رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اعلام کرد: ۸۴ طرح کشاورزی در این هفته با اعتباری بالغ بر ۸۸ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۹۷۰۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷ 12 June 2021

«ایوب فصاحت» روز شنبه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: این طرح ها در حوزه آب و خاک و تولیدات گیاهی است و بهره برداری از آنها، یک هزار فرصت شغلی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: استان تهران در حوزه کشاورزی الگویی در سطح کشور که اکثر کارهای نوآوری و ویژه در کشور شروعش از این استان است.

به گفته فصاحت، شرایط کشاورزی در استان تهران ویژه است چراکه کمتر از یک درصد اراضی کشور و ۶درصد تولیدات کل کشور را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اضافه کرد: در سال گذشته ۶.۴ میلیون تُن محصول در استان تولید شد و امسال که سال پشتیبانی و مانع زدایی است کارگروهی در این زمینه ایجاد کردیم تا به حل مشکلات دامداران و کشاورزان کمک کند.

وی با اشاره به ۱۴ برنامه شاخص و اصلی مدنظر این سازمان، گفت: مهمترین این برنامه ها، ساماندهی بازار محصولات کشاورزی است چراکه اگر بازار برای محصولات نداشته باشیم از حلقه اول تولید با مشکل روبرو خواهیم شد.

فصاحت ادامه داد: حفظ منابع پایه تولید از دیگر برنامه هاست؛ حفظ منابع محصولات از سال ۵۷ تا کنون دچار مشکل شده و این امر به خاطر عدم دقت در حفظ منابع آب و خاک بوده است.

وی، حضور شرکت های دانش بنیان در کشاورزی، تامین کالاهای ضروری استان، الگوی کشت و افزایش تولید محصولات زراعی، تولید قراردادی و حمایت از زنجیره های تولیدی، حفظ کاربری اراضی کشاورزی، توسعه کشت های گلخانه ای، توسعه سامانه های نوین آبیاری، کشت با آب های نامتعارف، حمایت و تقویت شرکت های دانش بنیان، حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی و سامانه ای برای اجرای یکپارچه اطلاعات کشاورزی را از دیگر برنامه ها عنوان کرد.

فصاحت ابراز داشت: در حوزه اراضی حساس ترین حوزه هستیم و برنامه های مفصلی در این زمینه داریم تا با حمایت دستگاه ها، سیل تغییر کاربری را متوقف و بخش هایی را درمان کنیم.

وی گفت: متاسفانه بعضی ها به کشور نگاه جزیره ای می کنند و باید سیاست داشته باشیم تا تنش های تولیدی در استان نداشته باشیم.

فصاحت با بیان اینکه چهار هزار و ۴۰۰ هکتار گلخانه داریم، گفت: از این کشت، یک میلیون تُن محصول برداشت می کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: ۷۰ درصد اراضی قابل کشت به سامانه آبیاری نوین مجهز است که امیدواریم بتوانیم به ۱۰۰ درصد برسیم اکنون از مجموع ۹۰ هزار هکتار اراضی ۷۳هزار هکتار مجهز به سامانه های نوین کشاورزی هستند.

وی با بیان اینکه الگوی کشت برنامه استانی نیست و باید به صورت کشور طراحی و انجام شود، افزود: در استان تهران با توجه به تجربه هایی که داریم در حال تهیه برنامه بخشی هستیم تا با حمایت هایی که از بخش تولید داریم کشاورزان را به سمت محصولات دارای بازار هدایت می کنیم.

فصاحت خاطرنشان کرد: مهمترین دغدغه ما تامین امنیت غذایی است و برنامه جدی ما در این زمینه از شهریورماه آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه واکسن، سموم، دارو و کودها نظارت ها را شروع کردیم، گفت: روزانه رصد و هر ۱۵ روز یکبار جلسه هایی برگزار می کنیم ولی قبول داریم که برخی از نهاده ها، کیفیت پایینی دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ادامه داد: در حوزه کودهای مکمل نیز اقدام های خوبی صورت گرفته و نیاز است دستگاه های نظارتی و مراجع قضایی ورود کنند تا شاهد تولید با کیفیت باشیم.

کِشت با فاضلاب نداریم

وی به ساماندهی آب های نامتعارف برای کشت در استان تهران اشاره کرد و گفت: در چند سال پیش کشت محصولاتی با فاضلاب داشته ایم اما اکنون هکتاری نداریم که با استفاده از فاضلاب باشد.

فصاحت بیان داشت: ۳۰ هزار هکتار اکنون با آب های نامتعارف کشت می شود که شامل گندم، جو و ذرت است و با هماهنگی دستگاه های متولی از جمله وزارت بهداشت و درمان در حال ژیگیری موضوع هستی است که با هماهنگی این نهاد و سایر نهادها در حال پیگیری هستیم اما به طور قطع هیچ مزرعه ای نداریم که با آب فاضلاب آبیاری شده باشد.

تخصیص یارانه غیرهدفمند علت گرانی مرغ است

وی با بیان اینکه علت گرانی برخی از کالاها از جمله مرغ، تخصیص یارانه غیرهدفمند و دخالت بعضی از مسئولان محلی در توزیع آن است، گفت: در حوزه تولید در استان ها مشکلاتی نداریم ولی این دخالت ها باعث به هم خوردن تنظیم بازار می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: از امروز میزان ورودی مرغ به میدان بهمن استان تهران ۲برابر و به بیش از یک هزار تُن رسیده است و امیدواریم تا پایان هفته مشکلی نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: در استان تهران مصرف صنعتی مرغ هم داریم که بعضی از کارخانه های تولید سوسیس و کالباس از مرغ استفاده می کنند که جزو نیازهای مصرف مرغ ثبت نمی شد اما اکنون توسط سامانه ها مورد رصد قرار می گیرد.

فصاحت تاکید کرد: روند تولید رو به رشد است و در صورتی که تخصیص به موقع ارز به نهاده ها انجام شود در آینده نیازی به واردات محصولات نخواهیم داشت.

وی با اشاره به فعالیت روستابازارها نیز گفت: روستاها را اگر منشا تولید بدانیم باید بدون واسطه و دلال محصولات آنها را به فروش برسانیم و اگر ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده ایجاد شود، شاهد کاهش واسطه گری خواهیم شد.

این مقام مسئول در خصوص مبارزه با ملخ ها در مزارع هم خاطرنشان کرد: رصد ملخ ها در ۳۰ هزار هکتار زمین انجام شد و بیش‌ از پنج هزار هکتار در این راستا سم زدایی و پاکسازی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار