سند آمایش استان تهران با ۱۶ ماده و چشم انداز توسعه و عدالت در ظرفیت ها و امکانات تا سال ۱۴۲۴ در سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان روز دوشنبه رونمایی شد.
کد خبر: ۹۷۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵ 14 June 2021

 

به گزارش تابناک تهران، در این سند شکل بندی کلی نظام فضایی استان، الگوی استقرار و نظام سلسله مراتبی مراکز سکونتگاه ها، الگوی توزیع اجتماعی شهرستان ها، توسعه و تولید در بخش های اقتصادی و خدماتی، جغرافیای اقتصادی استان و تقسیم بندی جدید شهرستان های استان تهران رونمایی شد.

در این سند استان تهران به قطب اقتصادی در کشور و بیشترین سهم اشتغال تبدیل خواهد شد و شاهد توسعه و آبادانی این استان خواهیم بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای عمل به تکلیف جزو یک بند الف ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه کشور و با ابتکار امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور، سند آمایش سرزمین استان تهران بررسی، تصویب و در نهایت رونمایی شد.

مسعود شفیعی افزود: نزدیک به ۲دهه زمان برد تا این سند آماده شود پیش از این فاقد یک سند منسجم برای آمایش سرزمین بودیم.

وی با اشاره پیشینه سند آمایش بیان داشت: از دهه های پیش برای سند آمایش مطالعات صورت گرفته بود ولی در سطوح عالی برای تصمیم گیری نشده بود که در دولت دوازدهم تحقق یافت.

وی ادامه داد: سند آمایش دارای ۱۶ ماده است و وظایف دستگاه های مختلف در آن عنوان شده است که برای اجرای هر طرحی در این استان باید به این سند توجه شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه تا پایان امسال آنچه که در سند آمایش استان تصویب شده باید با سند ملی تطبیق شود، گفت: از صاحب نظران و اصحاب فکر می خواهیم به ما کمک و پیشنهادهای خود را ارائه کنند.

وی تاکید کرد: برای توسعه و استفاده از ظرفیت های استان باید از این سند بهره ببریم به روز رسانی سند آمایش استان مستقیم باید با توسعه سایر استان های کشور باشد از این رو صاحب نظران و دانشگاهیان در این عرصه ورود کنند، ضمن اینکه باید سازوکارهایی ایجاد شود تا از ظرفیت و توان علمی این افراد استفاده کنیم.

شغیعی با اشاره به بخش های مختلف سند آمایش تهران گفت: با انفجار جمعیت در این استان مواجه هستیم و ۲۰ درصد جمعیت کشور در استان تهران زندگی می کنند و بیش از نیمی از مالیات های کشور در این استان وصول می شود.

وی بیان داشت: محسوس ترین خروجی این سند کنترل وضعیت جمعیت موجود و گام به گام حرکت به سوی اصلاح و تغییر است که عناصر مختلفی از جمله مطالبه گری رسانه ها و مردم در این زمینه موثر است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: بر اساس این سند توزیع عادلانه امکانات متناسب با ظرفیت های این استان خواهد بود و این سند پویاست و شورای آمایش سرزمین آن را رصد می کند.

وی با تاکید بر اینکه بهداشت و آموزش پرورش دو حوزه مهم است که در این سند به آن پرداخته شده است گفت: در این دوحوزه پایین ترین سرانه ها را در این استان داریم و بر اساس بررسی ها دلیل مهاجرت ها به این پهنه سرزمین امکانات و زیرساخت ها نیست بلکه موارد دیگری دخیل است.

وی گفت: در یک مناطق خاصی در تهران شاید تجمیع امکانات و خدمات باشد ولی این موضوع به کل استان صدق نمی کند و در استان با عقب ماندگی های عجیب و غریبی مواجه هستیم که باید انرژی بیشتری برای آن صرف کنیم.

شفیعی تاکید کرد: سعی داریم در طول سند بتوانیم آهنگ ورود به استان تهران را کم کنیم و جذابیت های کاذب از بین برده و به شرایط پایدار برسیم.

وی به موضوع خشکسالی اشاره کرد و گفت: ضریب آب قابل دسترس و سرانه جمعیت در این استان، بعد از استان سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت را دارد ولی در سند خشکسالی در یک برنامه میان مدت قرار است ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از طریق روش های بهینه سازی مصرف آب را کاهش دهیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تاکید کرد: وظایف دستگاه ها در این سند مشخص شده و برای دستگاه ها و موسسه های غیر دولتی و دولتی دارای برنامه و مسئولیت است و باید نهادهای مختلف همسو با این سند اطلاعات طرح ها را در سامانه اعلامی در این سند بارگذاری کنند.

شفیعی گفت: مهمترین تضمین اجرایی این سند خواست و اراده عموم جامعه است که در این زمینه نقش اولیه حاکمیت و دولت و سازوکارهای اجرایی آن نیز دیده شده است.

وی با انتقاد از عدم توجه نامزدهای انتخاباتی به سند آمایش گفت: اگر نامزدها دغدغه ای برای توسعه و آبادانی داشتند نیاز بود در فضای انتخابات توجه ویژه ای به این مساله شود.

وی گفت: دولتمردان و سیاست مداران از سند آمایش سخن می گفتند و جزو ضروریات بود که در دولت دوازدهم تحقق پیدا کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار