تذکر خود، نسبت به ارجاع اصلاحیه قانون ماده ۱۰۰ فعلی به صحن مجلس تذکر داد و گفت: شورا و شهرداری تهران پیگیر این اصلاحیه بوده است اما آنچه به صحن آمده است ایرادات جدی دارد.

وی گفت: تقاضا داریم مجلس، نظر شورای شهر و شهرداری تهران را در این خصوص بگیرند و سپس تصمیم‌گیری کنند .

سید ابراهیم امینی درباره این سخنان سالاری نیز گفت: همچنین ما از رئیس مجلس شورای اسلامی که پیش از این شهردار تهران بودند و تعدادی از نمایندگان که سابقه حضور در مدیریت شهری تهران را دارند؛ و در جریان عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ هستند ، انتظار داریم خروجی این مصوبه به نحوی باشد که صرفه و صلاح شهر و شهروندان را در پی داشته باشد.

نظری: واگذاری امور خدماتی به شورایاری ها و دهیاری ها فراموش نشود

همچنین «حجت نظری»، در مورد بی‌توجهی مجلس به قانون ششم توسعه و واگذاری بخشی از وظایف دولت به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، به دولت و مجلس شورای اسلامی تذکر داد و گفت: بر اساس ماده ۲۵ قانون ششم توسعه صراحتا دولت مکلف شده تا ۱۵ درصد از ساختار اجرایی دستگاه ها را از طریق واگذاری واحدهای عملیاتی، خرید خدمات و مشارکت با بخش غیردولتی با اولویت تعاونی‌ها، حذف واحدهای غیرضرور، کاهش سطوح مدیریت، کاهش پستهای سازمانی، انحلال و ادغام سازمان‌ها و مؤسسات و واگذاری برخی از وظایف دستگاههای اجرائی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تصویب شورای‌عالی اداری کاهش دهد.

وی افزود: متاسفانه به رغم اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته امور خدماتی که دولت برعهده دارد برعهده شورایاری ها و دهیاری‌هاست و به رغم صراحت قانون ما شاهدیم که هیچ اقدامی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی در این زمینه انجام نشده است.

نظری با بیان اینکه اگر امروز عده‌ای حرف از مدیریت یکپارچه شهری می‌زنند، باید به الزامات و لوازم آن هم پایبند باشند، گفت: اگر امور خدماتی به عهده شهرداری ها و دهیاری ها داشته باشیم آن وقت ما می‌توانیم امکان پاسخگویی به شهروندان در مورد آب و برق را داشته باشیم و در حفاری ها هم هماهنگی را انجام دهیم؛ نه اینکه معابر در زمان های مختلف حفاری شده و برای شهروندان مشکلات مضاعفی ایجاد شود.

وی همچنین روز قلم را به اهالی قلم تبریک گفت.

املاک واگذار شده شهرداری تعیین تکلیف شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه خود و برای سومین جلسه پیاپی، بررسی لایحه «تعیین تکلیف املاک و اموال غیرمنقول واگذار شده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی» را در دستور کار قرار دادند.

اعضای شورای شهر در این جلسه به ارائه پیشنهادهای خود پرداختند؛ «حجت نظری» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره واگذاری ۲ ورزشگاه امام رضا (ع) و شهید کاظمی که از سال ۹۴ به باشگاه های پرسپولیس و استقلال تهران واگذار شده بود، گفت: سال گذشته مهلت بهره برداری از این ۲ ورزشگاه به پایان رسید و باید تعیین تکلیف شود.

نظری با اشاره به دیدگاه شهرداری در این خصوص اظهار داشت که شهرداری گفته است این ورزشگاه‌ها مشمول واگذاری مجدد هستند اما چون این ورزشگاه‌ها تفاوت ماهوی با دیگر ورزشگاه‌ها دارند باید سقف زمانی بهره برداری داشته باشد، اما در پیوست شهرداری سقف زمانی مشخص نشده و باید در قالب تبصره به مدت ۱۰ سال امکان بهره برداری شان تمدید شود.

«محمدنادر محمدزاده» رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در این خصوص عنوان کرد که از نظر قانونی پیشنهاد در لایحه از سوی شورا ممنوع است و قانون می‌گوید باید پیشنهاد شهرداری به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه این ۲ ورزشگاه، ۳۸۹ میلیارد قیمت گذاری شده است و با ورزشگاه تختی تهاتر می‌شود، افزود: در متن پیشنهاد آمده است در صورت خصوصی سازی ورزشگاه پس گرفته خواهد شد.

محمود میرلوحی عضو دیگر شورای شهر هم گفت: بخشی از این تعداد املاک مربوط به سازمان‌های مردم نهاد است که در مسیر ماده ۵۵ هستند و باید هر ۲ سال یک بار در فعالیت خود تجدید نظر کنند.

وی افزود: باید تابلوی شهرداری تهران در کنار این مراکز نصب شود تا مشخص شود که اصل ملکیت مربوط به شهرداری تهران است.

«محمدرضا جوادی یگانه» معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز در زمان بررسی این لایحه گفت: در مصوبه شورا تصریح شده است که تا پایان تیرماه هر چه از لیست تصویب نشد پس بگیریم.

وی با اشاره به برخی اصلاحات در این لایحه گفت: بنابراین ۷۹ مسجد و حسینیه را باید پس بگیریم چون بر اساس لایحه به هیچکدام مجوز نمی‌دهند، یا باید این مساله اماکن مذهبی استثنا شود یا اینکه این ماده اصلاح شود.

وی ادامه داد: کلیه املاکی که تعیین تکلیف نشده‌اند، تخلف محسوب شده و شهرداری موظف به بازپس گیری و تخلیه آنها است.

«سید ابراهیم امینی» نایب رییس شورای شهر هم در این خصوص توضیح داد که در تبصره ماده ۷ این لایحه آمده است که در مواردی که شهرداری اقدام به واگذاری حسینیه و مسجد شده؛ موظف به ساماندهی فضاهای تجاری اطراف این امکان و واگذاری عواید آن برای تجهیز و نوسازی مساجد و توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی فضاهای مجاور مساجد است.

در نهایت اعضای شورای شهر این لایحه را با پیشنهادهایی تصویب؛ و پرونده املاک واگذار شده را بستند.

لایحه اخذ بهای خدمات ارائه شده به مهاجران و اتباع خارجی تصویب شد

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه، یک فوریت لایحه «اخذ بهای خدمات ارائه شده به مهاجران و اتباع خارجی» را در دستور کار قرار دادند.

«محمدرضا جوادی یگانه» معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران درباره این لایحه که به شکل یک فوریت به شورای شهر ارائه شد، توضیح داد که این لایحه ادامه مصوباتی است که در سال‌های قبل به شورا ارائه و تصویب شد.

وی با بیان اینکه اداره اتباع از شهرداری خواسته است این لایحه به روز به رسانی شود و با توجه به چارچوب‌ها و درخواست تصویب فوری آن نیاز است، گفت: در تیر ماه و مرداد ثبت نام اتباع انجام می‌شود و ما می‌خواستیم همزمان با آمایش اتباع لایحه را تصویب کنیم تا نرخ‌های جدید همزمان با آمایش تعیین شود.

در نهایت اعضای شورای شهر بدون مخالفت و با ۱۸ رای یک فوریت لایحه یادشده را تصویب کردند.

نامگذاری یک بلوار به نام علی دایی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه شصت و پنجمین صورتجلسه ، کمیسیون نامگذاری و تغییر نام معابر شهر تهران را در دستور کار قرار دادند.

«محمد جواد حق شناس» رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر درباره این دستور توضیح داد و گفت: در این کمیسیون پیشنهاد شد که بلوار بی نام غربی کنار مجموعه آزادی به نام علی دایی نامگذاری شود.

وی افزود: این نامگذاری با توجه به اینکه دایی در روزهای اخیر به شدت در فضای ورزشی و محافل فوتبالی جهان مطرح شدند که رونالدو به رکورد ایشان رسیده، انجام شده است .

وی گفت : این نامگذاری پیشنهاد جمعی از روزنامه نگاران و ورزشی نویسان و انجمن اردبیل بوده است.

حق شناس ادامه داد: همچنین خیابان کوشا به نام محلات و خیابان آذربایجان که توسط بزرگراه نواب به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده به آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تغییر نام یافت.

وی افزود: کوچه جعفری در کنار سینمای ایران، به نام سینمای ایران ، کوچه نسیم به نام سید کاظم سید علی، کوچه طلوع به نام مصطفی خرمشاهی، کوچه دهم، هشتم و سوم به نام شهیدان بیات و خیابان بهار غربی به نام محمد تکلو تغییر نام یافت.

حق شناس ادامه داد: در این جلسه ، خیابان صاحب الزمان به نام شهید سبزعلی رستمی، کوچه طلا به نام مهدیه الهی قمشه ای، خیابان نوزدهم با حفظ شماره به نام غلامحسین تکمیل همایون، کوچه گیو به نام فاطمه سیاح و کوچه پانزدهم به نام لطیف کاشیگر تغییر نام داد.

وی گفت: همچنین بزرگراه فتح به نام سردار حاج احمد متوسلیان، که فعلا از عنوان شهید خودداری کرده ایم، تغییر نام داده است.

وی گفت: بیش از سه دهه است که از وضعیت سردار متوسلیان بی خبر هستیم و ایشان در اسارت رژیم صهیونیستی بوده اند، که امیدواریم به سلامت باشند.

این عضو شورای شهر تهران افزود : همچنین بلوار گلها به نام استاد سید علی موسوی گرمارودی شاعر معاصر و کوچه مریم به نام شیرین بیانی تغییر نام داده است.

حق‌شناس ادامه داد: کوچه سرو به نام لیلیک تریان از هنرمندان ارامنه ، کوچه های یکم، سوم، پنجم، هفتم، دوم، چهارم، هفتم و دوازدهم خیابان قائم مقام فراهانی با محوریت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، به نام بزرگان مطبوعات کشور نام‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: نسیم شمال، میرزا صالح شیرازی، صدیقه دولت آبادی ، مریم عمید سمنانی، شهیدان خبرنگار، کیومرث صابری فومنی یا گل آقا، کاظم اخوان، احمد بورقانی، ادیب الممالک فراهانی، یوسف اعتصام الملک پدر پروین اعتصامی، نامگذاری شد .

وی ادامه داد :همچنین کوچه شیرین به نام کریم امامی، خیابان ۲۲ بهمن به نام بامداد، کوچه رضا به نام بانو امین اصفهانی، کوچه حافظ به نام طوبا آزموده، کوچه لادن به نام خلخال و کوچه شقایق به نام نمین تغییر نام یافت .

در نهایت اعضای شورای شهر لایحه نامگذاری را با ۱۴ رای تصویب کردند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین در ادامه این جلسه پرونده ۳ پلاک ثبتی را از حیث باغ بودن یا باغ نبودنمورد بررسی قرار دادند و با توجه به نظر کمیسیون هر ۳ پلاک ثبتی را باغ تشخیص دادند.

یکی از پلاک های ثبتی در محله گلابدره و دیگری در فرمانیه قرار داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار