واکسیناسیون کرونا در ایران با استفاده از واکسن «اسپوتنیک وی» روسی امروز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه در مراسمی با فرمان حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد.
کد خبر: ۹۳۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵ 09 February 2021

 

واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه ۱۶ بهمن ماه وارد کشور شد و امروز واکسیناسیون آن در ایران طی مراسمی در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) تهران بطور رسمی آغاز شد.

«پارسا نمکی» فرزند وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخستین نفری بود که نخستین واکسن کرونا در ایران به او تزریق شد.

واکسن کرونا اسپوتنیک پس از پارسا نمکی به دکتر فتاح قاضی متخصص بیهوشی در بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) به عنوان نفر دوم، سارا گودرزی پرستار بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) به عنوان نفر سوم و علی آسترکی کمک بهیار بخش آی سی یو این بیمارستان تزریق شد. سید جمیل پرستار بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) نیز نفر بعدی بود.

وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی در این مراسم گفت: طبق قولی که دادیم با توجه به هجمه ها، واکسیناسیون را با خانواده خود شروع می کنیم تا نشان دهیم خون فرزندان ما سرخ تر خون بچه های دیگر نیست.
وی گفت: امروز به طور همزمان واکسیناسیون کرونا برای پرستاران، پزشکان و نیروهای خدمات بخش های مراقبت ویژه ۶۲۵ بیمارستان شروع می شود. تا اواخر بهمن منابع دیگر واکسن وارد کشور می شود.
نمکی ادامه داد: واکسیناسیون بعد از کارکنان بخش های مراقبت ویژه به تدریج برای سایر گروههای آسیب پذیر بعد افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه ای و سپس گروههای هدف دیگر گسترش می یابد تا به پوشش بالای ۷۰ درصد در کشور برسیم.

به گزارش ایرنا، و به گفته کیانوش جهانپور واکسن روسی در مرحله اول حدود چند ۱۰ هزار دوز وارد شد و بخشی از آن هم برای نمونه برداری و تایید نهایی و انطباق با اسناد فنی به آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو خواهد رفت و با این تعداد از سه‌شنبه ۲۱ بهمن (امروز) اولین تزریق واکسن کرونا را در ایران در دهه فجر و آستانه پیروزی انقلاب اسلامی با اولویت بندی مشخص شده، آغاز می‌کنیم.
وی افزود: واکسیناسیون با روزانه هزار نفر آغاز خواهد شد و سپس با توجه به ارزیابی مجدد سیستم به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد تا به حداکثر برسد. واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند اما در حالت کلی منعی برای تزریق به افرادی که قبلا مبتلا شده اند، نداریم.
سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دو روز پیش در مراسم آغاز مطالعات بالینی واکسن کرونا موسسه رازی در وزارت بهداشت گفت: همزمان با تلاش برای تولید واکسن کرونا در داخل کشور که به روشهای مختلف در حال انجام است یکی از قولهای ما به مردم این بود که زودتر واکسیناسیون را در داخل کشور شروع کنیم. برای این کار با ارزیابی واکسن های معتبر در دنیا یکی از کم عیب ترین و کم خطرترین واکسن ها را که واکسن اسپوتنیک وی روسیه بود انتخاب و وارد کردیم.
به گفته وزیر بهداشت، قرار است در مرحله اول کادر درمان با اولویت کارکنان بخش های مراقبت ویژه با استفاده این واکسن را به طور رایگان دریافت کنند.
نمکی گفت: اوایل حمله ها و هجمه های زیادی می شد ولی صبوری کردیم و امروز همه فهمیده اند که اروپا و شرکت های واکسن ساز اروپایی مثل آسترازنکا نیز به دنبال همکاری با شرکت تولید کننده این واکسن هستند. بنای قهر با هیچ کس نداریم با اینکه جزو اولین مذاکره کنندگان برای خرید این واکسن بودیم پانزدهمین کشوری هستیم که این واکسن را تزریق می کنیم.
نمکی افزود:‌ شرط ما برای واردات واکسن این بود که حتما فاز ۳ مطالعه انسانی را طی کرده باشد در حالی که برخی کشورهای منطقه این واکسن را در فاز ۳ مطالعه انسانی تزریق کردند.
وی گفت: با وجود خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن از سبد کوواکس که برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کافی است باید میزان بیشتری واکسن به کشور وارد کنیم چون این میزان واکسن جوابگو نیست.
نمکی افزود: واکسن اسپوتنیک روسیه در حدود ۶ کشور معتبر ثبت شده و سعی کردیم زمانی این واکسن را وارد کنیم که خیالمان راحت باشد و واکسن قابل اعتماد وارد کنیم. واکسیناسیون با واکسن روسی از سه شنبه بر اساس سند واکسیناسیون برای گروه‌های هدف که در مرحله اول افراد حاضر در خط مقدم نظام سلامت و کارکنان بخشهای آی سی یو هستند آغاز می شود بعد به سراغ بقیه کادر درمان و خانه های سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال می رویم و همین طور مرحله به مرحله جلو می رویم. روال کار تعریف شده است و خوشحالیم به رغم اینکه با دستان بسته در اقیانوس بلا شنا می کنیم اما چشمان ما باز است و در شرایطی واکسیناسیون را آغاز می کنیم که میزان شیوع بیماری پایین آمده و تخت خالی داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار