استقلال تیم فرداست
نمایش استقلال آن هم در روزهایی که نارضایتی از عملکرد مدیران این باشگاه به اوج رسیده، هواداران این تیم را به آینده امیدوار کرده است.
کد خبر: ۹۷۳۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴ 26 June 2021

به گزارش تابناک سمنان استقلال موفق شد با دو گل زودهنگام گل‌گهر را شکست دهد تا در روزهایی که تغییرات مدیریتی و اختلاف‌نظر بین کادر فنی و مدیرعامل باشگاه بیداد می‌کند شاگردان فرهاد مجیدی هم هواداران خود را راضی کنند و هم امید به ارتقای فنی و تاکتیکی تیم را در نزد هواداران بالاتر ببرند.

 

صرف‌نظر از اتفاقات رخ داده در جریان دو بازی مقابل پدیده و گل‌گهر، می‌توان رسیدن به یک ساختار و سازمان تاکتیکی مشخص را در نوع بازی استقلال دید. آنچه مشخص است فرهاد مجیدی در کنار درگیری‌های ذهنی‌اش در مورد مسائل مدیریتی، وقت و انرژی لازم را برای تمرینات تاکتیکی در تیمش نیز گذاشته است و این را می‌توان از نوع بازی شاگردانش در دو بازی اخیر به خصوص در فاز هجومی فهمید.

 

استقلال این روزها از آن شلختگی تاکتیکی نیم‌فصل اول رها شده و حتی بهتر و سازمان‌یافته‌تر از روزهای اول حضور فرهاد در این تیم و بازی‌های آسیایی ظاهر شده است. فوتبالی منظم که با بازیسازی از خط دفاع آغاز می‌شود و با حملات ضربتی و سرعتی همراه. در استقلال نه اصل بر بازی با حوصله است و نه با بازی مبتنی بر پاس‌های بلند و سریع. شاگردان مجیدی به مرور زمان و به تدریج به سمتی رفته‌اند که قادرند با هوشی جمعی بین فوتبال با حوصله و سرعتی تعادل برقرار کنند. آنها بازی را از خط دفاع آغاز می‌کنند و با حوصله توپ را جلو می‌برند و به یکباره با تعداد بازیکن زیاد محوطه جریمه و یک‌سوم دفاعی حریف را با هجوم سرعتی به تسخیر خود در می‌آورند. این نوع فوتبال یادآور روزهایی است که اندیشه‌های استراماچونی در حال به ثمر رسیدن در استقلال بود.  مجیدی در حال القای یک فوتبال اکتیو و دینامیک به شاگردانش است و  برای این کار سعی کرده تا نقش‌های تاکتیکی کلاسیک را از ذهن آنها دور کرده و از آنها جنب و جوش و شعاع حرکتی بخواهد. هر چند رسیدن به این مهم بیش از هر چیز نیازمند آمادگی بدنی بالا نیز است که باید دید ایده فرهاد مجیدی برای بالا بردن آمادگی جسمانی بازیکنانش چیست تا در مقاطع فشرده همانند بازی‌های آسیایی تیمش دچار مشکل نشود.

 
استقلال در فاز هجومی قابلیت تبدیل شدن به بی‌رحم‌ترین تیم ایرانی را دارد اما در فاز دفاعی هنوز مشکلاتی وجود دارد که وظیفه اصلی فرهاد برقراری تعادل در این زمینه است. هر چند زدن دو گل زودهنگام به گل‌گهر باعث شد تا سازمان دفاعی استقلال در دقایق زیادی مورد امتحان بازی هجومی و مالکانه گل‌گهر قرار گیرد و همین بسته ماندن دروازه که برخلاف بازی با پدیده با موقعیت گل کم حریف نیز همراه بود نشان داد که می‌توان با همین بازیکنان به یک ساختار دفاعی منظم نیز رسید. 

 

 

 

 

 

استقلال این فصل با مجموعه ای از بازیکنانی بسته شده که اگرچه در تیم‌های قبلی خود ستاره بوده‌اند اما جمع کردن آنها کنار هم و انتخاب ترکیبی از آنها که بتواند ضعف‌های هر بازیکن توسط بازیکن دیگر پوشش داده شود و در نهایت یک تیم متعادل تشکیل داد کار ساده‌ای نبوده است. اما حالا فرهاد مجیدی با گذشت زمان توانسته با تعریف نقش‌های تاکتیکی جدید برای بازیکنانی که پتانسیل رها نشده زیادی دارند تیم خود را به یک تعادل تاکتیکی برساند. مشکل اصلی استقلال در چند فصل اخیر نیز همین تغییرات زیاد در ابتدای هر فصل بوده که باعث شده هر مربی با هر ایده‌ای زمان زیادی برای جور کردن جنس خود و رسیدن به هماهنگی تاکتیکی از دست بدهد. 

 

نکته مهم مثبت دیگر در دو بازی اخیر استقلال، عدم تاثیر مشهود مشکلات حاشیه‌ای بر عملکرد فنی تیم بوده است. مجیدی به خوبی هنر همراه کردن کل تیم و بازیکنان را با خود نشان داده و این امتیاز بزرگی است که به کمک او می‌‌آید تا بتواند تیمی یکدل در اختیار داشته باشد. او با هر سیاست و هنری که شده ریاست خود بر رختکن تیمش را اعمال و کاری کرده که بازیکنانش بدون توجه به این مشکلات و بدون اینکه این مشکلات بر عملکرد آنها تاثیرگذار باشد برای سربلند کردن مربی خود تمام تلاش خود را انجام دهند. ضمن اینکه آمادگی روحی و ذهنی بازیکنان استقلال آن هم با وجود این همه حاشیه نویدبخش روزهای خوب استقلال در آینده و حتی در شرایط دشوار است. اینکه استقلال حتی در شرایط دشوار در بازی‌های مهم روحیه بازگشت به بازی را داشته باشد و مرعوب قدرت حریفان نشود. تیم‌های بزرگ عیار خود را در شرایط دشوار نشان می‌دهند و تیم مجیدی نشان داده که با این پوست‌کلفتی و استقامتی که بازیکنانش نشان داده‌اند در آستانه تبدیل شدن به تیمی بزرگ است.


اگر فرصت کافی به فرهاد داده شود و او بتواند فارغ از مشکلات مدیریتی تیمش را با چند بازیکن تقویت کند بدون شک استقلال تیمی است که در آینده چه بسا مدعی اول فوتبال ایران باشد. این بار آنچه استقلال نیاز دارد ثباتی است که چند فصل است به هر دلیلی از این تیم دریغ شده است.

 

با این بازیکنانی که یک‌دل و همراه با مجیدی می‌توانند مشکلات را پشت در رختکن بگذارند و با آمادگی ذهنی مناسب پا به زمین بگذارند، مجیدی فقط زمان می‌خواهد تا تیمش را به گونه‌ای بسازد که تا سال‌ها هواداران استقلال را از فوتبال ناب سیراب کند. اگر بگذارند که این‌بار استقلال با آرامش پا به فصل بعد بگذارد.

حجت شفیعی

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ورزش سه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار