کنسرواتوار تهران به مناسبت سالروز میلاد امام اول شیعیان علی علیه السلام اثری با عنوان «مولود کعبه» را تولید و منتشر کرد.
کد خبر: ۹۴۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳ 25 February 2021

انتشار قطعه‌ای برای ولادت امام علی (ع) + آهنگ

 

به گزارش تابناک سمنان  قطعه مولود کعبه کاری از کنسرواتوار موسیقی تهران است. این اثر به آهنگسازی، تنظیم و ارکستراسیون «علی‌اکبر رجب‌زاده» به خوانندگی «بهزاد معافی» و شعری از «محمدعلی دلجویی» ساخته شده است.

پروسه ساخت و ضبط این اثر به خاطر شرایط بحرانی کرونا و رعایت دستورالعمل‌ها با دعوت انفرادی از نوازنده‌ها و عوامل به استودیو در ساعت‌های مختلف برای ضبط بخش‌های مختلف صورت گرفته است.

بهزاد معافی رئیس کنسرواتوار تهران و خواننده این اثر در مورد تولید «مولود کعبه» ضمن تبریک میلاد مولای متقیان به تمام مسلمانان جهان گفت: من این اثر را به خاطر ارادت و عشقی بی‌مانند که به مولایم دارم خواندم و خوشحالم که در روز ولادت مولا این اثر ناقابل را به محضر ایشان تقدیم می‌کنم.

خواننده آهنگ «مولود کعبه» توضیح داد: تولید این اثر شش ماه طول کشید و من در این مدت این اثر را تمرین کردم و آهنگساز هم بخش ساخت و تنظیم آن را انجام داد. اولین بار که خردسال بودم از رادیو یک اثر مذهبی پخش شد که همان من را به شنیدن و بعد دنبال کردن آثار موسیقی با بن‌مایه مذهبی بسیار علاقه‌مند کرد از این رو من مدام بر اهمیت و جایگاه رسانه در ترویج فرهنگ شنیداری خوب تاکید دارم.

علی‌اکبر رجب‌زاده آهنگساز و تنظیم‌کننده «مولود کعبه» در خصوص انگیزه و نیت خود برای ساخت این اثر گفت: عشق به ولایت امام علی (ع) انگیزه نمی‌خواهد؛ خودش می‌آید. این‌ها توجهاتی است که ذات باری‌تعالی و خود مولا مبذول می‌فرمایند.

خالق قطعه «مولود کعبه» درباره چگونگی ساخت این اثر اظهار کرد: این اثر در دستگاه «چهارگاه» در گام «سُل» ساخته شده که متناسب با صدای خواننده باشد. توفیق انجام این کار از آهنگسازی تا تنظیم برعهده اینجانب بوده است. در قطعه «مولود کعبه» از سازهای ایرانی «تار»، «نی» «بربط»، «تنبک» و «ویلن» به همراه گروه کُرال کنسرواتوار تهران استفاده شده است.

او درباره پروسه انتخاب شعر این قطعه گفت: حدود ۳۰ سال پیش با آقای دلجویی که انسانی بسیار ولایتمدار هستند آشنا شدم. تا الان روی چندین شعر از این شاعر ارجمند آهنگسازی کرده‌ام که تماما آثاری با بن‌مایه مذهبی بوده‌اند. ضمن این‌که انتخاب دستگاه چهارگاه به این دلیل بود که احساس کردم مفهوم این شعر در مقام والای علی (ع) را می‌توان در این دستگاه با آن حس و فواصل حماسی خلق کرد. من پس از ساخت این اثر سال‌ها منتظر بودم تا شخصی برای خواندن آن پیدا کنم که دل و روحش را به امام سپرده باشد. درباره این اثر درونیات انسان مهم‌تر بود تا صرف تکنیک و خوانندگی.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار