مدیر موزه و پایگاه میراث شهری خیابان ولیعصر(عج) تهران گفت: این خیابان کیفیت یگانه‌ای برای پایتخت است که می‌تواند نقش برندسازی و مقصد شهری را برای این کلانشهر بازی کند.
کد خبر: ۹۵۴۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵ 10 April 2021

 

وحید قاسمی افزود: هر شهری را در مجموع با یک سری عناصر ملموس مقیاس و قواره می کنند و خیابان ولیعصر، در این زمینه یک خیابان بسیار مهم برای شهر تهران، است.

وی یادآورشد: بدون شک در همه شهرها چنین عناصری وجود دارد که نماینده های آن شهر هستند و مانند نماد آن منطقه عمل می کنند و تهران هم از این موضوع مستثنا نیست.

قاسمی اظهارداشت: تهران قبل از هر چیزی، تجربه زیست شده شهری را سال هاست پشت سر می گذارد و توجه تمام ایران به سمت این شهر است.

مدیر موزه و پایگاه میراث شهری خیابان ولیعصر تهران گفت: پایتخت در تمام این سال ها، اگرچه به لحاظ کمیت توسعه و میزان ساختمان های بلند مرتبه و سطح خیابان ها گسترش یافته اما کیفیت آن کاهش یافته چراکه روند ساخت و ساز و بلندی سازه ها در این خیابان همواره مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نقاط مهم در حوزه مدیریت شهری این است که داشته های شهر بتواند همواره به روز باشد و گرد و غبار فراموش، عادت و بی دفاع شدن و رها شدن را از آن زدوده شود.

وی ادامه داد: تهران از این منظر، مولفه های لازم را دارد و خیابان لاله زار، میدان مشق، مجموعه میدان توپخانه و خیابان ولیعصر از جمله این دارایی ها محسوب می شود.

قاسمی ادامه داد: خیابان ولیعصر آثاری از تمام ادوار توسعه تهران را در خود دارد و قدمت این آثار از دوره صفویه که نخستین نشانه های شهریت تهران شروع شده است و تا عصر کنونی ادامه دارد.

مدیر موزه و پایگاه میراث شهری خیابان ولیعصر تهران اضافه کرد: این آثار را می توان از جنوب شهر در میدان راه آهن تا شمال شهر در محدوده تجریش مشاهده کرد.

وی اعلام کرد: در دوره پس از انقلاب هم با خیابانی مواجهه هستیم که تنوع شهری و کالبدی را در این کیفیت شهری می توان مشاهده کرد و اگر گرد و غبار فراموشی را از آن برداریم این کیفیت شهری را می توانیم برجسته و مطرح کنیم.

قاسمی بیان کرد: آنچه که تاکنون در خیابان ولیعصر انجام گرفته با نگرش ایجاد فضای زیست پذیرتر این خیابان همراه نبوده است و از سوی دیگر امکانات و اشکالاتی به شهر برای آسانتر شدن تردد خودرو اضافه شده است.

مدیر موزه و پایگاه میراث شهری خیابان ولیعصر تهران گفت: در سه سال گذشته، خیابان ولیعصر مورد توجه قرار گرفته و به دنبال اقداماتی که برای ثبت ملی آن انجام شد، پرونده مقدماتی برای ثبت جهانی آن نیز در دست تهیه قرار گرفت و اکنون در آستانه قرارگیری در فهرست انتظار یونسکو برای ثبت در فهرست میراث جهانی است.

وی تاکید کرد: فرصت ثبت در فهرست میراث جهانی، یکی از ابزارهایی است که می توان کیفیت مورد نظر شهری را در خیابان ولیعصر فراهم ساخت و به تدریج به برند شهری تبدیل کرد.

قاسمی با بیان اینکه برای تحقق این موضوع باید اقداماتی انجام داد، گفت: در این راستا باید مخروبه ها و نابسامانی ها را شناسایی و به منظر شهری و کسبه توجه کرد؛ از این رو ما در ۶ کلان برنامه، موضوع کیفیت بخشی به خیابان ولیعصر را در دستور کار قرار دادیم و برای آن سناریوهای لازم را تدوین کردیم.

مدیر موزه و پایگاه میراث شهری خیابان ولیعصر تهران گفت: خوانا سازی و معرفی، اقدامات کالبدی مانند آرام سازی معابر و پیاده راه ها، اقدامات فرهنگی و اجتماعی، بحث زیست محیطی و محیط شهری و دیپلماسی شهری ۶ برنامه تعریف شده برای کیفیت بخشی به خیابان ولیعصر است.

وی یادآورشد: در حوزه کالبدی برای موضوع آرام سازی چهار سکانس تعریف کردیم که در بخش های امیر بهادر در منطقه ۱۱، محدوده ای از میدان ولیعصر تا تقاطع فاطمی در منطقه ۶، از میرداماد تا پارک وی و سه راه زعفرانیه اجرا می شود.

قاسمی اظهارداشت: برای آنکه بتوانیم خیابان را به مقصدی برای تردد عابر و آرامش بخش خانواده تبدیل کنیم، تجربه دیگر کشورهای جهان را بررسی کردیم و به ترکیبی از مرمت شهری و آرام سازی مبتنی بر حفاظت و اقدامات کالبدی دست یافتیم که آن را هم اکنون در خیابان ولیعصر در معرض اجرا قرار داده ایم.

مدیر موزه و پایگاه میراث شهری خیابان ولیعصر تهران خاطرنشان کرد: هم اکنون نخستین سکانس از میدان ولیعصر تا میدان فاطمی در حال آماده سازی است.

خیابان ولیعصر به طول ۱۸ کیلومتر طولانی ترین خیابان خاورمیانه به شمار می رود که از سه سال قبل موضوع ثبت جهانی آن در شهرداری تهران در دست پیگیری است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار