معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به اینکه صورت سیاه حاجی فیروز موضوع نژادپرستی است، گفت: بخشنامه‌ شهرداری برای پرهیز استفاده از حاجی فیروز با صورت سیاه یکی از مثبت‌ترین اقدامات برای بهبود فضای فرهنگی در پایتخت است.
کد خبر: ۹۵۳۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲ 06 April 2021

 

محمدرضا جوادی یگانه روز سه‌شنبه در نشست شورای شهر تهران، درباره بخشنامه پرهیز استفاده از حاجی فیروز با صورت سیاه در برنامه‌ها و کارناوال‌های شهرداری تهران اظهارداشت: از ۲۰اسفندماه۱۳۹۹ که کارناوال‌های نوروزی با حضور حاجی فیروز آغاز شد و فیلم‌ها و تصاویر آنها در رسانه‌ها و فضای مجازی پخش می‌شد، درباره صورت سیاه حاجی فیروز انتقاداتی مطرح شد، من در فضای مجازی در این رابطه توضیح می‌دادم که حاجی فیروز نماد باستانی است.

وی گفت: مساله حاجی فیروز، چهار بعد متفاوت دارد که در بخشنامه هم به آن اشاره شده است، یک بعد آن اساطیری است و به موضوع ایزد شهیدشونده، نگهبانی از آتش و برگشتن از دنیای مردگان بازمی‌گردد، بعد دوم هنر عمومی و شهری است، بعد سوم که مطرح شده بود اما شنیده نشده بود، موضوع تاریخی است یعنی بازگشت به برده‌داری به ویژه در دوره قاجار.

جوادی یگانه افزود: بعد چهار حاجی فیروز، اجتماعی است و اینکه بخشی از مردم ایران پوست تیره‌تری نسبت به سایر افراد دارند و از حضور حاجی فیروز با صورت سیاه ناراحت شده و آن را توهین به خود تلقی می‌کنند، این موضوع قبل از بخشنامه شهرداری بیان شده بود اما شنیده نمی‌شد.

وی اظهارداشت: در برنامه‌ها ما کاری به حاجی فیروز شهر تهران نداریم اما آن چیزی که شهرداری تهران با پول مردم تهران اجرا می‌کند نباید موضوع واجد توهین به بخشی از مردم ایران و غیراخلاقی باشد، ما منحصرا برای حاجی فیروزهایی که در کارناوال‌های شهرداری تهران استفاده می‌شد و منحصرا برای صورت سیاهشان بخشنامه ابلاغ کردیم و در روزهای بعد در همین کارناوال‌ها، حاجی فیروزهای با صورت سفید استفاده شدند، خود هنرمندان تصمیم گرفتند که چه کاری بکنند و مردم هم خوشحال شدند.

معاون شهردار تهران گفت: این موضوعی نیست که یکباره بوده، ما از دو سال گذشته که در معاونت امور اجتماعی نخستین بار از پاکبانان افغانستانی شهر تهران تجلیل کردیم و برنامه‌هایی و طرح‌هایی را درباره روز ملی مهاجران، زباله‌گردها، کودکان کار پیگیری و اجرا کردیم که اعضای شورای اسلامی شهر تهران تذکر دادند و اعلام کردیم که مقابله با مافیای کودکان کار و جمع‌آوری آنان کار ما نیست و مخالفیم و سال گذشته درباره فضاسازی محیطی و بهسازی شهر برای امنیت زنان بخشنامه‌ای صادر شد و بخش جنجالی آن کوتاه شدن شمشادها در سطح شهر برای مقابله با آزار بود.

جوادی یگانه بیان کرد: بدیهی است که درباره این موضوع هم، بخشی از مردم ایران ناراضی هستند، من اصرار دارم موضوع نژادپرستی است و ما باید بدانیم که رفتار مطلوبی نیست، ایران‌گرایان و باستان‌گرایان که ایران قبل از اسلام را مورد بررسی قرار می‌دهند، اصرار دارند که ایران مهم است و اگر بخشی از ایرانیان ناراحت شدند، به آنان توضیح بدهیم که شما نباید ناراحت بشوید و ایرادی ندارد که ناراحت بشوید.

وی افزود: ما می‌دانستیم که بخشنامه‌ شهرداری تهران برای پرهیز استفاده از حاجی فیروز با صورت سیاه مورد انتقاد واقع می‌شود، دو هفته است که درباره این موضوع بحث می‌شود و برخی می‌گویند که اقدام شهرداری نمایشی و مدرن است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: معتقدم که بخشنامه‌ شهرداری برای پرهیز استفاده از حاجی فیروز با صورت سیاه یکی از مثبت‌ترین اقدامات برای بهبود فضای فرهنگی در سطح شهر تهران است، بخشی از آن را ما باید انجام بدهیم و بخشی دیگر اقدامات ترویجی است و بخشنامه‌ای نیست.

جوادی یگانه افزود: ما برای تهران کار می‌کنیم، در این شهر نباید لباس و لهجه دیگران تمسخر شود، در سطح شهر تهران نباید مردم پاکستان و افغانستان چه ساکن، مهاجر یا غیرقانونی تمسخر شوند، مباحث در این حوزه خیلی گسترده است و نشان می‌دهد که یک موضوع واقعی بوده است اما به آن توجه نمی‌شده و بخشنامه شهرداری تهران نقطه آغازی در این حوزه است واگر دستورالعمل نبود و بخشنامه نبود، این اقدام انجام نمی‌شد و ایجاد حساسیت و حساس شدن به این موضوع به نام مدیریت شهری است و اقدام موثری است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
خدا را شکر اصلاح طلب ها دارن از صحنه سیاست حذف میشند. از اداهاشون خسته شدیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار