مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران(فاوای) با تاکید بر اهمیت داده در هوشمندسازی شهرها، از راه‌اندازی اولین مرکز زندگی هوشمند در تهران خبر داد.
کد خبر: ۹۴۰۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴ 14 February 2021

 

به گزارش تابناک تهران از اعلام روز یکشنبه روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ، محمد فرجود در مراسم افتتاحیه نمایشگاه ایران ایتکس، نخستین نمایشگاه مجازی در حوزه کسب ‌و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: جریان داده از طریق شهروند، کسب‌ و کارهای خصوصی و سازمان‌های عمومی ایجاد می‌شود و در یک شهر هوشمند می‌توان با استفاده از این داده‌ها، خدمات داده‌محور، مدل‌های تازه تجاری و نوآوری تولید کرد.

وی افزود: شهرداری‌ها در شهر هوشمند، باید پلتفرم‌ها و دسترسی‌های مورد نیاز کسب‌وکارهای نوآور را ایجاد و با ارائه API های خود به این کسب‌وکارها، زمینه را برای ارائه انواع خدمات نوآورانه به شهروندان و خلق ارزش برای آن‌ها فراهم کنند.

دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند با توجه به دو فاز برنامه‌ریزی و توسعه پلتفرمی برای هوشمندسازی تهران گفت: در سه سال گذشته اقدامات زیادی در حوزه تهران هوشمند و نوآوری در پایتخت انجام شده است.

فرجود ادامه داد: در شورای راهبردی و مرکز تهران هوشمند، سیاستگذاری متمرکز در مسیر حرکت به سمت شهر هوشمند در شهرداری تهران انجام شده و به سوی اجرای انواع پروژه‌های هوشمندسازی قدم برداشتیم که بسیاری از این پروژه‌ها به مرحله اجرا و عملیاتی وارد شده و اکنون مورد استفاده شهروندان قرار گرفته است.

وی با اشاره به پروژه‌های برنامه تهران هوشمند مانند مراکز نوآوری، پارک هوشمند حاشیه‌ای، API، اپلیکیشن دوچرخه و راه‌اندازی اولین فن‌بازار تخصصی شهر هوشمند، در خصوص برنامه‌های پیش رو گفت: به زودی قصد داریم اولین مرکز زندگی هوشمند (Living Lab) را در تهران راه‌اندازی کنیم. همچنین در سال آتی چند پروژه‌مبتنی بر اینترنت اشیا را در جهت مدیریت بهینه منابع و حفاظت از محیط شهری اجرا خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران اضافه کرد: توجه و مشارکت انواع ذی‌نفعان شهر هوشمند به‌ویژه شهروندان و بخش خصوصی، داده‌محور بودن و پایداری شهری از جمله اهداف کلیدی برنامه تهران هوشمند است.

فرجود به همکاری گسترده با دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: براساس نیازهای مدیریت شهری پروژه‌های فراوانی در نتیجه‌ی این همکاری‌ها، در حوزه‌هایی مثل تحلیل داده، هوش مصنوعی، متن‌کاوی، پیش‌بینی آلودگی هوا با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از استادان و دانشجویان انجام شده که یک نمونه موفق از ارتباط دانشگاه با شهرداری بوده است.

وی از مجموعه‌های علاقمند به کار در حوزه شهر هوشمند دعوت کرد پیشنهادات خود در خصوص خدمات شهر هوشمند و رفع چالش‌های شهری را از طریق سامانه «باهم» baham.tehran.ir با شهرداری مطرح کنند.

مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه مجازی ایران ایتکس، با سخنرانی دکتر محمد فرجود، مدیرعامل سازمان، دکتر سیروس وطن‌خواه، رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و دکتر حمیدرضا ربیعی، رئیس مرکز نوآوری و فناوری اطلاعات دانشگاه شریف و حضور مدیران کسب‌وکارهای نوآور، پژوهشگران و دست‌اندرکاران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار