افزایش خودسرانه کرایه تاکسی دغدغه هر ساله مسافران
افزایش 20 درصدی نرخ کرایه تاکسی برای سال آینده البته مخالفان و موافقانی در شورای شهر داشت. کسانی که معتقد بودند، حمایت دولت و شهرداری از رانندگان تاکسی ضروری و اجتناب ناپذیر است و خواهان افزایش نرخ کرایه ها تا 25 و حتی 30 درصد بودند.
کد خبر: ۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶ 01 March 2015
لایحه افزایش 20 درصدی کرایه تاکسی های درون شهری در حالی در شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد که قبل از تایید فرمانداری برخی تاکسی رانان اقدام به افزایش خودسرانه کرایه ها کرده اند.

به گزارش تابناک شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و بیست و ششمین جلسه غیر علنی خود لایحه افزایش 20 درصدی نرخ کرایه تاکسی های درون شهری در سال 94 را تصویب کرد.

افزایش 20 درصدی نرخ کرایه تاکسی برای سال آینده البته مخالفان و موافقانی در شورای شهر داشت. کسانی که معتقد بودند، حمایت دولت و شهرداری از رانندگان تاکسی ضروری و اجتناب ناپذیر است و خواهان افزایش نرخ کرایه ها تا 25 و حتی 30 درصد بودند. 

'علیرضا دبیر' رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر از موافقان افزایش نرخ کرایه ها گفت:شهرداری تهران در لایحه تقدیمی خود به شورای شهر افزایش 30 درصدی نرخ کرایه تاکسی ها را برای سال 94 پیشنهاد کرده بود.

وی با اشاره به حذف یارانه حامل های انرژی در سال گذشته افزود: شورای شهر تهران در اواخر سال گذشته(قبل از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها) افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی های درون شهری را تصویب کرد.

با این حال شهر تهران در یکصد و بیست و ششمین جلسه غیر علنی افزایش 20 درصدی نرخ کرایه تاکسی های درون شهری در سال 94 را تصویب کرد.

هیاهوی تکراری

جنجال اما وقتی شروع شد که قبل از تایید و تصویب فرمانداری تهران برخی رانندگان در اقدامی خودسرانه اقدام با افزایش کرایه ها کردند.

فرماندار تهران در واکنش به این موضوع گفت:فقط زمانی این افزایش مورد تایید است که منطقی بوده و نزدیک افزایش نرخ تورم باشد.وی گفت: برای زمان اجرای افزایش نرخ کرایه ها هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

در چنین شرایطی که فرمانداری تهران و شورای شهر و تاکسیرانی در گیر و دار افزایش یا عدم افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها هستند، همچون روال هرساله برخی از رانندگان تاکسی‌ها به صورت خودسرانه نرخ‌های جدیدی را از مسافران طلب می‌کنند!

در همین حال نايب رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران در واکنش به افزايش کرايه تاکسي ها برخلاف مصوبه شورا به سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني تذکر داد.

اسماعيل دوستي در جريان يک‌صد و سي و دومين نشست شورا گفت: تذکر اصلي من به سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني است.

وي افزود: اين چه نظارت و مديريتي است؟ در حالي‌ که مصوبه افزايش کرايه تاکسي‌ها در سال 94 هنوز به تصويب فرمانداري نرسيده و دولت روي آن نظر نداده مي‌بينيم که تاکسي رانان کرايه‌ها را افزايش دادند و نظارتي هم بر آن‌ها نيست.

دوستي تصريح کرد: در زندگي دو عامل اثر مستقيم در اقتصاد خانواده دارد؛ افزايش حقوق و کرايه حمل‌ و نقل که متأسفانه مي‌بينيم هنوز سال به پايان نرسيده نرخ کرايه تاکسي‌ها با افزايش مواجه شده است.

وي خاطرنشان کرد: اگر فرض را بر اين بگيريم که مصوبه شورا به تأييد فرمانداري و دولت برسد اين مصوبه از سال آينده اعتبار خواهد داشت و افزايش کرايه تاکسي‌ها در زمان فعلي غيرقانوني است.

دوستي خطاب به رئيس شورا گفت: من تذکر جدي به سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني دارم و از شما مي‌خواهم اين موضوع را پي گيري کنيد.

مسافران ناراضی

این در حالی است که مسافران هم از این موضوع به شدت ناراضی هستند. به اعتقاد آنها هنوز سال به پایان نرسیده و حتی کارمندان دولت یا بخش های دیگر هنوز افزایش حقوق نداشته اند. پس افزایش نرخ کرایه ها غیر منطقی است.

یکی از شهروندان در واکنش با افزایش کرایه تاکسی ها به خبرنگار ما می گوید: افزایش کرایه ها آنهم در حالی که سال جدید شروع نشده غیر قانونی است.مگر حقوق کارمندها چقدر زیاد خواهد شد؟ مگر قرار است حقوقها 50 درصد اضافه شود؟ ضمن اینکه هر سال فقط کرایه افزایش پیدا می کند اما خدمات رسانی تغییر که نمیکند هیچ بدتر هم می شود.

این شهروند خاطرنشان می کند: مثلا در خطوط  تاکسی آنهم برای مسیرهای دور همه جور ماشینی وجود دارد. از خودروهای اسقاطی و از رده خارج تا سمند و پراید و ون و جالب اینکه برای همه آنها یک نرخ وجود دارد. یک مسافر سوار خودروی نو وسالم با امکانات نسبتا خوب می شود مسافر دیگر مجبور است در خودروی  قدیمی و بی امکانات و از رده خارج مانند پیکان بنشیند اما هر دو باید یک کرایه را پرداخت کنند.
با وجود شلوغی،ترافیک، کمبود تاکسی و مشکلات دیگر کسی حوصله چانه زدن و گفتن این چیزها را ندارد.

مسافر دیگری به خبرنگار ما می گوید: واقعا شرم آوراست. همین حالا هم نرخ کرایه تاکسی واقعا بالاست.کسانی که در شورای شهر هستند اصلا تا به حال تاکسی سوار نشدند آنها از درد دل مردم چه میدانند؟ هر روز کلی از وقت ما در صف سوار شدن به تاکسی هدر می رود. هزینه بالا و اعصاب خردی آن به کنار.

خانم کارمندی که به افزایش خودسرانه کرایه تاکسی معترض است، می گوید: نمیدانم این بی نظمی ها کی سر و سامان پیدا می کند.هر روز که از خانه بیرون می آییم یک معضل و شکل جدید وجود دارد.این بی عدالتی است رانندگان تاکسی نباید خودسرانه قیمتها را افزایش دهند. به این موارد کمبود تاکسی در خطوط را هم اضافه کنید. برخی تاکسی رانان ترجیح می دهند مسافر در بستی سوار کنند.

وی می افزاید: این بی عدالتی در بین اکثر رانندگان تاکسی رایج است و انگار گرفتن پول بیشتر از مسافر به چشم و همچشمی تبدیل شده است.

یکی از رانندگان نیز در خصوص افزایش نرخ کرایه اظهار بی اطلاعی می کند و در واکنش به اعتراض مسافران می گوید:هزینه زندگی برای رانندگان کمرشکن است. فقط کرایه که گران نمی شود . قیمت همه چیز هر روز تغییر می کند.

حکایت همچنان باقیست

خلاصه اینکه قصه نارضایتی مسافران و تاکسی رانان چیز جدیدی نیست . هر سال قبل از شروع سال جدید این اقدام خودسرانه از سوی برخی رانندگان صورت می گیرد و متاسفانه نظارت درستی  از سوی نهادهای مربوط وجود ندارد و همین امر موجب می شود رانندگان با خیال راحت اقدام به افزایش کرایه ها کنند.

آشکار است رانندگان تاکسی هم مانند سایر مردم گرفتاری و مشکلاتی دارند. اما هزینه این مشکلات نباید از جیب مسافران پرداخت شود. وقتی هنوز فرمانداری افزایش نرخ را تصویب نکرده این بالا بردن خودسرانه هیچ توجیهی ندارد.

به هر حال مسئولان باید یک بار برای همیشه این معضل افزایش کرایه خودسرانه تاکسی ها را به شیوه ای منطقی حل کنند تا حداقل یکی از دغدغه های شهروندان برطرف شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار