معاون اقتصادی وزارت کشور اعلام کرد:
معاون هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: هفت واحد تولیدی با حجم سرمایه گذاری ۸ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان در استان تهران تعطیل است که باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود زمینه فعالیت مجدد آن فراهم شود.
کد خبر: ۹۴۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 15 February 2021

 

بابک دین پرست روز دوشنبه در جریان بازدید از کارخانه وارنا و تصفیه خانه قند ورامین در جمع خبرنگاران گفت: عزم دولت در رفع مشکل واحدهای تولیدی با تشکیل جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و با اولویت واحدهایی که در آن بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال دارند استوار شده و تلاش است که با استفاده از ظرفیت‌های موجود، زمینه بازگشایی واحدهای تعطیل فراهم شود.

وی اظهار داشت: بر اساس وظیفه ذاتی، کار سرکشی به واحدهای تعطیل کشور از استان تهران و بررسی وضعیت کارخانه‌های پنج شهرستان استان آغاز شده تا مشکل ۷ واحد تولیدی تعطیل که برای راه‌اندازی آن ۸ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده، بررسی و برطرف شود.

وی گفت: کارخانه وارنا که روزگاری ۷۰۰ کارگر در آن مشغول به کار بودند، امروز تعطیل شده و به هر دلیل، به سمت ورشکستگی پیش رفته است، هر چند که با پیگیری قابل تقدیر اداره کل ورشکستگی قوه قضائیه و مجموعه دستگاه قضا، این مجموعه حفظ شده ولی باید علت اصلی این تعطیلی بررسی و برای آن تصمیم گیری شود.

دین پرست افزود: در جلسه امروز بعداز ظهر، درباره علت ورشکستگی و چگونگی استفاده از ظرفیت‌های موجود برای واگذاری این کارخانه تصمیم گیری می‌شود.

وی از کارخانه قند ورامین به دیگر واحد تعطیل استان تهران یاد کرد و افزود: مدیر این مجموعه مشکلاتی را مطرح کرده که همگی با تعامل دستگاه‌های مختلف قابل رفع است.

معاون هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت:مدیر واحد اظهار می ‌دارد که این کارخانه بی‌دلیل در گروه واحدهای آلاینده محیط زیست قرار گرفته و یا مشکلاتی را با شهرداری ورامین دارد که با پیگیری فرمانداری ورامین و برگزاری جلسات تخصصی، این مشکلات تعیین تکلیف می‌شود.

وی تأمین مواد اولیه به عنوان دیگر مشکل اعلام شده از سوی مدیران کارخانه برای بازگشایی اعلام کرد و افزود: برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه که ظرفیت اشتغال ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر را دارد با معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای برگزار و زمینه تأمین آن فراهم می‌شود.

کارخانه شیر وارنا در سال ۱۳۸۶ به عنوان بزرگترین واحد تولیدی لبنیات استان تهران با ظرفیت روزانه ۱۰۰ هزار تن محصولات لبنی فعالیت خود را درورامین آغاز کرد.

پس از ۵ سال از راه اندازی این کارخانه ، مالک اصلی کارخانه فوت، و با مرگ وی، فعالیت کارخانه سیر نزولی را آغاز کرد تا جایی که بسیاری از کارگران اخراج شده و تولید به حداقل ممکن رسید.

بدهی سنگین کارخانه به شبکه بانکی، مطالبه با دامداران و دستگاه‌های خدمات رسان از جمله آب، برق، گاز، امور مالیاتی و تأمین اجتماعی باعث شد تا این کارخانه به طور کامل تعطیل و طی دو سال گذشته هیچ تولیدی نداشته باشد.

تصفیه خانه قند ورامین، یکی از قدیمی‌ترین کارخانه های کشور است که طراحی آن در سال ۱۳۱۲ توسط نیکلای مارکف، معمار روسی انجام شد و با تجهیز آن توسط مهندسان چک اسلواکی و تکمیل ساختمان در سال ۱۳۱۳، تولید قند در آن آغاز شد.

اهمیت معماری ساختمان قدیمی این کارخانه موجب شد که نام آن در هفتم مهر ۱۳۸۱ با شماره ۶۱۴۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود.

این کارخانه که در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد، طی دو سال گذشته به طور کامل تعطیل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار