رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید با ایجاد کمپینی با مشارکت شورا، سمن ها و مردم و با استفاده از ابزار طرح شکایت در قوه قضاییه نسبت به عدم پرداخت بودجه حمل و نقل عمومی این موضوع را پیگیری کنیم، گفت: شعار بس است و مردم دیگر تحمل شعارها و مصوبات بدون اجرا را ندارند و کلافه شده اند.
کد خبر: ۹۳۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶ 19 January 2021

 

محسن هاشمی رفسنجانی روز سه شنبه در آئین تجلیل از سفیران هوای پاک افزود: ما تا امروز مصوبات خوبی در دولت داشتیم و قوانین خوبی در مجلس تصویب کردیم ولی گویا این ها را تصویب کردیم که مردم را گول بزنیم چرا که به شدت تلاش می کنیم اجرا نشوند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در قانون هدفمندی یارانه ها باید سالی چهار تا ۵ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی در کلان شهر ها اختصاص یابد یعنی طی ۱۲ سال گذشته تا کنون باید بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان تنها برای حمل و نقل عمومی کلان شهر ها اختصاص می یافت.

هاشمی افزود: در قانون مدیریت مصرف سوخت چهار هزار میلیارد تومان سالانه با تخصیص صد درصدی در نظر گرفته بودند که تا کنون حتی یک ریال هم از این منابع اختصاص نیافته است؛ حال شما بگویید چرا نباید شکایت کنیم و اجرای این قوانین را خواستار شویم.

به گفته رئیس شورای شهر تهران، ۲ مصوبه بسیار خوب نیز به تصویب رسید که خرید ۱۹ هزار اتوبوس و دو هزار واگن مترو در دستور قرار گیرد اما تا کنون ذره ای از این مصوبات اجرایی نشده است این در حالی است که ما از ۲۰ میلیون سفر در روز باید ۱۵ میلیون سفر را با حمل و نقل عمومی انجام دهیم.

هاشمی افزود: ما این همه خرج کردیم برای ساخت مترو اما تجهیز نمی کنیم یعنی پول را دور ریختیم، این همه سال از ساخت خط ۴ می گذرد اما هنوز به سرفاصله دو دقیقه حرکت قطار ها نرسیدیم.

وی تاکید کرد: حمل و نقل عمومی مانند کالای اساسی برای مردم است و مسئولان همانگونه که به کالای اساسی مردم اهمیت می دهند باید به حمل و نقل عمومی نیز اهمیت بدهند.

هاشمی افزود: از طرفی دیگر ما باید تهران بزرگ را باید در نظر بگیریم یعنی تهران با ۴۳ شهر اقماری اطرافش که هم از لحاظ تردد و هم از لحاظ مسائل محیط زیستی بر پایتخت اثر گذار هستند.

وی ادامه داد: شما ببینید دودی که از نیروگاه های شهید رجایی آبیک و منتظر قایم ملارد متصاعد می شود قطعا به تهران هم می آید یا تردد بین شهری که از این شهرها روزانه به تهران صورت می گیرد قطعا بار آلایندگی به شهر تحمیل می کند این در حالی است که ما در حدود ۵۰۰ کیلومتر ریل بلا استفاده در اطراف تهران داریم که می توانیم از این ظرفیت برای تردد بین شهری تهران و شهر های اقماری استفاده کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از طرفی ما باید اتوبوس دیزلی و گازی نداشته باشیم و مقدمات لازم برای ورود ۹ هزار اتوبوس برقی فراهم کنیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: در هر صورت دولت باید طرح جامع حمل و نقل را در اولویت اول اقدامات خود قرار دهد و ما هم باید از همه طرف به ویژه شهرداری تهران سماجت به خرج دهیم تا این امر اولویت اول دولتمردان ما باشد.

مرگ سالانه ۴ هزار نفر در تهران به خاطر آلودگی هوا

صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم در این آئین گفت: امسال مقارن با روز هوای پاک، هوا ناسالم و ناپاک است اما به هر حال این روز را گرامی می داریم تا تلنگری برای همه ما باشد.

وی ادامه داد: کرونا ۲ میلیون نفر را ظرف یک سال گذشته به گام مرگ فرو برد و بدانیم که سالانه ۷ میلیون نفر براثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که البته این آمار در تهران ۴ هزار نفر است.

این عضو شورای شهر تهران گفت: چهار هزار مرگ به خاطر آلودگی کم نیست و خسارت های وارد شده طبق برآوردها در حدود ۲.۶ میلیارد دلار است؛ این میزان خسارت را اگر در نظر بگیریم و مرگ آن مردم آیا ما را وادار به فکر و تامل نمی کند که تدبیری کنیم.

به گفته نوری، تهران شهری است که ظرفیتش محدود است و به دلیل پدیده واروونگی، هوای شهر سیستم و اکوسیستم تلاش می کند خود را پالایش کند اما به خاطر حجم بالای آلودگی این اتفاق نمی افتد.

وی افزود: امسال علاوه بر ذرات معلق ۲.۵ میکرون شاهد آلاینده های دیگری مانند ذرات با قطر ۱۰ میکرون هم بودیم که شدت آلودگی را افزایش داد.

نوری خاطرنشان کرد: در این شرایط اگر عزم جدی و تصمیم اساسی و برنامه ای واقعی وجود نداشته باشد هر چه به سمت جلو برویم وضع ما بدتر خواهد شد.

وی خطاب به دولت و مجلس نیز گفت: مجدانه می خواهم که فکر اساسی و اقدام جدی کنند مدیریت شهری و شهرداری آنچه وظیفه داشت انجام داده و انتظار ما از دولت و مجلس در تخصیص بودجه ها توجه جدی به پایتخت است؛ بسیاری از هزینه های تهران به دلیل پایتخت بودنش است که این را باید دولت و مجلس باید تقبل کنند.

وی خاطرنشان کرد: این که در تهران صنایع خرد و کلان درحال بارگذاری هستند و مجوز فعالیت می گیرند یعنی افزایش بار شهر و افزایش آلودگی و ترافیک در تهران؛ در حالی که در این سال ها در شورای شهر تلاش کردیم بارگذاری را در شهر تهران کاهش دهیم و از شهرداری هم انتظار داریم نسبت به توسعه انرژی های تجدید پذیر و پاک و خورشیدی برنامه ریزی کند.

به گزارش ایرنا، در این همایش همچنین از ۳۰ نفر سفیران محیط زیست از جمله میترا حجار و علی ضیا با حضور شهردار تهران تقدیر شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار