دوچرخه‌سواری رشته ورزشی حامی طبیعت است که توجه ویژه به توسعه این ورزش و ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه به جای خودرو می‌تواند به سلامت، نشاط اجتماعی و حفظ هوای پاک کمک کند و استان سمنان برای تحقق این راهبرد نیازمند نگاه ویژه مسئولان است.
کد خبر: ۹۴۱۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷ 17 February 2021
 
توسعه استفاده از دوچرخه، مرهمی برای زخم آلودگی‌ها بر جان طبیعت

 

به گزارش تابناک سمنان افزایش روزافزون ترافیک شهرهای استان سمنان با خودروهای شخصی و تک‌سرنشین نشان می‌دهد دوچرخه‌سواری هنوز جایگاه واقعی خود را در استان پیدا نکرده و البته باید برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری زیرساخت‌ها نیز فراهم شود و سمنان برای تامین زیرساخت‌ها نیازمند حمایت است.

براساس گزارس‌ها، متهم اصلی و ردیف اول آلودگی در شهرهای مختلف کشور خودروها، موتورسیکلت‌ها و آلایندگی سوخت آنهاست و در این میان سهم زیادی به تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرسوده می‌رسد و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری می‌تواند مرهمی بر زخم آلودگی هوا باشد.

وحید رحمانی یکی از شهروندان سمنانی که دوچرخه‌سواری را به عنوان یک رشته ورزش همگانی انتخاب کرده و هر روز  صبح‌ها در شهر سمنان با دوچرخه‌سواری سلامت و نشاط را به جسم و روح خود هدیه می‌دهد در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: شهر سمنان به دلیل داشتن شیب ملایم خیابان‌ها برای دوچرخه‌سواری مناسب است.

وی ادامه داد: اگر چه وضعیت، شیب و ساختار هندسی خیابان‌ها مستعد دوچرخه‌سواری است، اما مسیر مشخص برای دوچرخه‌سواری در خیابان‌های شهر سمنان وجود ندارد و این موضوع یک ضعف بزرگ است.

وی بیان کرد: توجه به رشته دوچرخه‌سواری می‌تواند روح طبیعت را زنده کند و از آلودگی هوا بکاهد، اما برای تحقق این چشم‌انداز زیبا و رویایی باید فرهنگ‌سازی شود و البته این را هم باید درنظر گرفت که تامین زیرساخت‌ها در بحث دوچرخه‌سواری می‌تواند به جذب گردشگر و  رونق اقتصادی شهر نیز کمک کند.

رحمانی اضافه کرد: از قدیم گفته شده «روح سالم در بدن سالم» است و توجه به وزرش راهکار مهم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تقویت شادی و نشاط در جامعه و کمک ‌کننده در حفظ هوای پاک و کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوا است.

این شهروند دوچرخه سوار سمنانی تصریح کرد: اکنون پارک سوکان سمنان دارای پیست مناسب دوچرخه‌سواری است که وجود این زیرساخت استاندارد علاوه بر تقویت توسعه دوچرخه‌سواری موجب شد تا سال گذشته مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی نوجوانان کشور در سمنان برگزار شود.

دوچرخه‌سواری نشاطی برای جامعه

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان با اشاره به اهمیت ورزش همگانی بیان کرد: ایجاد زمینه‌های شرکت شهروندان در ورزش‌های همگانی مانند دوچرخه‌سواری سبب توسعه جامعه‌ای پویا و با نشاط می‌شود.

سید مسعود سیادتی ابراز داشت: مسیرهای اختصاصی دوچرخه سواری در پارک سوکان در سال‌های گذشته ایجاد شده است و گام بعدی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دوچرخه سواری در دیگر نقاط شهر سمنان است.

وی افزود: ایجاد ایستگاه و مسیرهای اختصاصی دوچرخه سواری در راستای اجرای طرح «یک روز بدون خودرو» در سمنان   با جدیت دنبال می‌شود.

سیادتی اضافه کرد: اکنون برای ترویج فرهنگ ورزش و دوچرخه‌سواری در تمام بوستان‌های تازه احداث محلی به عنوان مسیر دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده است، اما در مسیرها و بوستان‌های قدیمی ایجاد پیست دوچرخه‌سواری هزینه‌بر است و شهرداری با تامین اعتبار و توافق با سرمایه‌گذران توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر سمنان را در برنامه دارد.

وی افزود: ایجاد ایستگاه‌های امانت دوچرخه و مسیرهای دوچرخه سواری در نقاط شهر از برنامه‌های آینده شورای شهر با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان است.

سیادتی ادامه داد: هدف از اجرای طرح احداث ایستگاه‌های امانت دوچرخه ایجاد انگیزه در شهروندان به منظور استفاده از دوچرخه عنوان و بیان‌کرد: استفاده شهروندان از دوچرخه در مسیرهای رفت و آمد کوتاه شهری علاوه بر سلامت جسمی، کاهش بار ترافیکی و کاهش آلودگی‌ها هوا را به دنبال دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان با اشاره به اینکه سمنان هوای پاک و بار ترافیکی بسیار پایینی نسبت به دیگر مراکز استانی دارد، گفت: پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و باید همیشه برای مقابله با افزایش آلودگی هوا و ترافیک شهری پیش بینی‌های لازم انجام گیرد.

رئیس شورای اسلامی  شهر سمنان با اشاره به اینکه روی آوری شهروندان به ورزش، کاهش آسیب‌های اجتماعی و سلامت جامعه را به همراه دارد، گفت: شورای اسلامی شهر سمنان همواره حامی ورزش است.

پلیس حامی ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان با بیان اینکه توجه به ورزش نقشی مهم در تقویت شادی و نشاط اجتماعی دارد، گفت:  پلیس از پویش یک ‌روز بدون خودرو و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری استقبال و حمایت‌ می‌کند.

سرهنگ موسی بزرگی ابراز داشت: اجرای پویش یک روز بدون خودرو اقدامی ارزشمند در ارتقای سلامت و نشاط اجتماعی و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری است، اما باید زیرساخت‌ها برای اجرای این پویش فراهم شود.

برای توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری و تحقق پویش روز بدون خودرو باید مسیرهای مجاز دوچرخه‌سواری در شهر ایجاد شود تا جان راکبان به خطر نیفتد.

وی ادامه داد: برای توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری و تحقق پویش روز بدون خودرو باید مسیرهای مجاز دوچرخه‌سواری در شهر ایجاد شود تا جان راکبان به خطر نیفتد.

وی تصریح کرد: هدف از ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در جامعه تقویت سلامت فردی و تقویت شادی و نشاط اجتماعی است، اما اجرای بدون هماهنگی و برنامه‌ریزی طرح  روز بدون خودرو ممکن است موجب وقوع حادثه‌های جبران ناپذیر شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان سمنان گفت: ترویج فرهنگ دوچرخه سواری، راهی برای تخلیه هیجان جوانان و کاهش تصادف های درون شهری به واسطه اجرای حرکت‌های نمایشی هنگام رانندگی است.

ایجاد پیست دوچرخه‌سواری نیازمند توجه و حمایت

شهرداری‌های استان در راه‌اندازی پیست‌های دوچرخه‌سواری برای توسعه ورزش همگانی و حرفه‌ای آمادگی دارند اما فدراسیون دوچرخه‌سواری در تجهیز این پیست‌ها باید همکاری کند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان گفت: شهرداری‌های استان در راه‌اندازی پیست‌های دوچرخه‌سواری برای توسعه ورزش همگانی و حرفه‌ای آمادگی دارند اما فدراسیون دوچرخه‌سواری در تجهیز این پیست‌ها باید همکاری کند.

راضیه شهاب  ابراز داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، استفاده از ناوگان جاده ای درون شهری در شهرهای استان سمنان کاهش چشمگیری یافت و شهرداری های استان با رفع مشکلات زیرساختی برای فرهنگ‌سازی دوچرخه‌سواری اقدام های خوبی را در دست اجرا دارند.
وی ادامه داد: براساس آخرین آمار اکنون بیش از ۵۰ درصد شهرداری های استان سمنان برای راه اندازی پیست دوچرخه سواری در مناطق شهری از محل اعتبارهای داخلی خود اقدام کردند.
وی بیان کرد: طرح های خوبی برای رفع مشکلات زیرساختی و راه اندازی پیست دوچرخه‌سواری در شهرهای سمنان، شاهرود، بسطام ، شهمیرزاد و چند شهر دیگر استان سمنان اجرا شده است.
شهاب تصریح کرد: براساس انعقاد تفاهم نامه دوجانبه بین فدراسیون دوچرخه‌سواری جمهوری اسلامی ایران و معاونت توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در راستای توجه به سلامت همگانی و فرهنگ دوچرخه‌سواری در نقاط شهری، این تفاهم نامه بعد از دریافت از وزارت کشور، در کمترین زمان ممکن به شهرداری‌های استان سمنان ابلاغ شد.
وی یادآور شد: منابع محدودی از محل ماده ۵۸ از سوی وزارت کشور به شهرداری های استان سمنان برای راه اندازی پیست‌های دوچرخه سواری پرداخت شد اما بیشتر منابع راه اندازی پیست این رشته ورزشی از سوی شهرداری ها از محل اعتبار داخلی است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سمنان گفت: در شهر بسطام هم اجرای پیست دوچرخه سواری در حال انجام است که اجرای این طرح در فرهنگ سازی دوچرخه سواری تاثیر قابل توجهی دارد.

ورزش تضمین کننده سلامت جسم و روح است و دوچرخه‌سواری از جمله رشته‌های ورزشی است که علاوه بر تامین سلامت جسمی می‌تواند به سلامتی و حفظ محیط‌زیست با کاهش استفاده از وسایل نقلیه کمک کند، اما لازمه توسعه این ورزش نگاه ویژه مسوولان و تامین زیرساخت‌ها مانند در ‌نظر گرفتن مسیر ویژه دوچرخه‌سواری در خیابان‌ها است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار