استاندار تهران اعلام کرد: حفظ متر به متر اراضی ملی، باغات و سایر اراضی این استان بسیار حائز اهمیت است.
کد خبر: ۹۵۸۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰ 21 April 2021

 

به گزارش تابناک تهران از استانداری، انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در جلسه تفاهم نامه با سازمان جغرافیایی گفت: ظرفیت سازمان جغرافیایی با قدمت ۱۰۰ ساله در حوزه نقشه های هوایی احصا شد و با پیگیری معاونت هماهنگی امور عمرانی منجر به عقد تفاهم نامه به منظور پایش وضعیت اراضی شد.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود وسعت سرزمینی در استان پر جمعیت تهران و روند گسترش شهرنشینی تراکم جمعیت در تهران ۹۵۰ نفر در هر کیلومتر مربع و در بهارستان ۱۰ هزار نفر در هر کیلومتر مربع است.

استاندار تهران عنوان کرد: جهت صیانت و حفظ اراضی اقداماتی توسط دستگاه های اجرایی پیگیری شده اما اقدامات پیگیری شده به وسیله نیروی انسانی زمانبر بود و ظرفیت سازمان جغرافیایی با قدمت ۱۰۰ ساله در حوزه نقشه های هوایی احصا شد و با پیگیری معاونت هماهنگی امور عمرانی منجر به عقد تفاهم نامه شد.

محسنی بندپی گفت: پیشنهاد اولیه مبنی بر رصد هوایی هر ۵ روز بوده که به ۳ روز کاهش دادیم تا رصد به موقع صورت گیرد و در شروع کار ورود به هنگام، به موقع و اثربخش داشته باشیم و در حفظ اراضی و جلوگیری ساخت و سازهای غیرمجاز با این ابزار تسریع شود.

وی در مورد هزینه های تخریب گفت: قبلا فرد ساختمان را می ساخت و بعد هزینه تخریب وجود داشت مثل هتل آریانا که ۱۳ طبقه بالا برود و هزینه مالی داشته باشد ولی با این روش در روزهای اولیه رصد و از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری می شود.

گام موثر استان تهران در مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران نیز در این جلسه گفت: تفاهم نامه با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح جهت رصد وضعیت ساخت وسازها بر مبنای عکس های هوایی در راستای صیانت از اراضی و منابع ملی و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز صورت می گیرد.

عبدارضا چراغعلی با اشاره به اهمیت استان تهران اظهار داشت: این استان با ۱۳ هزار کیلومتر مساحت و اراضی خاص کشور جایگاه مهمی در زمینه حفظ اراضی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت استان تهران و تاکید دولت بر لزوم مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز، اهمیت محیط زیست و کنترل پروژه های عمرانی، نظارت دقیق بر این موضوعات در دستورکار قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران با اشاره به تفاهم نامه با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح جهت رصد وضعیت ساخت وسازها بر مبنای عکس های هوایی عنوان کرد: این اقدامات جهت پایش مستمر از عرصه و صیانت از اراضی و منابع ملی و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز صورت می گیرد.

چراغعلی با اشاره به لزوم ارائه گزارش از فرمانداری ها به صورت هفتگی در زمینه مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: کمیسیون ماده ۹۹ که مسئول رسیدگی به تخلفات هستند توسعه یافته و به ۱۶ شهرستان ارتقا یافته است، ضمن اینکه ۸ قاضی برای سرعت بخشیدن به اقدامات این حوزه مشخص شدند.

آیین تبادل تفاهم نامه بین استانداری تهران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برای ایجاد سامانه رصد آنلاین ساخت و سازهای غیرمجاز در استان تهران با حضور انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، سردار فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، چراغعلی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران، عباس پاشا معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران و دیگر مسئولان برگزار شد.

گفتنی است بر اساس این تفاهم نامه هر سه روز رصد و پایش حوزه سرزمینی استان تهران جهت بررسی وضعیت ساخت و سازها با هدف مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز صورت می گیرد.

این اقدام به صورت پایلوت توسط استانداری تهران و سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح انجام شده که می تواند الگویی برای کل کشور باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار