معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در نوسازی ناوگان ۱۰ سال عقب ماندگی داریم و سهم دولت آنطور که باید محقق نشد.
کد خبر: ۹۳۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 19 January 2021

سیدمناف هاشمی روز سه شنبه در آیین تجلیل از سفیران هوای پاک شهر تهران توضیح داد: ۸۲.۵ درصد هزینه اتوبوس را دولت باید بپردازد و در مترو هم نتوانستیم منابع خوبی را از دولت بگیریم.

وی ادامه داد: تنها منابعی که دریافت کردیم ۲ هزارمیلیارد تومان منابع ناشی از فروش اوراق مشارکت است که امسال با این پول ۱۲ ایستگاه افتتاح می شود و امیدواریم که برای تحقق اوراق مشارکت ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هم رسانه ها کمک کنند.

هاشمی گفت: افکار عمومی نقش مهمی در پیشبرد اهداف دارد و آلودگی هوا در روزهای اخیر و فشار افکار عمومی موجب شد تا دولت دریابد که ۵ هزار اتوبوس تهیه کند یا کمیسیون اصل نود به اجرای قانون هوای پاک ورود کند.

وی با اشاره به قانون هوای پاک گفت: قوانین مهم است اما اگر پایش و نظارتی نشود این قوانین فراموش می شود چون بار مالی دارد.

به گفته هاشمی، امسال موضوع هوای پاک ردیف بودجه گرفت و همچنین دولت ۵۰۰ میلیارد برای خرید اتوبوس تصویب کرد که قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: برای خرید ۲۵۰ اتوبوس قرارداد امضا کرده ایم و برای ۲۵۰ اتوبوس هم در حال عقد قرارداد هستیم و اگر دولت سهم خود را بدهد تعداد اتوبوس های تهیه شده به یکهزار دستگاه خواهد رسید.

هاشمی خاطرنشان کرد: شهردار همچنین دستور دادند که معاینه فنی خودروهایی که به شهر تهران می آیند باید از تهران اخذ شود.

راهکار اصلی برای کاهش آلودگی هوا، عمل به قانون پاک است

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران هم در این مراسم با بیان اینکه تمامی شهروندان باید نسبت به موضوع آلودگی هوا مطالبه گر باشند، گفت: راهکار اصلی در کاهش آلودگی هوا عزم و اراده جدی دستگاه های متولی در انجام تکالیفی است که در قانون هوای پاک به آنها محول شده است.

شینا انصاری توضیح داد: پویشی که در ابتدا توسط کنشگران محیط زیست در اراک شروع شد با حمایت فعالان محیط زیست گسترش یافت و دو سال است که در شهر تهران با حمایت تمام قد شهردار تهران هر هفته اجرا می شود.

وی درباره تاریخچه این رویداد گفت: ۲۵ سال پیش در اواخر دهه ۷۰ خورشیدی برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تدوین شد و به تصویب رسید و توجه متولیان امر به موضوع آلودگی هوا جلب شد اما متاسفانه به سرانجامی که انتظار می رفت نینجامید.

این مقام شهری با بیان اینکه آلودگی هوا بحرانی ملی است، ادامه داد: بیانیه هوای تهران در سال ۷۴ در پارک شهر قرائت شد و سپس برنامه کاهش آلودگی هوای شهر در دستور کار قرار گرفت؛ اقدامات خوبی انجام و حذف سرب از سوخت اجرا و استانداردسازی یورو ۲ در خودروها اجباری شد.

انصاری درباره قانون هوای پاک نیز گفت: این قانون خوبی است و مزایای فراوانی دارد اما در طول سه سال گذشته آنطور که باید و شاید توسط دستگاه های مسئول اجرا نمی شود؛ از جمله در حوزه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، سوخت پاک خودروها و سوخت نیروگاه ها به ویژه در ۶ ماهه دوم.

وی خاطرنشان کرد: تجربیات موفق در شهرهای بزرگ دنیا در مقابله با آلودگی هوا نشان می دهد که عزم و اراده مردم در کنار دستگاه های حاکمیتی بوده که موجب به نتیجه مطلوب می شود. آگاهی بخشی و استفاده از ظرفیت های موجود برای پرسشگری منجر به نتایج خوبی شود و امیدوارم این برنامه نویدبخش افزایش شهروندان مسئولیت پذیر در محیط زیست شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار