رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:سوال عجیب برخی نمایندگان مجلس از روحانی / لشکر سایبری سپاه تهران با ۱۴۴ گردان به خط شد / کروبی به اصلاح طلبان: کاری کنید در ۱۴۰۰ یک احمدی نژاد ظهور نکند و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۷۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲ 17 November 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پاسخ کدخدایی به احتمال تائید صلاحیت خاتمی و احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰

کدخدایی درباره حضور احتمالی افرادی مانند محمد خاتمی و احمدی نژاد در انتخابات سال آینده، گفت: به طور کلی نمی توانم درباره حضور آنها اظهارنظری کنم و باید صلاحیت آنها را در همان زمان بررسی کنیم و اگر مجلس شرایط جدیدی بگذارد نمی‌دانم شامل حال این افراد خواهد شد یا خیر. اکنون اظهارنظر در این رابطه سخت است.

کروبی به اصلاح طلبان: کاری کنید در ۱۴۰۰ یک احمدی نژاد ظهور نکند


محمد قوچانی روایتی از آخرین دیدارش با مهدی کروبی را روایت کرده است. در بخشی از این روایت امده: کروبی تعجب می‌کرد که چرا هنگامی که در انتخابات مجلس یازدهم از ضرورت مشارکت اصلاحات در انتخابات حرف می‌زد و پیام می‌داد، پیام‌های تند و تلخی از سوی اصلاح‌طلبان به او مخابره می‌شد و می‌پرسید مگر اصلاح‌طلبی جز تلاش برای اصلاح امور از طریق انتخابات است؟ کروبی به یاد می‌آورد که در سال 1388 هم موضع اصلاحات مشارکت در انتخابات بود تا فردی چون محمود احمدی‌نژاد رای نیاورد و کشور را به بحران نکشاند. به همین علت هم همچنان از رای به حسن روحانی در سال 1392 و 1396 دفاع می‌کند و معتقد است در سال 1400 هم باید کاری کرد که یک احمدی‌نژاد دیگر ظهور نکند.

یک نماینده: تعدادی از حرام‌خواران را در ملاء عام آویزان کنید


نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی خواستار اعدام تعدادی از مفسدین و رانت‌خوران در ملاء عام شد. حبیب‌الله دهمرده در تذکری در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس قوه قضاییه گفت: با مفسدین، رانت‌خوران و آقازاده‌ها برخورد کنید و تعدادی از این حرام‌خواران را برای عبرت دیگران در ملاعام آویزان کنید. وی در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: وضعیت کرونا بسیار وحشتناک شده و اقدام جدی می‌طلبد. دهمرده با بیان این‌که کشور گران و بد اداره می‌شود، گفت: گرانی، بیکاری و حاشیه‌نشینی طاقت مردم را بریده و حقیقتا این وضعیت مایه شرمندگی است. علاوه بر این در اثر نبود زیرساخت فضای مجازی، عدالت آموزشی از بین رفته است.

واکنش جهانگیری به مواضع برخی مسئولان: مراعات وضعیت مردم را می‌کنیم، وگرنه زبانمان الکن نیست


جهانگیری که در مراسم افتتاح و بهره برداری از خط تولید کیت تشخیص سریع ویروس کرونا، صحبت می کرد گفت: خوشبختانه همتی که دوستان کردند عالی است؛ بعضی ها نمی خواهند قدر بدانند و حرف هایی می زنند که مدیران را دلسرد می کند که در جایی پاسخ آنها داده خواهد شد. او افزود: همه می دانند که زبان مدیران دولت برای پاسخگویی زبان الکنی نیست. اما ما شرایط کشور و مردم را ملاحظه می کنیم و فکر می کنیم مردم در این شرایطی که در درد و رنج و گرفتاری هستند انتظارشان از مدیران و مسئولان این است که به فکر انها باشند و ببنیند چگونه می شود از دردها و آلام مردم کم کرد وگرنه سرگرم شدن و پریدن به همدیگر مشکلی را حل نمی کند.

حضور لشکر سایبری سپاه تهران با 144 گردان در فضای مجازی


سردار یزدی، فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ در پاسخ به پرسش دیگری درباره فعالیت های این مجموعه در فضای مجازی به ویژه در ایام کرونا اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا در جلسات مختلف گسترش دولت الکترونیک را دنبال کردیم؛ در عین حال لشکر سایبری سپاه تهران متشکل از ۱۴۴ گردان سایبری در فضای مجازی اقدام به انجام کارهای آموزشی از جمله در حوزه کرونا، مهارت افزایی و بصیرت افزایی و رفع ابهام آفرینی ها و دروغ‌گویی‌های معاندین در این فضا کرده اند. همواره تلاش می‌کنیم با حضور در فضای مجازی کاری کنیم تا با کسانی که می‌خواهند جوانان ما را فریب دهند، مقابله کنیم و با ارائه آموزشهای لازم جوانان را در برابر دروغ آفرینی‌های و تردید آفرینی‌ها به نوعی واکسینه کنیم.

حسین کمالی: شعارهای پوپولیستی در مجلس غلیظ تر شده است


حسین کمالی با اشاره به رواج شعارهای پوپولیستی در کشور، و ظهور و بروز پوپولیسم پارلمانی در مجلس یازدهم، گفت: یک سیاستمدار وقتی رفتار علمی پیشه کند و تصمیماتش بر اساس مطالعات علمی باشد از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اینکه نمایندگان مردم واقعا عصاره فضائل باشند و حقیقت ها و دانش عمومی را به کار بگیرند و در تصمیماتی که می گیرند صلاح مملکت و مردم را در نظر داشته باشند نکته مهمی است. وی ادامه داد: مجلس ما می تواند دارای چنین خصوصیتی باشد اما اینکه اینگونه عمل خواهد کرد یا خیر، به نوع دانش و بینش و اطلاعاتی که مجموعه نمایندگان دارند بر می گردد.وی تاکید کرد: به نظر من آنها می خواهند کارهایی انجام دهند اما چون کارآشنا و آگاه به مسائل روز و جامعه نیستند شاهد چنین پیشنهادات و تصمیماتی از آنها هستیم؛ می شود خوشبینانه فرض کرد که این تصمیمات با اعتقادات آنها همراه است و معتقدانه عمل می کنند اما چه معتقدانه عمل کنند و چه غیر معتقدانه  این تصمیمات می تواند به جامعه زیان بزند چون اگر بر مبنای اعتقاداتشان نباشد و فقط بخواهند مردم را کنترل کنند و  این تصمیمات غلط را  بگیرند به تبع  اتفاقاتی می افتد که عوارض آن گریبان مردم میگرد و در آینده هم نتیجه این نوع تصمیمات گریبان خود این افراد را خواهد گرفت. دبیرکل حزب اسلامی کار در پاسخ به این پرسش که آیا این رویکردها در مجالس پیشین هم بوده است یا خیر، گفت: بله، همیشه وجود داشته اما غلظت آن اکنون بیشتر شده است.

غفلت کنیم آمار مرگ‌ها ۴ رقمی می‌شود


وزیر بهداشت: این آخرین فرصت تاب‌آوری نظام سلامت است، اگر مردم کوتاه بیایند بازی را می‌بازیم و به مرگ‌های ۴ رقمی می‌رسیم. مرگ چهار رقمی یعنی به ورطه‌ای خواهیم رسید که خلاص شدن از آن دشوار است. با بمب ویروس مواجه هستم و قدرت سرایت ویروس ۱۰ برابر شده است و ابتلا خانوادگی شده.تعطیلی بهتر از آن است که کاسبی آلوده شده و جان ببازد./صداوسیما

احزاب کشور باید به صورت عمقی بازنگری شوند


پور محمدی دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز:در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حالی که با درگیری های مختلف مواجه بودیم احزاب مختلفی فعالیت داشتند و در همان زمان پنج انتخابات در کشور برگزار شد که رکورد مردمی ترین نظام دنیا به ثبت رسید. در حال حاضر بیش از 100 حزب داریم که باید بازنگری عمیقی روی آن شکل بگیرد و در این راستا لازم است که قدردان اندیشه و تولید باشیم.

مردم دیگر به دنبال کاندیدای اصولگرا یا اصلاح طلب نیستند


سید رضا اکرمی گفت‌: من قبول ندارم که مردم از وضع موجود ناراضی‌اند؛ در واقع مردم ناراضی نیستند، ناراحت هستند. بالاخره فشارهایی که از خارج به جمهوری اسلامی وارد می‌شود و همچنین مساله کرونا گرفتاری‌ها را به بیشترین حالت ممکن خود رسانده است، به طوری که سفره‌ها روزبه‌روز کوچک‌تر و کالاهای ضروری گران‌تر می‌شود. یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن مشکلات اخیر این است که کشور ما تحریم شده و به همین دلیل نمی‌توانیم به مقدار لازم نفت بفروشیم. تنش‌آفرینی‌ها مردم را از سیاسیون زده‌ کرده است و آنها دیگر در انتخابات به دنبال کاندیدای اصولگرا یا اصلاح‌طلب نیستند./اعتمادآنلاین

از تهدید روحانی تا اعتصاب آب و غذای نمایندگان


تقنین و نظارت دو اصل اساسی در وظایف مصرح قوه مقننه است که پرداختن خارج از قاعده به یکی از آن‌ها، موجب غفلت از دیگری می‌شود. احضار پرتکرار وزرا به مجلس، نامه‌های مکرر به رییس جمهوری، اختصاص وقت و انرژی به موضوعاتی چون اتومبیل نمایندگان، واکسن آنفلوانزای خانواده‌های نمایندگان، شفافیت آرای نمایندگان، اعتصاب آب و غذای نمایندگان، توهین‌ها و تهدیدها علیه رییس جمهوری از سوی نمایندگان از مهم‌ترین خبرهای رسیده از بهارستان در رسانه‌های رسمی و غیررسمی داخل و حتی خارج از کشور است. این میان طرح‌های مصوب هم به دلایل مختلف حقوقی و قانونی از سوی شورای نگهبان رد شده و در عمل مجلس را تاکنون ناکام از قانونگذاری کرده است. این در حالی است که کشور بیش از همیشه نیازمند قوانینی متقن و دقیق است تا بتواند از این بحران به سلامت عبور کند و در صورت عبور نمایندگان سه سال آینده را برای انواع سفرهای نظارتی و استانی در اختیار خواهند داشت./ایرنا

مواد رادیو اکتیو در صحرای عرفات، راز وقوف نیم‌روزه حجاج در آن!


رسول جعفریان در یادداشتی نوشت:در نامه ای که در آغاز کتاب «دانستنی های حج» از محمدعلی بسطامی آمده، در باره وقوف نیم روزه حاجیان از ظهر روز نهم تا غروب آن، یک نکته پزشکی و طبی را یادآوری کرده که جالب است.در این نامه آمده است که تاکنون هیچ کس علت این توقف را به خوبی نمی دانست، و کسی برای آن منافع جسمانی و پزشکی قائل نبود، اما در اثر تجزیه خاک آن بیابان سوزان، این نتیجه بدست آمد که در آن مقادیری از فلزات نادر وجود دارد که خاصیت آنها پخش امواج رادیو اکتیو می باشد.مهم تر این که این فلزات، از صبح تا ظهر تحت تابش خورشید قرار گرفته، و از ظهر به بعد شروع به تشعشع می نماید. این امواج نیروی جوانی را به انسان بر می گرداند و بسیاری از امراض را برطرف می کند و حتی پیران سالخورده پس از توقف در عرفات ممکن است تمایل جنسی پیدا نمایند[!]

جذب سرمایه و پیوستنبهFATF راهگشاست


علی اکبر فرازی معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:رفتارهای سیاسی جناحی باعث شد که مردم نسبت به آینده اقتصاد ناامید شوند و همچنین در این راستا بازار با التهاب‌هایی مواجه شد. لذا این امیدواری وجود دارد که جناح‌های سیاسی به مردم امید دهند و سعی کنند فشاری که بر گرده مردم هست، کاهش پیدا کند.کلید حل مشکلات ایران آن طرف آب‌ها نیست اما مشکلات ما از آن طرف آب‌ها ایجاد شده است. در نهایت کلید حل مشکلات در داخل کشور و مبارزه با هر گونه سوء مدیریت است. که این سوء مدیریت‌ها ناشی از تحریم‌ها است.برای بازکردن قفل های موجود به فکر رونق سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران باشیم؛ اقتصاد هیچ کشوری بدون سرمایه‌گذاری رشد نمی‌کند. برای پیوستن به بنیادهای مالی و بازارهای جهانی چون اف ای تی اف اقدام کنیم.

مجلس یازدهم دنبال محدود کردن انتخابات است


حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار به خبرآنلاین گفت:چند طرحی که در ماه‌های گذشته در مجلس ارائه شده نشان می دهد کسانی که در این مجموعه طرح ها را امضا کردند و به آن رأی دادند از مطالعات کافی و لازم در آن زمینه ها برخوردار نبودند.در طرح مجلس درباره انتخابات ریاست جمهوری، نوع نگاهی که نمایندگان این مجلس به انتخابات داشتند نگاه محدودکننده، کنترل‌کننده و بر مبنای کنار زدن بیشتر مردم است. غلظت شعارهای پوپولیستی در این مجلس بیشتر شده است.نگاه به برگزاری انتخابات 1400 چگونه خواهد بود؟ یک انتخابات رقابتی که در آن همه جریان‌های فکری بتوانند شرکت کنند و مردم حق انتخاب داشته باشند و مردم رای مؤثر بدهند یا خیر مهم است، یا انتخاباتی مشابه انتخابات سال ۹۸ برگزار خواهد شد؟اگر قرار باشد انتخاباتی واقعی برگزار کنیم، دیگر شعارها و رفتارهای پوپولیستی جواب نمیدهد اما اگر آنچیزی که در سال ۹۸ اتفاق افتاد دوباره تکرار شود اصلا اهمیتی ندارد که این برنامه ها اتفاق بیفتد یا خیر.دخالت گزینشی شورای نگهبان مانع برگزاری انتخاباتی آزاد است. اگر انتخابات آزاد نداشته باشیم، چه تاثیری دارد که بایدن بیاید یا ترامپ؛ چون چیزی به اسم انتخابات نداریم.

طعنه سنگین یک روزنامه به قالیباف


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: کمتر از یکماه قبل بود که رهبر انقلاب ضمن تقبیح اهانت بعضی نمایندگان و افرادی در خارج مجلس به رئیس‌جمهور و دولتمردان، به آنها توصیه کردند در جهت تحکیم وحدت و انسجام تلاش کنند.اگر این حضرات، با صداقت اعلام کنند خود را پیرو رهبری نمی‌دانند و هرچه خود تشخیص می‌دهند همان را خواهند گفت، مردم در وجود آنها احساس صداقت خواهند کرد.اما وقتی سنگ پیروی و اطاعت محض از رهبری را به سینه می‌زنند و در عین حال آشکارا برخلاف توصیه رهبری سخن می‌گویند و موضع می‌گیرند، این سؤال به ذهن‌ها راه می‌یابد که صداقت را در کجا باید جستجو کرد؟آقای رئیس مجلس که می‌گوید آمریکا سهمی در پدید آمدن مشکلات ندارد، خودش هم می‌داند که حرف درستی نمی‌زند. مردم هم بر نادرستی این سخن واقف هستند.

آمار کشته شدگان آبان 98 از زبان علی مطهری

علی مطهری با یادآوری حادثه تلخ آبان 98 با تاکید به این موضوع که باید اطلاع رسانی در این مورد صریح و شفاف باشد گفت بنا به گزارش مسئولین تعداد کشته شدگان این حادثه 230 نفر است.علی مطهری ضمن بازخوانی رخدادهای آبان ۹۸ و تاکید بر بی‌تدبیری دولت در اجرا، پیگیری و آماده‌سازی جامعه برای طرح افزایش بنزین، بر لزوم ارائه‌ی روایتی ملی از این رخدادها تاکید می‌کند و می‌گوید که دولت یا مجلس باید در این مورد روایتی معتبر و صادقانه ارائه می‌دادند.وی در مورد آمار کشتگان این حادثه گفت: اطلاع‌رسانی باید صریح و روشن و به موقع باشد و اگر خطایی شده است باید از مردم عذرخواهی شود. با این روش اعتماد مردم جلب می‌شود. ما هم باید به گزارش مسئولان اعتماد کنیم. آنچه گفتند حدود ۲۳۰ نفر است

ماموریت مهم رئیس جمهور به نوبخت

علیرضا معزی، معاون دفتر رئیس‌جمهوری از ابلاغ ماموریت روحانی به سازمان برنامه و بودجه برای طراحی اقدامات حمایتی دولت از اقشارکم برخورداری که در اثر تعطیلی کسب و کارشان در زمان اعمال محدودیت‌ها دچار آسیب می‌شوند، خبر داد.علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نوشت:«رییس جمهور روحانی امروز به سازمان برنامه وبودجه ماموریت داد برای آن دسته از اقشارکم برخورداری که در اثر تعطیلی کسب و کارشان در زمان اعمال محدودیت‌ها دچار آسیب خواهند شد، اقدامات حمایتی دولت را طراحی و برای تصویب و اعلام آن در جلسه روز شنبه ستاد ملی کرونا آماده کند.»

لشکر سایبری سپاه تهران با ۱۴۴ گردان به خط شد

فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) گفت: لشکر سایبری سپاه تهران متشکل از ۱۴۴ گردان سایبری در فضای مجازی اقدام به انجام کار‌های آموزشی از جمله در حوزه کرونا، مهارت افزایی و بصیرت افزایی و رفع ابهام آفرینی‌ها و دروغ‌گویی‌های معاندین در این فضا کرده اند.

حمله تند نادران به روحانی

نماینده مردم تهران خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: آقای روحانی! باور عمومی بر این است که شما کشور را رها کرده‌اید، آیا یک روز صحبت از جنگ اقتصادی و روز دیگر صلح امام حسن (ع) دشمن را جری‌تر نمی‌کند؟الیاس نادران در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور درخصوص وضعیت اقتصادی کشور، نوشت: کشور در شرایطی است که خود شما به «جنگ اقتصادی» تعبیر کرده‌اید. فراتر از اینکه کشور چقدر هزینه داده است تا شما به این تحلیل رسیده اید و چه اندازه آن را باور دارید و چه سیاست‌هایی را در نظر دارید در این کاروزار عملیاتی کنید، متاسفانه باور عمومی بر این است که شما کشور را رها کرده‌اید.وی با بیان اینکه یک روز صحبت از جنگ اقتصادی و روز دیگر صلح امام حسن (ع) دشمن را جری‌تر نمی کند؟، آورده است: متأسفانه نگاه به بیرون برای حل مسائل داخلی راهبردی بود که ۷ سال فرصت از بالندگی اقتصاد و تولید کشور را گرفت. شاید باید به این فکر می‌کردید که اگر ریشه مشکلات خارجی هم باشد راه حل داخلی است و به قول خودتان از دشمن در این جنگ اقتصادی توقع همراهی و حل مشکلات داخلی نداشته باشید.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت شما جسارتاً از دو عارضه مدیریتی و سیاست گذاری اقتصادی رنج می برد، نوشت: آیا کسی در دولت می تواند به مردم بگوید که دولت در شش ماه آینده چه خواهد کرد؟ از چه صنایع و بازارهایی حمایت خواهد کرد؟ سیاست گمرکی، مالیاتی، پولی، مالی، صنعتی، نفتی، خودرویی و ارزی دولت چه خواهد بود؟

اتمی شدن ریاض به تهران بستگی دارد

وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خارجه می‌گوید که ریاض حق مجهز شدن به تسلیحات اتمی را در صورتی که ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود، محفوظ می‌دارد.عادل الجبیر در امور خارجه در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفت که این کشور این حق را دارد که خود را به تسلیحات اتمی مجهز کند.روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» به نقل از خبرگزاری آلمان گزارش داد که این وزیر سعودی در مصاحبه یاشده گفته است، در صورتی که نتوان ایران را از ساخت تسلیحات اتمی منع کرد، ریاض حق مسلح شدن به تسلیحات اتمی را محفوظ می‌دارد.طبق این گزارش، عادل الجبیر با اشاره به این مسئله که ایران به یک «قدرت هسته‌ای» تبدیل شده و دیگر کشورها نیز راه آن را ادامه خواهند داد، در ارتباط با مجهیز شدن به تسلیحات اتمی گفت: «این یکی از گزینه‌هاست مطمئنا».او همچنین در ادامه گفت: «عربستان سعودی تمام تلاش خود را برای محافظت از مردم و سرزمین خود خواهد کرد».الجبیر در این مصاحبه همچنین ادعا کرد: «ما بر این باوریم که ایرانی‌ها تنها تحت فشار جواب می‌دهند».

سوال عجیب برخی نمایندگان مجلس از روحانی

تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه ای به رییس جمهور با ادعای این که میلیون ها تن کالای اساسی مورد نیاز مردم همزمان با انتخابات ریاست جمهور آمریکا از گمرک ترخیص شده، خواستار شفاف سازی در این زمینه شدند.

 زنان نه فقط رئیس جمهور بلکه می‌توانند مرجع تقلید شوند

رئیس مؤسسه پژوهشی فهیم گفت: در مقابل نظر برخی علما که با توجه به مبانی دینی، ما نمی‌توانیم قدرت اجرایی اول کشور را به دست زنان دهیم، اما در مقابل، این نظریه، دیدگاه‌های فقهی دیگری هم وجود دارد که معتقدند زنان نه فقط می‌توانند رئیس جمهور شوند و مدیریت اجرایی کشور را به عهده بگیرند، بلکه حتی می‌توانند مرجع تقلید شوند.حجت الاسلام و المسلمین کاظم قاضی زاده در گفتگو با ایلنا در قم، در پاسخ به این سؤال که لفظ «رجال» که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از شروط کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح شده، به معنای جنسیت است و فقط مردان را شامل می‌شود یا به معنای داشتن شرایط است و علاوه بر مردان، زنان را هم شامل می‌شود؟ اظهار داشت: در مورد تعبیر رجال سیاسی، از دو منظر می‌شود به این مسئله نگاه کرد؛ یکی این که مدونان قانون اساسی، از این واژه چه چیزی اراده کردند و دوم این که الان در عرف اجتماعی، چه چیزی از این واژه فهمیده می‌شود و آن چیزی که مورد مهاجه افراد، تحت عنوان رجال قرار می‌گیرد، چیست.این استاد حوزه علمیه قم گفت: از منظر اول ظاهرا در مجلس خبرگان قانون اساسی این اختلاف بین افرادی بود که در این مجلس حضور داشتند بود و این اختلاف اجمالا به طور جدی بین روحانیون برجسته آن مجلس و افراد دیگر وجود داشت.وی خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت به نوعی برای راضی کردن کسانی که قائل بودند رئیس جمهور باید حتما مرد باشد مثل مرحوم آیت الله صدوقی و در مقابل، کسانی که این نکته مدنظرشان نبود و شرط مرد بودن را برای رئیس جمهور ضروری نمی‌دانستند، برای راضی کردن صاحبان هر دو تفکر، در نهایت واژه‌ای را به کار بردند که اگر آن دسته گفتند چرا شرط مردانگی نگذاشتید بگویند رجال سیاسی تصریح شده و اگر این دسته گفتند چرا رئیس جمهوری را به مردان مشروط کردید، بگویند، رجال سیاسی چنین معنایی ندارد که فقط جنسیت مردانه باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار