رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کمیجان از پایان عملیات مرمت قلعه خاندان بهادری روستای اسفندان در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۴۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳ 21 February 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، سعید نیک‌نام افزود: مرمت این بنای ارزشمند تاریخی با اعتباری بالغ بر ۶۵۰ میلیون ریال به پایان رسید.
وی یادآورشد: در انجام این مرمت دیوار ضلع شمال غربی ساختمان شاه‌نشین قلعه و فضای مطبخ غربی و بخش‌هایی از آن مورد بازسازی قرار گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کمیجان افزود: عملیات مرمت اضطراری و پاکسازی این بنای تاریخی که از اوایل دی ماه آغاز شده بود، امروز پایان یافت.
او ادامه داد: آخرین بار در سال ۹۷ دیوار ضلع شمالی و درب ورودی اصلی و دو طاق با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون ریال، توسط این اداره کل مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته بود.
نیک‌نام یادآور شد: قلعه خاندان بهادری یکی از بناهای به جا مانده از دوره قاجار است و با وسعت تقریبی ۱۱ هزار مترمربع زمین و بنایی به متراژ سه هزار مترمربع است.
وی افزود: این بخش با ویژگی‌های خاص معماری است و دارای بخش شاه‌نشین، باغ، قلمستان و برج‌های بلند بوده و به دلیل گذر زمان آسیب‌های بسیاری به برج‌ها وارد شده و ارتفاع آنها امروز به حدود شش متر رسیده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کمیجان ادامه داد: وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین ساختمان‌های قلعه در بخش شمالی بنا قرار گرفته که به بخش اعیان‌نشین اختصاص داشته است و مصالح به کار رفته در ساخت این بنا شامل خشت، سنگ، آجر، چوب، آهک و گچ است.
او با اشاره به اینکه قلعه خاندان بهادری در کنار یکی از راه‌های مهم ارتباطی استان مرکزی به سوی غرب کشور قرار گرفته است گفت: این راه ارتباطی از دیرباز محل اتصال راه‌های تهران، همدان، قم، کرمانشاه و کردستان بوده است.
این بنای ارزشمند تاریخی با شماره ۷۷۰۱ در تاریخ هفدهم اسفند ماه ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار