سالگرد حادثه مرگبار ساختمان پلاسکو با سقوط دلخراش چترباز معروف در حالی رقم خورد که نگاه‌های ناباورانه مردم در انتظار اوج گرفتن او در آسمان آبی تهران بودند.
کد خبر: ۹۳۴۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲ 25 January 2021

 

"محمد بزرگی" جوانی ۳۶ ساله یکی از بهترین ها در رشته چتربازی کشورمان روز دوم بهمن ماه قرار بود در چهارمین سالگرد وقوع حادثه ساختمان پلاسکو برای ادای احترام به مقام شامخ شهدای حادثه پلاسکو از نردبان بلندمرتبه آتش نشانی تهران به پایین بپرد.

حادثه آتش سوزی پلاسکو ۳۰ دی ماه سال ۹۵ به وقوع پیوست که در آن ۱۶ آتش نشان جان خود را از دست دادند.  

آنگونه که از قبل تدارک دیده شده بود این چترباز مشهور به همراه "پریسا بختیاری" همسرش و چند نفر دیگر از اعضاء تیم خود در این مراسم حضور پیدا کردند و برای پرش از ارتفاع، آماده بود تا روایتی دیگر از اوج گرفتن در آسمان پایتخت را رقم بزند.

بزرگی از نردبان بلندمرتبه آتش‌نشانی برای رسیدن به هدف آن روز، بالا می رفت و برای پروازش از ارتفاع ۶۴ متری هیجان زده بود و در  پایین ترین نقطه از زمین در همین حوالی نیز چشم هایی در انتظار اوج گرفتن و هنرنمایی این چترباز بودند.

اما برخلاف آنچه که همه در انتظارش بودند، با حادثه ای دلخراش این برنامه و زندگی این چترباز خاتمه یافت؛ سقوطی مرگبار، آن هم در یک لحظه به خاطر آنچه پیچیدن و گره خوردن چتر اعلام شده است.

مانور "بزرگی" این بار به یک تراژدی غم‌بار تبدیل شد و به جای فریاد شادی، آوار مرگ بر حنجره تماشاچیان به صدا آورد و این چترباز جوان در اوج ناباوری و بهت زدگی، به گونه ای دیگر به آغوش زمین بازگشت.

هرچند مسئولان آتش‌نشانی برای تغییر شرایط به سرعت وارد عمل شدند و این چترباز را به بیمارستان صارم منتقل کردند اما به دلیل شدت جراحات وارده، بزرگی جان سپرد و برای ابد در آسمان پرکشید.

بازار داغ شایعه‌ها

داستان تلخ مرگ این چترباز به این جا ختم نمی شود بلکه تصاویر و کلیپ های دلخراش از لحظه های سقوط این چترباز منتشر شد و بازار شایعه پراکنی و نظرهای غیرکارشناسی را داغ کرد.

در این بین عده ای نیز بدون داشتن هیچ تخصصی در این رشته، با مطرح کردن مسائلی به دنبال متهم کردن دیگران به ویژه آتش نشانی هستند.

واکنش همسر مرحوم بزرگی

آنقدر این مباحث غیرکارشناسی و متهم کردن یکدیگر ادامه پیدا کرد که "پریسا بختیاری" همسر این چترباز واکنش نشان داد و به این شائبه که چرا آتش نشانی تشک اطمینان را پهن نکرده بود؟ پاسخ داده و گفت: «وقتی سقوط آزاد انجام می شود، یک بخشی از آن چتر باز می شود و پیشروی به جلو دارد. چتر «بیس جامپ» با سایر چترها فرق می کند و در کمتر از یک ثانیه باز می شود و به خاطر امنیت و اعتمادی که به آن است چتر کمکی ندارد.»

وی ادامه داد: «آنقدر دقیق با هم بارها و بارها این چتر را پهن، باز و امتحان کردیم که به گفته خودش این بهترین بود که میخاست انجام بدهد و امکان نداشت [چتر] باز نشود و حادثه ساز شود.»

همچنین کلیپی از مرحوم بزرگی قبل از وقوع حادثه دلخراش در فضای مجازی منتشر شد که در آن گفته بود: «ساعت هفت صبح روز دوم بهمن است. با امید خدای بزرگ و اعتماد مسئولان امنیتی و انتظامی، اجرایی و شهرداری کشور عزیزم، امروز افتخار بزرگی قرار [است] نصیبم بشود و از نردبان ۶۴ متری آتش نشانی قرار است پرش انجام بدم. از روز اولی که این ایده به ذهنم آمد با توجه به آن ریسک ها و محدودیت هایی که داشت، ممنونم از همه عزیزان مسئولی که زیر تقاضای من را امضا کردند و لطف کردند به من. و امروز اگر قرار است اینکار را انجام بدم افتخارش قطعا افتخار یک جمع است نه افتخار من کوچک. تمام کاری که میخواهد انجام بشود ۱۰۰ درصد و ۱۰۰۰ درصد با رضایت شخصی خود من و با اصرار من است. قبول نمی کردند ولی من انقدر اصرار کردم که جلوی اصرار من حرفی نزدند و امروز که این کار انجام شود اگر به هر دلیلی اتفاقی برای من افتاد هیچ بزرگواری نه از شهرداری و نه از آتش نشانی، قرارگاه ثارالله، نیروی انتظامی و هیچ احدالناسی نه تنها مسئول نیست تازه من از آنها عذرخواهی میکنم اگر به زحمت و دردسر افتادند. ممنونم ازتون انرژی خوبتون را برام بفرستید.»

نقص فنی در چتر

در مراسم تشییع و تدفین مرحوم بزرگی که چهارم بهمن در امامزاده حمیده خاتون برگزار شد به نقل از شهرداری تهران، مهدی داوری دولت آبادی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهری تهران گفته است: این سازمان مرجع صادر کننده مجوز برای پرش نیست چون هیچگونه دسترسی در این زمینه ندارد.

وی اضافه کرد: نهادهای مسئول و نهادهای ذیصلاح قانونی این مجوز را نه تنها با اعلام موافقت بلکه با مجوزهای کامل قانونی برای ما ارسال کردند. پرش هم با حضور نماینده های قانونی و چک کردن شرایط ایمنی و جوی انجام شد. متاسفانه به دلیل نقص فنی در چتر این مساله پیش آمده است.

داوری تاکید کرد: نه در کشور ما و نه در مناطق دیگر جهان این پرش همراه با تشک نیست. تشک های آتش نشانی ثابت هستند و محدود به یک بخش می شوند. از صحبت های حاضران و آتش نشان های در محل نیز می توان فهمید که مرحوم بزرگی وقتی پرش را انجام می دهد و چتر باز نمی شود در یک فاصله طولانی با نردبان پرتاب می شود و سقوط می کند.

وی ادامه داد که حتی اگر تشک هم پهن بود سودی نداشت. به هر صورت این اتفاق خیلی تلخی بود اما کارشناسان و متخصصان رشته هم مساله تشک را منتفی می دانند.

زمانی پیکر مرحوم بزرگی در عالم ناباوری وقتی به خاک سپرده شد که این بار در مراسم تدفینش آتش نشانانی حضور داشتند که بارها و بارها از نردبان بلندمرتبه آتش نشانی بالا خواهند رفت و یاد این مرحوم را در احترام به آتش نشانان زنده نگه خواهند داشت.

در میان هیاهوی فضای مجازی، فیلم هایی از پرش ها و کسب افتخارهای مرحوم بزرگی در رشته چتربازی بازنشر می شود تا شاید این تصاویر مرحمی بر قلب های داغدیده همسرش و ورزش دوستان در مقابل شایعه پراکنی ها باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار