در گفت‌وگو با قدیانی مطرح شد؛
نادر قدیانی با بیان اینکه به صورت صددرصدی از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران حمایت می‌کند، پیشنهاد کرد آخر اردیبهشت و اوایل خردادماه بهترین زمان برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند باشد.
کد خبر: ۹۵۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱ 10 April 2021

افزایش نرخ مطالعه در ایام کرونا و استقبال از دومین نمایشگاه مجازی

نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با بیان اینکه انسان‌ها همیشه باید برای نجات خود از بلایای طبیعی که به وجود می‌آید، راهکارهایی بیندیشند، گفت: اهالی فرهنگ می‌توانستند در عصر کرونا در حوزه کتاب و کتابخوانی استفاده‌های زیادی بکنند که کمتر رخ داد اما مردم راه خود را پیدا کرده‌اند و طی یکسال گذشته خانواده‌ها به دنبال تعطیلی مدارس به موضوع آموزش فرزندانشان بیشتر توجه کنند و برای آموزش بهتر به فرزندانشان کتاب بیشتری مطالعه کنند.

وی ادامه داد: طبیعتا در چنین شرایطی کتاب و کتابخوانی نسبت به سال‌های گذشته رشد بیشتری داشته است و حتی می‌توان اثرات آن را بیشتر دید و نتیجه گرفت که روند مطالعه و توجه به کتاب در این دوران رو به جلو بوده است.

قدیانی با اشاره به برگزاری ۳۲ دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شکل فیزیکی، عنوان کرد: در طول این ۳۲ سال نمایشگاه بیش از اندازه فربه شده بود و به‌نظرم نمایشگاه مجازی کتاب تهران با وجود برخی ایرادات، یک تجربه خوب و موفق بود.

وی تاکید کرد: من به صورت صددرصدی از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران حمایت می‌کنم و پیشنهاد می‌کنم آخر اردیبهشت و اول خردادماه دومین تجربه نمایشگاه مجازی می‌تواند برگزار شود.

قدیانی با بیان اینکه پیش‌بینی این تاریخ برای سال‌های آتی باید در تقویم نمایشگاهی کشور ثبت و درج شود، گفت: همان‌طور که اردیبهشت سال‌های سال به عنوان تاریخ مشخص نمایشگاه کتاب تهران در نظر گرفته شده بود، این ماه می‌تواند سال‌های آتی هم میزبان نمایشگاه مجازی کتاب تهران باشد.

وی با اشاره به شیوع گسترده بیماری کرونا و احتمال عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در آینده به صورت فیزیکی نیز توضیح داد: همان‌طور که بیماری وبا یک زمانی به صورت گسترده همه جهان را درگیر کرده بود و هنوز هم با وجود واکسن و درمان وجود داشت، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا هم با کشف واکسن همچنان مردم زمین را درگیر خودش خواهد کرد و باید به فکر راهکاری برای سایر برنامه‌ها مثل نمایشگاه مجازی بود.

قدیانی با طرح این موضوع که من اساسا با برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران به شکل سالیان گذشته مخالف هستم، افزود: معتقدم همچنان باید از امکانات دنیای مجازی برای توسعه و بهتر برگزاری نمایشگاه استفاده کرد. البته در دوره دوم باید نرم‌افزار نمایشگاه ارتقا پیدا کند و این رویداد از حالت فروشگاهی صرف خارج شده و بعد نمایشگاهی آن تقویت شود.

وی همچنین بر لزوم حمایت از ناشران بخصوص در این ایام کرونایی تاکید کرد و گفت: در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهتر است با یک بیانیه محکم و آگاهانه درباره توزیع کاغذ دولتی شفاف‌سازی کند؛ زیرا ناشری که ۵۰ کارمند دارد و حقوق سنگینی پرداخت می‌کند، باید بتواند برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی کند؛ و ناشر تک کتابی بدون کاغذ دولتی کمتر دچار مشکل می‌شود؛ ولی ناشران حرفه‌ای در انتظار شفافیت توزیع کاغذ دولتی هستند تا تکلیف کار خود را بدانند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار