تناقض در اعلام زمان بهره برداری از بیمارستان ملارد توسط مسئولین در حالی مشاهده می شود که با آغاز سال ۱۴۰۰ ساخت این بیمارستان شش ساله می شود.
کد خبر: ۹۴۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴ 17 February 2021

 

در حالی که کمتر از یک سال تا پایان عمر دولت باقی است، بسیاری از پروژه‌های عمرانی، بهداشتی و خدماتی در استان تهران وجود دارد، که در سال‌های تصدی دولت یازدهم و دوازدهم و یا قبل از آن کلنگ زنی شده اما همچنان تا تکمیل این پروژه‌ها راه زیادی باقی است.

دلیل نیمه تمام ماندن اغلب پروژه‌ها کمبود اعتبار است، چرا که با تعلل در این پروژه‌ها و افزایش نرخ ارز و نیز تورم در کشور میزان اعتبار لازم برای تکمیل طرح‌ها پاسخگو نبوده و منجر به نیمه تمام ماندن پروژه‌ها شده است.

در برخی موارد نیز عدم پایبندی پیمانکار به تعهدات خود سبب نیمه تمام ماندن پروژه‌ها شده است.

یکی از پروژه‌های نیمه تمام که عدم تکمیل آن در دوران شیوع ویروس کرونا سبب ورود خسارات متعددی شده است، ساخت بیمارستان ملارد در غرب استان تهران است.

شهرستان ملارد در غربی‌ترین نقطه استان تهران و در مرز این استان با البرز قرار دارد و در سرشماری سال ۱۳۹۵، این شهرستان ۳۷۷ هزار نفر جمعیت داشته است، که طبق میزان رشد جمعیتی که در استان تهران وجود دارد، جمعیت این شهرستان سالی ۱۰ الی ۱۲ هزار نفر افزایش یافته و اکنون می‌بایست حدود ۴۳۰ هزار نفر باشد.

گلایه مندی امام جمعه و شهروندان ملارد از تعویق تکمیل بیمارستان ملارد

اما آنچه که جالب و البته غم انگیز به نظر می‌آید، آن است، که این جمعیت نزدیک به نیم میلیون نفری از داشتن حتی یک بیمارستان نیز محروم است.

البته طی سفر ریاست جمهوری به این شهرستان در سال ۹۴ عملیات ساخت بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی این شهرستان به طور رسمی آغاز و مبلغ ۴۰ میلیارد تومان جهت اجرای فاز اول بیمارستان اختصاص داده شد، اما ساخت این بیمارستان تا امروز و پس از گذشت بیش از پنج سال همچنان به نتیجه عملی نرسیده است.

تعویق ساخت این بیمارستان به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای جمعیت قابل توجه این شهرستان تا جایی ادامه پیدا کرد، که امام جمعه ملارد نیز در این خصوص لب به انتقاد گشود.

یکی از شهروندان ملارد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: چند روز قبل و در ۲۳ بهمن ماه با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور بیمارستان شهرقدس افتتاح شد، اما گویا خبری از راه اندازی بیمارستان ملارد نیست.

این شهروند به وعده نماینده مردم شهرستان‌های ملارد، شهریار و قدس در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: نماینده وعده داده بود، که تا پایان سال بیمارستان ملارد افتتاح شود، اما حالا تنها یک ماه تا پایان سال داریم و خبری از افتتاح نیست، امیدوارم در این یک ماه شاهد بهره برداری از بیمارستان باشیم، تا کام مردم ملارد نیز مانند شهرقدسی ها با افتتاح این بیمارستان شیرین شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان ملارد در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که «سرانجام چه زمانی شاهد افتتاح بیمارستان ملارد خواهیم بود؟» اظهار داشت: قرار شده تا آخر سال ساختمان را تحویل دهند و در صورت تحقق چنین وعده‌ای دو الی سه ماه بعد نیز بیمارستان افتتاح شده و به بهره برداری برسد، این چیزی است، که گفته‌اند، اما تا عملیاتی شود، معلوم نیست.

غلامرضا عسگری که بی اعتمادی به وعده‌ها در کلام خود وی نیز مشهود است، ادامه داد: فعلاً افتتاح بیمارستان ملارد در حد قول است، اما قرار است، بیمارستان‌های شهریار، شهرقدس و ملارد تحت مدیریت واحد مدیریت شوند، البته این ایده قشنگی است و اگر درست اجرا شود، به نفع کل مجموعه است.

وی در پاسخ به این سوال که «بیمارستان ملارد تا چه حدی پیشرفت داشته است؟» گفت: میزان پیشرفت این بیمارستان را اطلاع دقیقی ندارم، اما طبق وعده‌های داده شده می‌بایست، این بیمارستان سال گذشته افتتاح می‌شد.

سال آینده؛ اعلام زمان جدید برای افتتاح بیمارستان ملارد

این سوی ماجرا اما استاندار تهران که در توئیتی که ۱۴ آذر ۹۸ از تأخیر در افتتاح بیمارستان ملارد عذرخواهی کرده بود، اکنون بدون اینکه این بیمارستان پس از گذشت یک سال به بهره برداری رسیده باشد، معتقد است، نهضت بیمارستان سازی در این استان طی چهار سال اخیر به وقوع پیوسته و در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: بعد از انقلاب اسلامی تنها یک بیمارستان دولتی در استان تهران احداث شده است، در حال حاضر ۲۳ بیمارستان در حال احداث در استان تهران داریم، که این تعداد در مقایسه با یک بیمارستان ساخته شده تعداد قابل توجهی است.

انوشیروان محسنی بندپی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که «چه زمانی شاهد تکمیل پروژه‌های بیمارستانی در حال احداث خواهیم بود؟» نیز گفت: این پروژه‌ها تأمین اعتبار شده و حداکثر تا سال آینده شاهد تکمیل و افتتاح بیمارستان ملارد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه قبول داریم، سرانه‌ها زیرساخت‌های استان تهران نسبت به دیگر مناطق کشور بسیار پایین است، افزود: بهره برداری از پروژه‌های نیمه تمام نیازمند اعتبارات است و در این زمینه انتقاداتی نیز وجود دارد، مثلاً سرانه در نظر گرفته شده برای بهداشت و درمان مردم شهرستان‌های استان تهران در سال ۱۴۰۰ به میزان ۸ دهم میلیون ریال به ازای سرانه است یعنی استان تهران در ردیف بیست و نهمین قرار گرفته که با توجه به رشد و نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها به تناسب جمعیت ضرورت دارد که سهم استان نسبت به سرانه افزایش یابد.

وعده‌هایی که زمانی برای اجرا ندارند

در حالی وعده افتتاح و بهره برداری از این بیمارستان به سال آینده موکول می‌شود، که تنها چهار ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده است و معلوم نیست، مجری وعده‌های مسئولین چه کسی خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران نیز به عنوان متولی اصلی اتمام پروژه‌های عمرانی در این استان از اولویت بندی پروژه‌های نیمه تمام استان تهران خبر داد و در همین خصوص به خبرنگار مهر اطمینان داد، تا پایان عمر دولت پروژه‌های نیمه تمام اصلی در استان تهران به بهره برداری خواهد رسید.

عبدالرضا چراغعلی که چند ماهی است، سکان معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران را بر عهده گرفته است، همچنین بر ضرورت اجرای به موقع و حساب شده طرح‌های عمرانی در این استان تاکید کرد.

کمبود سرانه‌های بهداشتی، ورزشی و فضای سبز در استان تهران با توجه به نرخ افزایش جمعیت در این استان تا حدی است، که به نظر می‌رسد، نباید تنها به کلنگ زنی پروژه‌ها اکتفا کرد و باید با تأمین اعتبار، انتخاب پیمانکار مناسب و زمان بندی دقیق از بلاتکلیفی پروژه‌های مهمی که افتتاح به موقع آنها بسیار مؤثر است، جلوگیری کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار