مسجدجامعی:
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: رمضان امسال یکهزار و ۴۰۰ سال شمسی از هجرت رسول گرامی اسلام (ص) از مکه به مدینه می‌گذرد و از این رو باید آیین‌های این ماه در برنامه تهران ۱۴۰۰ لحاظ شود.
کد خبر: ۹۵۳۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱ 06 April 2021

 احمد مسجد جامعی روز سه شنبه در جریان دویست و هشتاد و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در قالب تذکر، اظهار داشت: باید نگاهی به آینده داشت و از هم اینک برای رمضان پیش رو برنامه ریزی کرد چراکه رمضان امسال اوج زندگی شبانه خواهد بود.

این عضو شورای اسلامی تهران احیای نقاره خوانی در پایتخت را به عنوان پیشنهادی برای ماه مبارک رمضان مطرح و اضافه کرد: می توان نقاره خوانی را در سر در باغ ملی که برای بهره برداری از آن هزینه بسیار شده است، احیا کرد.

وی اظهارداشت: نقاره خوانی در گذشته در شهرری، امامزاده صالح شمیرانات و سر در باغ ملی تهران رواج داشت و می توان این موضوع را با بررسی مجدد در ماه مبارک رمضان اجرا کرد.

مسجد جامعی خاطرنشان کرد: در سده ۱۴۰۰، سه دوره تاریخی قاجار، پهلوی و پس از انقلاب را تجربه کردیم و می توان بر روی معماری این دوران مروری داشت تا بناهای شاخص آن را شناسایی و معرفی کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران یکی از این بناها را سر در باغ ملی معرفی کرد که مربوط به دوره قاجار است و بنای هخامنشی دادگستری را نیز مربوط به دوره پهلوی برشمرد.

وی یکی از این بناها را برج آزادی معرفی کرد و ادامه داد: خود مردم نام آزادی را بر روی این بنا گذشته اند که از منظر نشانه شناسی ارزشمند محسوب می شود.

مسجد جامعی یکی از بناهای شاخص بعد از انقلاب اسلامی در پایتخت را تپه های عباس آباد برشمرد و گفت: در صورتی که قصد برنامه ریزی داریم باید به این نوع بناها و ارزش معماری و نقش آنها توجه کرد.

وی به برنامه شلیک توپ همزمان با تحویل سال نو در محدوده برج آزادی اشاره و اعلام کرد: این اقدام، برای زمانی که ساعت نبود انجام می شد اما استمرار سنت اشکالی ندارد و می توان مدرن و جدید و متناسب با زمان، آن را انجام داد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اینگونه نیست که بگوییم شلیک توپ در این محدوده به بنای برج آزادی آسیب زده است، اما مناسبات باید رعایت می شود و آن میزان وسایل نظامی لازم نبود.

وی افزود: در صورتی که بناست در سطح شهر توپ شلیک شود، چرا این اتفاق در بنای توپخانه اتفاق نیفتاد؟ اصل قضیه برای همین بنا بوده و ما هم آن را در دست بازسازی داریم اما سهم جمهوری اسلامی از معماری این محدوده مشخص نیست.

مسجد جامعی یادآورشد: بخشی از معماری میدان توپخانه مربوط به دوره قاجار و بخشی هم مربوط به دوره پهلوی است، اقدامی که در ضلع سوم انجام گرفته در عمل بازسازی بنای قبلی است و جایی نیست که بتوان ادعای ساخت آن را در دوره جمهوری اسلامی داشت.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مقصودم این نبود که بگویم آن توپ به برج آسیب زده و برج را دو قسمت کرده است، این ها حرف هایی است که نیازمند کارشناسی است، اما سنت اگر بناست نوآوری شود، نیازمند مقدمات و مراتبی است.

وی اظهارداشت: در مورد حاج فیروز هم این نکته را می گویم، ما سفره هفت سین داشتیم، هفت سین یعنی هفت سینی که در هر کدام نوعی غله کاشته می شد و به گونه ای با طبیعت هم سخن می شدند که برای سال بعد چه محصولی بکارند که بیشتر طراوت داشته باشد.

مسجد جامعی ادامه داد: این سنت ها در طول زمان متناسب با شرایط تغییر می کردند و بخشنامه ای نیست و نمی توان با بخشنامه سنت و عرف را تغییر داد.

امانی: کارکنان خدمات اجتماعی واکسینه شوند

دیگر عضو شورای شهر پایتخت نیز در این جلسه با اشاره به شرایط پیک چهارم کرونا از واکسینه نشدن کارکنان رفاه و خدمات اجتماعی انتقاد کرد و پیشنهاد اجرای این طرح را داد.

شهربانو امانی، گفت: آمار فوتی های کرونا به بیش از سه برابر افزایش یافت و فرآیند واکسیناسیون به کندی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه هر چند در این اولویت‌بندی کاستی‌هایی وجود دارد، گفت: کارکنان خدمات رفاه و خدمات اجتماعی یکی از اقشار پر خطر و در معرض ویروس کووید ۱۹ هستند که در اولویت واکسن قرار نگرفتند.

امانی ادامه داد: این سازمان به طور مستقیم در دوره کرونا خدمات ارائه می‌دهد و دارای ۴۰۱ مددکار، بهیار و پزشکی است که به طور مستمر با افراد آسیب‌دیده در تماس هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: همچنین این سازمان دارای ۲۲۷ نیروی ستادی است و تاکنون از بین کارکنان این سازمان ۹۳ نفر به کرونا مبتلا شده اند.

وی افزود: ۲ سازمان بهشت زهرا و پسماند واکسیناسیون را شروع کردند و ضروری است کارکنان سازمان خدمات اجتماعی هم واکسینه شوند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: درخواست ۱۰ روز قرنطینه در تهران، اختصاص هشت هزار تخت برای پذیرش بیماران کرونایی و اختصاص ۱۷۳ مرکز درمانی به کرونا، ضرورت واکسینه شدن کارکنان خدمات اجتماعی را افزایش می دهد.

سخنان امانی در حالی مطرح شده است که مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران روز گذشته اعلام کرد که فاز دوم واکسیناسیون پاکبانان پایتخت آغاز شده و قرار است ۱۴ هزار پاکبان در برابر ویروس کرونا ایمن سازی شوند.

همچنین روز چهارشنبه سیزدهم اسفند پارسال واکسیناسیون کارکنان سازمان بهشت زهرا (س) بر اساس اولویت بندی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت با حضور رییس مرکز بهداشت جنوب تهران در مجتمع عروجیان بهشت زهرا (س) روز چهارشنبه آغاز شد.

انتظار شورا از رویداد تهران۱۴۰۰ فراتر از یک معاونت بود

علی اعطا در ادامه این جلسه با تذکری به هیات رییسه شورای شهر گفت: درخواست اینجانب برای گزارش رویداد تهران۱۴۰۰ توسط شهردار، به ارایه گزارش اقدامات نوروزی معاونت فرهنگی و اجتماعی محدود نشود.

وی افزود: در جلسه گذشته درباره رویداد تهران ۱۴۰۰ عنوان کردم که وقتی شهردار به اتفاق ۸ معاون ایشان در جلسه هم اندیشی حضور می‌یابند تا موضوع رویداد تهران۱۴۰۰ را ارائه دهند، انتظار این بود موضوع صرفاً به برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری محدود نشود.

اعطا گفت: اقدامات خوب و شادی آفرین در نوروز ۱۴۰۰ از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران انجام شد اما انتظار ما این بود رویداد تهران۱۴۰۰ فرابخشی باشد.

وی گفت: در متن دستور جلسه، بر خلاف تصمیم هیات رییسه، موضوع به ارایه گزارش اقدامات نوروزی معاونت فرهنگی اجتماعی تقلیل پیدا کرده که اقدامات بسیار مثبت و شایان تقدیری هم بوده است.

۴۵ درصد به بافت فرسوده شهر تهران افزوده شد

 

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ و تایید شورای عالی شهر سازی و معماری در آخرین روزهای اسفند سال ۹۹ بالغ بر یک هزار و ۵۱۹ هکتار به محدوده سه هزار و ۳۸۶ هکتاری بافت فرسوده شهر تهران افزوده شد.

«مجید فراهانی» اضافه کرد: اتفاق مهمی که در آخرین روزهای اسفند سال گذشته افتاد اما زیاد منعکس نشد، موضوع اضافه شدن ۴۵ درصد به بافت فرسوده شهر تهران است که با مصوبه کمیسیون ماده ۵ و تایید شورای عالی شهر سازی در آخرین روزهای اسفند سال گذشته اتفاق افتاد.  

وی افزود: با پیگیری های مفصلی که مدیریت شهری انجام داد در نهایت کمیسیون ماده ۵ مصوبه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن یکهزار ۵۱۹ هکتار به محدوده سه هزار ۳۸۶ هکتاری بافت فرسوده شهر تهران افزوده شد.

فراهانی افزود: بافت فرسوده ای که واجد ریز دانگی، نفوذ ناپذیری و ناپایداری است و مطابق نقشه های کمیسیون ماده ۵ این مساحت به به بافت فرسوده شهر تهران اضافه می شود.  

فراهانی ادامه داد: زین پس مالکان در این محدوده ها می توانند از مشوق ها و تسهیلاتی که سازندگان در بافت فرسوده دریافت می کنند، بهره‌ ببرند.  

به گفته وی، در محدوده بازار تهران و راسته های تجاری نیز واحد های مسکونی که اقدام به اخذ پروانه تخریب و نوسازی می کنند از این مشوق ها و تسهیلات قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن بهره مند می شوند.  

عضو شورا گفت: سال ها است که شهرداری تهران تسهیلات و تشویق های خوبی برای نوسازی واحدها در بافت فرسوده ارائه می دهد؛ به خصوص اگر مالکان اقدام به تجمیع واحدهای خود کنند.

وی با بیان اینکه از دولت انتظار داریم به تکالیف خود در خصوص ارایه انشعابات رایگان به سازندگان مسکن در بافت فرسوده عمل کند، گفت: یکی از  مهمترین مشکلات مدیریت شهری تهران مسئله بافت فرسوده است چرا که اگر بحرانی به وجود آید بیشترین آسیب را از این ناحیه خواهد دید.  

فراهانی عنوان کرد: اگر زلزله بالای ۶.۵ ریشتری در تهران رخ دهد بیش از ۲ میلیون نفر در معرض آسیب جدی قرار می گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار