اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پی تصویب مصوبات کمیسیون نامگذاری شورای شهر به ۲۶ تغییر نام و نامگذاری از جمله نامگذاری معبری در منطقه یک تهران به نام استاد پرویز تناولی و معبری در منطقه شش به نام سهراب شهیدثالث رای دادند.
کد خبر: ۹۱۵۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳ 08 November 2020

اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در دویست و چهل و هفتمین جلسه خود، بررسی مصوبات کمیسیون نامگذاری شورای شهر را در دستور کار قرار دادند.

«محمدجواد حق شناس»، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر با قرائت مصوبات این کمیسیون گفت: خیابان بشارت در محدوده تقاطع آیت‌الله طالقانی تا شهید صارمی واقع در منطقه ۶شهرداری تهران بنام سهراب شهید ثالث از چهره‌های نام آور سینمای ایران، بازار میوه و تره بار نوساز در محدوده نیاوران، فرهنگسرای نیاوران بنام بازار میوه و تره بار نیاوران، بازار میوه و تره بار نوساز در محدوده بزرگراه امام علی بنام بازار میوه و تره بار سرآسیاب در منطقه ۱۴ شهرداری تهران تغییر نام دادند.

وی گفت: همچنین خیابان مینا با ۶۲۵ بار تکرار در محدوده خیابان نیاوران بنام استاد پرویز تناولی (هنرمند، مجسمه ساز و پژوهشگر معروف ایرانی) در منطقه ۱ شهرداری تهران، کوچه کیش در محدوده بزرگراه ارتش بنام شهید محمد جلال ملک محمدی منطقه ۱ شهرک نفت و کوچه هاشمی در محدوده خیابان دماوند واقع در منطقه ۱۳شهرداری تهران بنام شهید احمد قاسمی تغییر نام داد.

حق شناس ادامه داد: کوچه ۱/۳۰ در محدوده خیابان پیروزی بنام شهید سیدسیامک گل مریمی با حفظ شماره، کوچه ۶/۳۵ در محدوده خیابان پنجم نیروی هوایی واقع در منطقه ۱۳ شهرداری تهران بنام شهید مدافع حرم ابراهیم خلیلی با حفظ شماره و کوچه غزالی در محدوده میدان اطلاعات واقع در منطقه ۱۳ شهرداری تهران بنام شهید شهرام مساوات نامگذاری شده است.

به گفته وی، کوچه ۵/۳۷ در محدوده خیابان پنجم نیروی هوایی واقع در منطقه ۱۳شهرداری تهران بنام شهیدان سعادت آبادی، کوچه ۳/۳۲ در محدوده خیابان نیروی هوایی بنام شهیدان کاشفی و کوچه سروش در محدوده خیابان محوی واقع در منطقه ۱۳شهرداری تهران بنام شهید سعید صادق منش اعلام شده است.
عوض شورای شهر تهران تاکید کرد: کوچه امیدی در محدوده بزرگراه امام علی بنام شهید داوود غیاث آبادی، خیابان ۱/۳۶ در محدوده خیابان اول نیروی هوایی بنام شهید عباس عمادی با حفظ شماره، خیابان ۵/۳۵ در محدوده حد فاصل خیابان پنجم و ششم نیروی هوایی بنام شهید نصرالله رحمان زاده با حفظ شماره اعلام شده است.

همچنین وی گفت: خیابان پانزدهم مرکزی واقع در منطقه واقع ۵ شهرداری تهران شهید میرحسن امیر مظفری، بن بست فاخته با ۵ بار فراوانی در محدوده میدان شهر زیبا واقع در منطقه ۵شهرداری تهران بنام شهید مجید بهمنی و خیابان چهارم در محدوده ایوانک خیابان زرافشان شمالی واقع در منطقه واقع ۲شهرداری تهران به‌نام دکتر فرح سعیدی با حفظ شماره تغییر نام داده است.

حق شناس گفت: تغییر نام خیابان فروردین شرقی و غربی در محدوده ایوانک بنام دکتر محمد حسین مرندیان، خیابان بنفشه با ۱۶۴مورد تکرار در محدوده ایوانک بنام دکتر عباسقلی دانشور و خیابان ششم در محدوده ایوانک بنام دکتر سید جمال سادات گوشه با حفظ شماره از دیگر مصوبات کمیسیون نامگذاری شورا بوده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای تهران ادامه داد: اعضای این کمیسیون به تغییر نام  بازار میوه و تره بار نوساز در محدوده خیابان شوش بنام بازار میوه و تره بار راه آهن در منطقه ۱۱شهرداری تهران، کوچه گلستان اول در محدوده ازگل بنام گلشید یکم به معنای گل خورشید، کوچه گلستان دوم در محدوده ازگل بنام گلشید دوم کوچه گلستان در محدوده ازگل بنام گلشید رای دادند.

حق شناس افزود: تغییر نام کوچه گلستان اول در حدفاصل خیابان تهرانی واقع در منطقه ۱شهرداری تهران بنام گلسا یکم، کوچه گلستان در محدوده پایین تر از میدان ازگل بنام گلسا دوم از دیگر تصمیمات این کمیسیون بوده‌است.

 

تغییر مستمر نامگذاری معابر، سیاست صحیحی نیست

«علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره نامگذاری معابر گفت: اگر نام شهیدی را بر معبری بگذاریم اما اهالی محل همچنان از نام قدیم آن معبر استفاده کنند و نسبت به نام جدید پذیرش نداشته باشند، نسبت به نام شهید موجب بی‌حرمتی شده‌ایم.

وی رویکرد تغییرات وسیع و مستمر در نام های معابر هویت شهر را با چالش مواجه می‌کند و  تغییر نام ها در برخی موارد موجب می‌شود به لحاظ هویتی شهروندان در شناخت شهر دچار سردرگمی شوند.

اعطا ادامه داد: برای مثال تکراری بودن نام بن‌بستی در یک گوشه شهر به چه چیزی لطمه می زند که نام آن را تغییر می دهیم؟ آن هم نامی که بعد از گذشت سال ها در اذهان اهالی محل ثبت شده‌است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: اگر نام شهیدی را بر معبری بگذاریم اما اهالی محل همچنان همان نام قدیم را بگویند و برای نام جدید پذیرش نداشته باشند، ما با این کار موجب بی حرمتی به نام شهید نشده‌ایم؟

وی تاکید کرد: کمیسیون نامگذاری به سمت اصلاح و هرس اسامی در شهر  پیش برود نه این که هر بار با لیست انبوهی از تغییر نام‌ها مواجه باشیم.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مردم با برخی از نام‌ها به لحاظ فرهنگی تعلق خاطر احساس می کنند و بنابراین نباید آن دسته از اسامی که در اذهان تثبیت شده را تغییر دهیم.

اعطا تاکید کرد: کمیسیون نامگذاری به حق یکی از کمیسیون‌های فعال شورا است و و بررسی کارشناسی خوبی انجام می‌دهد اما بحث من بر سر رویکردها و سیاست هاست که به لحاظ فرهنگی و هویتی چالش‌زا خواهد بود.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۶ رای مصوبات کمیسیون نامگذاری را تصویب کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار