هاشمی در نشست شوراهای اسلامی کلانشهرها مطرح کرد:
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نشست مجازی شوراهای اسلامی کلانشهرها، خواستار همکاری سه‌جانبه مدیریت شهری، مجلس و شورای نگهبان برای اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده و قانون شوراها شد.
کد خبر: ۹۳۰۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹ 08 January 2021

محسن هاشمی گفت: مشخص نیست که این طرح چه زمان قرار است در مجلس بررسی شود. مجلس درگیر موارد دیگری است، لذا امکان دارد به این زودی در صحن مطرح نشود، ولی باید موارد مد نظر را با شورای نگهبان، رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای فراکسیون شهری در میان گذاشت و رایزنی کرد.

برپایه این اعلام نشست مجازی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها به ریاست محسن هاشمی و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و همچنین روسای شوراهای شهرهای اصفهان، مشهد، کرج و اهواز تشکیل و پس از بررسی چگونگی فرآیند تقدیم لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس و مصوبات مجلس در دوره های دهم و یازدهم وشورای نگهبان، حاضران با قدردانی از اقدام مجمع تشخیص مصلحت و اظهار نظر مطروحه ابراز امیدواری کردند که مساله جایگاه و نقش شوراها و مدیریت شهری با اصلاحات مجلس مورد توجه قرار گیرد.

شرکت کنندگان در این جلسه مجازی درخصوص نحوه ارائه پیشنهادها به کمیسیون اقتصادی و هیات رئیسه و ریاست مجلس و تعامل و همکاری با فراکسیون مدیریت شهری مجلس نیز تبادل نظر کردند.

همچنین تشکیل کارگروه های کارشناسی وتلاش برای تبیین جایگاه شوراها و همکاری با شورایعالی استان‌ها در پیگیری نظرات و پیشنهادهای اعضای شوراها از دیگر تصمیمات این نشست مجازیبود.

سید حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر تهران در این نشست با اشاره به اینکه از سال‌ها پیش تفسیر شورای نگهبان درباره حدود اختیارات شورا نظری بوده که در اعتراض به ماده 53 اعلام کرده است، گفت: این نظریه درباره حوزه اختیارات شوراهای شهر کاملا یک نظریه مضیع است،تا جایی که شورای نگهبان حتی انتخاب شهردار را هم جزو اختیارات شورای شهر نمی‌داند.

وی اداد: حتی بحث نظارت مالی را که تصریح ماده 80 قانون شوراها و ماده 71 قانون شهردارها به شکلی که الان انجام می‌شود را هم قبول ندارد.لذا زمزمه ورود دیوان محاسبات به شهرداری‌ها که قبلا فقط درباره منابع و ردیف‌هایی که توسط دولت به عنوان ردیف‌های کمک به شهرداری‌های انجام می‌شد به ردیف‌هایی که از منابع پایدار یا ناپایدار خود شهرداری است، وجود دارد.

خزانه‌دار شورای شهر تهران تصریح‌ کرد: اینکه مصوبه به مجلس برگشت داده شده، بستری را فراهم کرده است که ما مسیر پیش رو را به عنوان نمایندگان مردم از طریق مجمع تشخیص تعقیب کنیم.محمد سالاری عضو و رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز ضمن ابراز نگرانی از عدم استقبال روسای شوراهای شهرهای کشور از این جلسه گفت: با برگشت خوردن این لایحه از شورای نگهبان چیزی حل نشده و این برگشت سوم کار را سخت تر هم کرده چراکه شورای نگهبان این لایحه را به اصل ۸۵ قانون اساسی ارجاع داده که در خصوص اختیارات مجلس است.

محمد سالاری عضو و رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز ضمن ابراز نگرانی از عدم استقبال روسای شوراهای شهرهای کشور از این جلسه گفت: با برگشت خوردن این لایحه از شورای نگهبان چیزی حل نشده و این برگشت سوم کار را سخت تر هم کرده چراکه شورای نگهبان این لایحه را به اصل ۸۵ قانون اساسی ارجاع داده است که در خصوص اختیارات مجلس است.

او ادامه داد:باید نگران بود. چراکه عبارت همکاری که در خصوص شورای عالی استان ها آمده هم تقلیل گرایانه است که البته آن هم با تلاش شهرداری افزوده شده است. لذا این نگرانی وجود دارد که نهاد شوراها عملا خاصیت خود را از دست بدهد.

سالاری در همین راستا افزود: این نگاه نه تنها به نفع دولت نیست، بلکه به شدت به ضرردولت خواهد بود. دولت رویکرد اشتباهی در پیش گرفته است و ظرفیت عظیم نهاد شوراها و راهکار درآمدی از طریق ایشان را از خود سلب می‌کند و بدین ترتیب بخشی از درآمد خود را هم از دست می‌دهد.

او در پایان پیشنهاد تشکیل کارگروهی متشکل از چند نفر متخصص امر مالیات را ارائه داد تا لایحه بر ارزش افزوده را بررسی کنند.

در ادامه مرتضی الویری عضو و رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهار داشت: به موجب آیین نامه داخلی مجلس، موضوعی که از شورای نگهبان بازگشت میخورد، هم در کمسیون خارج از نوبت در دستور قرار می گیرد و کمسیون هم موظف است که آن را خارج از نوبت به صحن بفرستد، بنابراین باید به این موضوع توجه و در این راستا تعجیل شود که زمان از دست نرود و باتوجه به ایرادهایی که شورای نگهبان گرفته است گزارشی تهیه شود.

در نهایت نمایندگان حاضر در این نشست مجازی که برپایه اعلام شورای شهر تهران هفدهم دی ماه تشکیل شد، بر ضرورت همکاری سه جانبه مدیریت شهری، مجلس و شورای نگهبان برای اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده و قانون شوراها تاکید کردند.

همچنین نمایندگان حاضر به این جمع بندی رسیدند که با شورای نگهبان و با رییس مجلس ملاقات کرده و این برنامه ها را در تهران دنبال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار