کارخانه‌های مستقر در شهر شیراز که تاثیر به‌سزایی در آلوده کردن هوای شهر دارند، عزم چندانی برای خروج از شهر نداشته و کارگران را سپر بلای خود کرده‌اند.
کد خبر: ۹۴۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳ 20 February 2021

تابناک فارس به نقل از فارس:چندی پیش خبری نگران کننده در سطح شیراز به سرعت دست به دست شد و آن اینکه،کیفیت هوای شهر شیراز در وضعیت نامطلوب و آلوده قرار گرفت.

کلانشهر شیراز از دیرباز همواره به شهر گل و بلبل با هوایی مطبوع و پاک شناخته می شده که خبر اعلام آلودگی هوای این شهر، زنگ خطری را در گوش مسئولین شهر به صدا درآورده، زنگی که اگر جدی گرفته نشود، به سرعت می‌تواند شیراز را از نظر آلودگی از تهران پیش بیاندازد.

حق برخورداری از محیط زیست سالم و هوای پاک از حقوق اصلی جامعه، بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی است که براساس شاخصی به نام AQI مورد بررسی قرار می گیرد.

شاخص AQI بر اساس ۰ تا۵۰ هوای پاک، ۵۰ تا ۱۰۰هوای متوسط، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروهای حساس، ۱۵۰ تا ۲۰۰ هوای ناسالم برای عموم مردم، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هوای بسیار ناسالم و بالاتر از ۳۰۰ هوای خطرناک طبقه بندی می شود.

در شرایطی که آحاد جامعه با بیماری خطرناکی به نام کرونا درگیر هستند، آلودگی هوا و مشکلات ناشی از آن دیگر در تاب و توان مردم شیراز نخواهد بود، کلانشهری که با جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر، تنها دو تابلو نمایشگر کیفیت هوا دارد و گویا یکی از آن دو نیز مدتی است خراب شده و به علت هزینه بالا جهت تعمیر، به حال خود رها شده است.

قابل ذکر است که شیراز با این مساحت و بزرگی تنها دارای چهار ایستگاه سنجش آلودگی هوا می باشد که همه آنها قدیمی و فرسوده شده و از حیث تعداد و کارکرد پاسخگوی شیراز بزرگ نیست.

در طی بررسی های خبرنگار فارس، در شهرهایی همچون تهران، مشهد و اصفهان شهرداری با احساس مسئولیت نسبت به کیفیت هوا و سلامت مردم اقدام به تهیه و نصب و حتی دریافت اطلاعات این ایستگاه ها می نماید اما در شیراز شهرداری در این امر منفعل بوده و گویا تکلیفی برای خود در این زمینه نمی بیند به طوری که حتی شاهد تعمیر و بروزرسانی ایستگاه های سنجش آلودگی هوا از سوی شهرداری شیراز با رقم بودجه چند هزار میلیاردی نیستیم.

متاسفانه چندسالی است که شهر شیراز در دسته هشت شهر آلوده کشور قرار گرفته و حتی در برهه‌ای جزء سه شهر اول آلوده کشور بوده است. به همین منظور در قالب چند گزارش به بررسی ابعاد مختلف مسئله و ارائه راهکار خواهیم پرداخت.

یکی از مهم ترین علل آلودگی هوای کلانشهر شیراز به گفته کارشناسان و متخصصان مربوطه، حضور کارخانه های بزرگی همچون سیمان، ریشمک، روغن نرگس و پشم شیشه می باشد. دیرزمانی این کارخانجات کیلومترها از شهر فاصله داشته اما به مرور زمان و گسترش شیراز، امروزه در وسط شهر قرار گرفته و تاثیر بسیاری بر پایین آمدن کیفیت هوا و آلوده شدن آن دارد.

به همین منظور چندسالی است که ارگان ها و دستگاه های مربوطه نظیر شورا و شهرداری به عنوان متولی اصلی شهر شیراز، محیط زیست، فرمانداری و تعدادی دیگر از ادارات در تلاش برای جابجایی این کارخانجات هستند، تلاشی هایی که در بسیاری از مواقع تنها شعار بوده و نیاز است در عمل شاهد خروج کارخانه های بزرگ از شهر باشیم.

بارها اعضای شورای پنجم شهر شیراز و به ویژه رؤسای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در نشست ها، سخنرانی ها و نطق های خود دم از جابجایی کارخانجات به بیرون از شهر زده و وعده هایی را به مردم داده اند، وعده هایی که برای تحقق، راه درازی در پیش دارند.

 

کارخانه سیمان عزمی برای خروج از شهر ندارد

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز پیرامون خروج کارخانه ها از شیراز  گفت: هربار اسمی از کارخانه ها در شیراز برای خروج از شهر به میان می آید، چماقی به نام کارگران را بر سر ما می کوبند تا زمان را برای خود بخرند و به اسم کارگر و معیشت آنان، کار را متوقف کنند.

سعید نظری در ادامه به بررسی وضعیت چند کارخانه بزرگ در شهر شیراز پرداخت و با بیان اینکه کارخانه سیمان هیچ اراده ای برای خروج از شهر ندارد، گفت: چندین بار با بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شورا و شهرداری کارخانه سیمان را محکوم کرده ایم که باید از شهر خارج شود که هربار بهانه هایی نظیر اینکه ۷۰۰ کارگر داشته و سیمان در شهر کم خواهد شد، خروج را به عقب انداخته است.

وی ادامه داد: هیئت مدیره این کارخانه مدعی هستند برای خروج از شهر نیازمند ارز و یورو برای وارد کردن دستگاه های جدید می باشند که در این زمینه از نمایندگان دور قبل مجلس خواستیم تا با رایزنی با بانک ها، ارز مورد نیاز در اختیار کارخانه سیمان قرار بگیرد اما تامین نشد.

به گفته این عضو شورای شهر شیراز نیاز است نمایندگان مجلس با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مذاکراتی انجام دهند تا ارز مورد نظر آنها تامین شده و هرچه زودتر شاهد خروج این کارخانه از شیراز باشیم.

نظری با بیان اینکه هربار بحث خروج کارخانه سیمان از شهر مطرح شده، کارخانه ای را در بیرون ساخته و هر کارخانه سیمانی را که در استان های فارس و خوزستان می بینیم، متعلق به این افراد می باشد، اظهار داشت: هفت کارخانه به بهانه خروج کارخانه سیمان از شیراز تاکنون ساخته شده اما هنوز از شهر خارج نشده و جالب تر آنکه هشتمین کارخانه آنها نیز در جاده کوار درحال ساخت است.

 

قول کارخانه روغن نباتی برای کلنگ‌زنی کارخانه جدید که عملی نشد

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه کارخانه روغن نباتی نیز وضعیتی مشابه کارخانه سیمان را دارد، اذعان داشت: قریب به ۴۵ روز پیش به اتفاق اعضای کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر شهر از کارخانه مذکور بازدید داشتیم که عضو هیئت مدیره حاضر در آن بازدید درجمع خبرنگاران قول داد ظرف یک ماه آینده با حضور خبرنگاران کلنگ مکان جدید کارخانه روغن نباتی زده شود اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و برای توجیه کار خود، کارگران و خانواده هایشان را بهانه می کنند.

وی افرود: مطلع هستیم که این کارخانه برای بیش از ۱۶۰ نفر کارگر بیمه رد نمی کند که آن نیز یکی در میان است و جمعیتی که هیئت مدیره این کارخانه به اسم آن خروج را به تاخیر می اندازند، چندان زیاد نیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با کنایه عنوان کرد: جالب تر آنکه در فروشگاه ها نشانی از روغن این کارخانه حتی در خود شیراز نیست اما روغن های خارجی گران‌قیمت دیده می شود.

 

ریشمک و پشم شیشه درحال خروج هستند

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه کارخانه ریشمک از شهر خارج شده و مشکلی ندارد، درخصوص خروج کارخانه پشم شیشه نیز عنوان کرد: کارخانه پشم شیشه نیز در حال خروج است و ساختمان جدید را در شهرک صنعتی شیراز ساخته و در حال واردات دستگاه ها می باشد که با توجه به وضعیت دلار روند کمی کند شده است.

لزوم عزم همگانی برای خروج کارخانه ها از شیراز

براساس اینکه برخورداری از هوای پاک و محیط زیستی سالم از حقوق شهروندی هر انسانی می باشد، هیچگونه اهمال و کم کاری که منجر به خطر افتادن سلامت مردم شود، پذیرفته نیست.

باتوجه به نقش و تاثیر به‌سزای کارخانه ها در آلودگی هوا در شیراز، لازم است ارگان ها و افراد مرتبط به این حوزه با عزمی جمعی زمینه خروج این کارخانه ها را از شهر شیراز فراهم آورند به نحوی که ضمن جلوگیری از آلودگی هوای شیراز، زمینه ادامه کار کارخانجات در بیرون از شهر فراهم شود.

در گزارش های بعدی موضوع خروج کارخانه ها را از سایر ارگان های مرتبط پیگیری خواهیم کرد و همچنین به ابعاد دیگر آلوده کننده هوای شیراز خواهیم پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار