در نشست مشترک سران قوا به میزبانی مجلس مطرح شد؛
نشست مشترک سران قوا به میزبانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز دوشنبه برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۷۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵ 28 December 2020

نشست مشترک سران قوا به میزبانی مجلس آغاز شد

به گزارش تابناک سمنان نشست سران قوا عصر امروز دوشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به آخرین وضعیت تحریم‌ها علیه کشورمان گفت:  در این روز‌های پایانی سال ۲۰۲۰ به مردم عزیز ایران می‌گویم که دو تا بیست در سالی که تمام می‌شود ملت ما کسب کرده است. البته دولت نتوانسته نمره بیست بیاورد، ولی ملت ما هم در مقاومت و ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی و تحریم‌های ضد بشری و ضدانسانی آمریکا و هم در برابر ویروس کرونا نمره بیست کسب کرده است و بحمدالله مردم با ایستادگی، هماهنگی و با اجرای پروتکل‌های بهداشتی، موفقیت‌های بزرگی را به دست آوردند.

اتفاق نظر هر سه قوه درباره اصل لغو تحریم‌ها

روحانی با اشاره به موضوع بی اثر کردن تحریم‌ها به عنوان یکی از محور‌های گفت‌گو‌ها گفت: همانطوری که رهبری معظم فرمودند اولین کار ما باید بی اثر کردن تحریم‌های غیر انسانی و غیر بشری باشد که در این زمینه گفتگو‌های خوبی داشتیم و درمورد شیوه‌ها و گام‌هایی که باید برداریم، نظرات مشابه است و اتفاق نظر داریم.

رئیس جمهور افزود: در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده نیز در مورد اینکه مجلس و دولت در چه مواردی می‌توانند همکاری کنند و اصلاحات احتمالی که می‌توانند در لایحه انجام دهند بحث کردیم و بنا شد تیم‌های اقتصادی دولت و مجلس در این زمینه بحث و گفتگو کنند.

روحانی با اشاره به موضوع واکسن کرونا به عنوان سومین موضوع مطرح شده در جلسه سران قوا، گفت:  متاسفانه درمورد واکسن کرونا دو قطبی و بحث‌هایی در جامعه وجود دارد که سازنده، درست و مفید نیست.

یا واکسن می‌خریم، یا می‌سازیم و یا وارد می‌کنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه ما از چند طریق بدنبال تهیه واکسن کرونا هستیم، گفت: مسیر اول تولید واکسن داخلی است که در این رابطه  دو موسسه بزرگ و یک شرکت دانش بنیان درحال فعالیت هستند و امیداریم موفقیت کامل را بدست آوردند.

روحانی مسیر دوم را  ساخت واکسن با همکاری یک کشور دیگر عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم با همکاری یک کشور دیگر واکسن بسازیم.

رئیس جمهور خرید واکسن از خارج را سومین اقدام دولت عنوان کرد و گفت:  برای خرید واکسن از سازمان بهداشت جهانی تحت چارچوب کوواکس اقدامات لازم انجام شده  و در عین حال با یکی دو کشور دیگر هم مذاکره برای خرید واکسن تولید آن‌ها درحال انجام است و مردم مطمئن باشند که خرید واکسن خارجی با اطمینان کامل از کیفیت آن خواهد بود.

سلامت مردم مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه مسئولان

روحانی با بیان اینکه امیدوارم واکسن داخلی هم همه مراحل تولید را طی کرده و با اطمینان کامل در دسترس مردم قرار گیرد، افزود: مردم مطمئن باشند که مسئولان کشور سلامت آن‌ها را به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوع مورد توجه قرار می‌دهند.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: دولت در ماه‌های باقیمانده تا پایان فعالیت خود، سلامت مردم، شکستن تحریم‌ها و معیشت مردم را با جدیت و با همکاری قوای دیگر پیگیری خواهد کرد.

در ادامه این جلسه آیت‌الله سیّد ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه هم با تسلیت شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) گفت: مردم ما از حضرت فاطمه اطهر (س) درس بصیرت آموختند و حقیقتاً در نهم دی، امتحان خوبی پس دادند و در لبیک به پیام مقتدای بصیرت آفرین ما، با حضورشان در صحنه امنیت کشور را تضمین کردند. مردم در نهم دی ۸۸ حقیقتاً از انقلاب و نظام در مقابل تخریب‌گران صیانت کردند. این روز و آنچه مردم در مقابل فتنه از خود نشان دادند در دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی را باید گرامی داشت. حرکت انقلاب و حضور معنای مردم در این روز را گرامی می‌داریم.

هماهنگی و همکاری؛ خواسته مردم از مسئولان

رئیسی در ادامه گفت: این مردم عزیز با این ایستادگی و مقاومت انتظارشان هماهنگی و همکاری همه مسئولین است. امروز وحدت و انسجام بین قوا و نهاد‌های حاکمیتی ضرورت دارد و راهبرد اساسی است.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی و مشکل کرونا گفت: این دو مشکل جدی کشور است که با همکاری همه دستگاه‌ها باید با آن‌ها مقابله کرد و ما یقین داریم که می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم و این ما می‌توانیم را از حاج قاسم سلیمانی و شهدا آموخته‌ایم. کشور با امکانات مادری و معنوی فراوانی که دارد قادر است با نیروی متراکم جوان، بر مشکلات فایق آید.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه کشور قادر است راهبرد اساسی خنثی سازی تحریم‌ها را با قدرت دنبال کند، تصریح کرد: این موضوع را نه در سخن که در عمل شهدا نشان دادند و ابتکارات و خلاقیت‌ها در حوزه‌های مختلف نشان داده که امکان خنثی سازی تحریم‌ها وجود دارد و این را باید دنبال کرد. بحمدلله سخنانی که در جلسه مطرح شد نشان داد همکاری سه قوه باید در راستای اجرای منویات رهبر حکیم انقلاب باشد که راه را برای همه روشن کردند.

بودجه ۱۴۰۰ با همکاری دولت و مجلس به نتیجه خواهد رسید

وی با بیان اینکه امروز انسجام قوا در جهت خواست مردم، اعتماد آفرینی و رضایت مردم و منویات رهبر انقلاب ضروری است، اظهار کرد: یقین دارم بودجه ۱۴۰۰ با همکاری دولت و مجلس دنبال خواهد شد و مسائل و مشکلاتی که در جلسه مطرح شده با مساعدت حل خواهد شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این اولین جلسه سران قوا در مجلس یازدهم است، بیان کرد: توفیقی است که در این روز میزبان رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه هستیم. این حضور را خوش آمد می‌گوییم و همان طور که مقام معظم رهبری تأکید داشتند تداوم چنین گفتگو‌هایی می‌تواند مشکلات را حل کند.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست مشترک سران قوا اظهار کرد: موضوع تحریم با محوریت خنثی‌سازی تحریم در اولویت کار است و مبنای این کار برای رفع تحریم هم می‌تواند موثر باشد.

رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشور ادامه داد: اکنون در ایام بودجه هستیم و دولت بودجه را تقدیم مجلس کرده است، همین اکنون که ما در نشست سران قوا هستیم اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در حال بررسی این لایحه هستند. بودجه سند مالی سالانه است، ولی واقعیت این است این سند مالی در واقع سند حکمرانی است که در سیاست‌های مالی هزینه و درآمد دولت را تعیین می‌کند و در سیاست پولی زندگی مردم را رقم می‌زند. بودجه برنامه سالانه‌ای است که در راستای برنامه ۵ ساله عمل می‌کند، سعی ما این است که بودجه با هماهنگی دولت، وزارتخانه‌های اقتصادی و کارشناسان با همکاری و همفکری تهیه شود.

کاهش تورم و رسیدگی به محرومین و مستضعفین  باید در اولویت بودجه باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست قبلی سران قوا در ریاست جمهوری بیان کرد: در آن جلسه بر روی مباحث بودجه مفصل گفت‌وگو کردیم و روی مباحثی توافق شد و مقرر شد با وزرا و سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌ای ببندیم که کاهش تورم، معیشت، سلامت، رسیدگی به محرومین و مستضعفین و محرومیت‌زدایی در اولویت و مورد توجه باشد. همچنین به بحث مهم تولید تأکید شد و به دنبال آن هستیم صادرات را بر واردات غلبه دهیم تا تراز عملیاتی رشد کند.

وی در این باره توضیح داد: به دنبال روش‌هایی هستیم که ضمن حفظ سیاست‌ها، کسری تراز عملیاتی را کاهش دهد چرا که هر چقدر کسری تراز عملیاتی بالا رود فشار بیشتری به مردم وارد خواهد شد.

قالیباف با اشاره به اینکه بحث بعدی جلسه مشترک سران قوا موضوع سلامت بوده است، تأکید کرد: اولویت ما تهیه واکسن و حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا است که می‌خواهیم در بودجه سال آینده این موارد را مد نظر قرار دهیم به طوری که اعتبار لازم برای خرید یا تولید واکسن در نظر گرفته شود.

رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشور تأکید کرد: در این جلسه هماهنگی‌های خوبی صورت گرفت و جمع‌بندی شد که بودجه‌ای با حداقل تورم، درآمد واقعی و پایدار برای پیشرفت و رشد اقتصادی سال آینده داشته باشیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار