نهم ربیع‌الاول، آغاز ولایت امام عصر (عج) و دوازدهمین ستاره درخشان آسمان امامت و ولایت و منجی عالم بشریت است.
کد خبر: ۹۱۱۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵ 26 October 2020

نهم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری اولین روز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) است، یعنی حضرت امام حسن عسکری (ع) در هشتم ربیع الاول به شهادت رسیدند و امام زمان(عج) در روز نهم امامتشان شروع شد.

سیدمحمدحسن شفیعی یک کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آغاز امامت حضرت مهدی (عج)  از سال ۲۶۰ هجری در سن پنج سالگی در دو دوره غیبت صغری ۶۹ ساله وغیبت کبری که تا به امروز به طول انجامیده  دارای اهمیت ویژه و پیام های بسیار مهم برای شیعیان است.

وی افزود: آغاز فصل جدید انتظار به عنوان یکی از مهمترین گزاره های اسلامی. چنانکه جمله «افضل اعمال امتی انتظار الفرج» اولین بار از رسول مکرم اسلام  سپس در کلام ائمه به اشکال گوناگون لفظی و معنایی تکرار شده و در آخر از امام حسن عسکری شنیده شده، به اهمیت مساله انتظار در مفاهیم اسلامی و شیعی تاکید می کند.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: فصل جدید پیروی از ولایت در پرده غیبت. شیعه که پیش از این ولو به صورت محدود پیشوایان خود را حاضر می دیده اکنون باید در شرایط غیبت از ولی امر خود پیروی کند.

وی عنوان کرد: شیعه می داند که به حکم الهی "لکل قوم هاد" هیچ گاه زمین ازحجت خالی نمی ماند و اکنون می بایست مردم به سان خورشید در پس ابر از نورالهی حجت خداوند در زمین مستفیض شوند.

شفیعی اذعان داشت: شکل جدید انتقال مفاهیم از معصومین در قالب پیروی از نواب و نمایندگان امام، اگرچه امامان شیعه پیروان خویش را به آرامی در دوره‌های اخیر با شبکه نواب آشنا ساخته و ایشان را برای عصر غیبت آماده کردند.

وی ادامه داد: اما در این مقیاس و با این حساسیت و محدودیت در تعداد نواب و ملاقات کنندگان امام، تا به حال سابقه نداشته و در دوران غیبت طولانی و کبری که دست عامه مردم از امام کوتاه می شود، جایگاه نواب عام حضرت بیش از گذشته دارای اهمیت و حساسیت می‌شود.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: رویکرد جدید مبارزات شیعه با هدف زمینه سازی برای ظهور امام عصر و برپایی عدالت است.

وی گفت: انتظار موعود اگر چه در ادیان مختلف وجود دارد و پیروان ادیان در انتظار روزی که جهان از عدل و داد لبریز شود روزشماری می کنند.

شفیعی در ادامه افزود: مفهوم جهاد و شهادت در مسیر اعتلای کلمه حق و انتظار مهدی موعود که جهان را پر از عدل و داد می کند در آموزه های شیعیی متفاوت است.

این کارشناس اضافه اضافه کرد: در رویکرد اسلامی اینگونه نیست که مردم منفعل بنشینند بلکه باید تا زمان فراهم شدن زمینه های ظهور به شکل های مختلف تلاش کنند و با طواغیت زمانه مبارزه نمایند تا موعد فرج و ظهور فرا رسد و حتی در مواردی به نقل از امام صادق (ع) کوتاهی شیعیان و آماده نبودن زمینه ها، زمان ظهور را به تعویق انداخته است.

وی یادآور شد: لزوم تقویت جبهه فکری و مبارزات عقیدتی برای صیانت از تفکر ناب شیعی و اسلام محمدی. افکار التقاطی منحرفین و مغرضین و کسانی که قلبشان به بیماری مزمن و صعب العلاج مبتلاست همیشه در تعارض با حق فعالند و مهمترین وظیفه انبیا و اولیاء بعد از ایشان مبارزه در جبهه فکری و حفظ معتقدات پیروان خود بوده است.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در عصر غیبت با ظهور بی شمار مدعیان دروغین، هجوم ناجوانمردانه جریان های انحرافی از درون و بیرون به باوهای اعتقادات مسلمین از لحاظ کمی و کیفی فزونی یافته و لذا تقویت خط اول جبهه های مبارزات اندیشه ای، اولویت اول علمای شیعه و نواب عام حضرت ولیعصر است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری به خبرنگار ایرنا در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آغاز امامتِ امام عصر چه اهمیتی دارد و چرا باید این روز را جشن گرفت؟ گفت: به همان دلیلی که باید «غدیر خم» را جشن گرفت و اهتمام ورزید و جایگاه امامت و رهبری امام معصوم را ارج نهاد.

حجت الاسلام علی کنگرلو افزود: آغاز امامت هر امام نیز، شایسته تکریم است، ولی نسبت به ائمه دیگر چنین رسمی نبوده و معمولاً روز وفات یا شهادت هر امام، آغازِ امامتِ امام بعدی هم هست و در یک فرصت، هم داغ شهادت امام و هم سرور برای امامتِ جانشین او است.

وی اظهار داشت: درباره حضرت ولی عصر (ع)  این مسئله اهمیت خاصی پیدا می کند، چون آن امام، هم اکنون زنده است و دوران ما، دوران امامت اوست و آن حضرت، «امام عصر» ما است و برای این که دل ها و ذهن ها توجه بیشتری به آن حضرت پیدا کند و مسئلة امامت در عصر غیبت از یادها نرود و شوق انتظار در دل ها برافروخته تر شود، سالروز آغاز امامت آن حجت الهی را یاد می کنیم و جشن می گیریم.

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری خاطر نشان کرد: جشن ما هم براساس حدیث پیامبر که فرمودند: «هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است».

وی اضافه کرد: همه باید امام زمان خود را بشناسند و در این دوران شناختن حضرت ولی عصر از اهم واجبات برای ما است که همه زندگی ما (اجتماع، اقتصاد و همة مباحث حول محور مهدویت) زیر مجموعة ولایت است.

وی ادامه داد: ما باید با برگزاری مراسم جشن و اجتماعات بزرگ به تبیین جایگاه امام در هستی و شناخت آن حضرت بپردازیم.

کنگرلو تاکید کرد: مأموریت اصلی، سه چیز است؛ اول، باید شناخت و معرفت به امام را در جامعه بیشتر کنیم، دوم، انس به آن حضرت را در جامعه افزایش دهیم؛ سوم این که وظایف و تکالیف مردم را در عصر غیبت بیان کنیم.

حجت الاسلام عباسعلی باباگل زاده کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نهم ربیع فرصتی برای شناخت بیشتر با ولی عصر (عج) و بیعتی دوباره با منجی عالم بشریت است.

وی به اهمین فرهنگ مهدویت اشاره کرد و افزود: ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار و انتقال آن به نسل جوان تداوم داشته باشد.

این کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: مبارزه با باطل و دفاع از حق و عدالت بزرگترین درس و هدف در ایام نهم ربیع به شمار می رود.

وی عنوان کرد: آماده بودن برای ظهور امام زمان (عج) از مواردی است که عاشقان و شیفتگان امامت و ولایت همواره در نظر و مورد توجه و تاکید خود دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار