پایتخت جمهوری اسلامی ایران این روزها در شرایطی به استقبال انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر می‌رود که مدیران شهری و شهروندان با بیم و امیدهای مختلفی برای مدیریت آتی شهر مواجه هستند.
کد خبر: ۹۷۱۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳ 16 June 2021

 

نخستین دور انتخابات شورای اسلامی شهر در اسفند سال ۷۷ و با تلاش رئیس جمهوری وقت برگزار شد و به این ترتیب پارلمانی برای تصمیم گیری برای سرنوشت شهر شکل گرفت؛ پارلمانی که انتظار می رفت کارشناسان و متخصصان حوزه شهری در چنین جایگاهی قرار گیرند تا بتوانند متناسب با ویژگی های اقلیمی، جمعیتی، اقتصادی و محلی شهر بتوانند آینده آن مکان را رقم بزنند.

باید پذیرفت که این برنامه حداقل طی ۲۴ سال گذشته آنچنان که باید و شاید موفقیت آمیز نبود؛ چه آنکه تخلفات شهری ثبت شده، شهر فروشی های انجام گرفته، نبود رضایت کافی در میان مردم از عملکرد نمایندگان پارلمانی شهر و حتی تا ناشناس بودن بسیاری از همین اعضای پارلمانی محلی برای شهروندان، نمونه ای از کم ثمر بودن این شوراست.

شورای شهر برای شهری با بیش از هشت میلیون نفر جمعیت، پوشش مدیریت سه شهر تهران، ری و شمیرانات زیر سایه یک شورا و شهردار، تاثیرگذاری تصمیم های محلی در سطح ملی، نقش آفرینی سیاست مداران استخوان دار در عضویت و حضور در جمع ۲۱ نفر شورای شهر، حضور شهردار در جمع هیات دولت و بهره مندی شهروندان دیگر شهرهای استان تهران و استان های در حال تردد به پایتخت از خدمات شهری و تصمیم های مدیریتی، شرایط متفاوتی را رقم می زند.

از سوی دیگر، تجربه پنج دور گذشته انتخابات نشان داده است که شهروندان تهرانی برای انتخاب تیمی اعضای مورد نظر شورای شهر، به طور معمول اعضای یک ائتلاف یا لیست مشخص را انتخاب و به آن رای می دهند و به این ترتیب خط مشی اکثریت اعضای منتخب یکسان و همرنگ است و از تشتت آرا کاسته می شود.

این موضوع در انتخابات دور پنجم شورای شهر به خوبی خود را نشان داد و بیشترین رای با تعداد یک میلیون و هفتصد و ۶۵ هزار و ۸۶ رای به محسن هاشمی در سر لیست امید رسید و عضو ۲۱ این لیست یک میلیون و ۶۶ هزار و ۸۱۳ رای داشت؛ در حالی که تعداد رای رئیس شورای اسلامی دور چهارم در آن دور از انتخابات که در ردیف ۲۲ منتخبان قرار گرفت و کسوت عضو علی البدل را داشت به ۶۵۶ هزار و ۱۳۶ مورد می رسید.

شورای پنجم از روز نخست تلاش برای ایجاد شفافیت با ثبت تمامی اقدامات و قراردادها را در پیش گرفت، رای مخفی را کنار گذاشت و به انتشار تمامی اسناد و مدارک و گزارش ها پرداخت؛ هرچند در این مدت با چالش های مختلفی از جمله شیوع ویروس کرونا و تغییر سه باره شهردار مواجه شد.

بار نخست محمد علی نجفی در پنجم شهریور ۹۶ انتخاب شد و در ۲۱ فروردین سال ۹۷ به دلیل آنچه بیماری اعلام کرد، استعفا داد، بار دوم شهرداری سید محمدعلی افشانی را در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۹۷ تجربه کرد اما با قرار گرفتن نام وی در فهرست مدیران مشمول قوانین بازنشستگی در تاریخ ۲۶ آبان همان سال کنار گذاشته شد تا در نهایت پیروز حناچی هفت آذر همان سال بر کرسی شهرداری پایتخت تکیه زد و تاکنون سکان مدیریت پایتخت را در دست دارد.

بررسی گزارش تخلفات مالی مدیریت سابق شهرداری، مصوبه مقابله با ساخت و ساز برج باغ ها، مصوبه جلوگیری از تخریب باغ های قدیمی شهر، انتشار تمامی اسناد، مدارک، قراردادها، تعیین تکلیف اراضی شهرداری، کاهش تعداد نیروهای شهرداری از ۶۴ هزار نفر به حدود ۵۷ هزار نفر، فعال سازی شورا یاری های محلات، سراهای محلی، راه اندازی سامانه شفافیت و دیگر مصوبات مشابه بخشی از عملکرد شورای شهر پنجم است؛ عملکردی که این روزها اعضای آن نگرانند در مدیریت آتی شهر، ادامه نداشته باشد و پیگیری نشود.

در روند ثبت نام برای این دوره از انتخابات شورای اسلامی شهر تهران فقط صلاحیت هفت نفر از اعضای کنونی تایید شد و این هفت نفر نیز با همکاری جناح حامی خود فهرستی از اعضای مورد تایید خود را منتشر کردند و در مقابل جناح رقیب نیز تاکنون سه لیست از سه ائتلاف خود منتشر کرده است.

به هر صورت اعضای این چهار لیست طی مدت زمان هفت روزه تعیین شده برای تبلیغات و معرفی برنامه های خود در تلاش بودند و هستند تا آرای پایتخت نشینان را به سمت خود جذب کنند و چه بسا بتوانند علاوه بر اجرای طرح های مدیریت شهری که مد نظر دارند، منافع حزبی و جناحی خود را در کرسی های پارلمان شهری دنبال کنند.

این شرایط در حالی است که کمتر از ۴۸ ساعت تا آغاز رسمی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ و کمتر از ۲۰ ساعت تا پایان زمان قانونی تبلیغات برای حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نامزد انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران باقی مانده است.

نتیجه این دور از انتخابات با هر میزان مشارکت، می تواند نشان دهنده میزان رضایت شهروندان تهرانی از عملکرد ۲ مدیریت شهری از ۲ جناح رقیب باشد و سرنوشت جدیدی برای پایتخت کشور رقم بزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار