مدیر بهزیستی شهرستان ری گفت: بانک ژن خانواده‌های دارای فرزند معلول جسمی و حرکتی با هدف پیشگیری از به دنیا آمدن کودکان معلول در شهرستان ری ایجاد شد.
کد خبر: ۹۰۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸ 14 October 2020

محمدرضا خدابخشی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: شناخت دلایل معلولیت از لحاظ ژن و یا سایر موارد از جمله اهداف ایجاد این بانک ژنی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۱۴ هزار معلول جسمی و حرکتی در شهرستان ری زندگی می کنند، افزود: بانک اطلاعات ژنی خانواده های دارای پنج معلول به بالا، چهار معلول و سه معلول در حال حاضر تدوین شده است تا برنامه ریزی دقیقی برای جلوگیری از به دنیا آمدن کودکان معلول انجام شود.

خدابخشی در خصوص بانک ژنی خانواده های دارای ۲ معلول، یادآور شد: ایجاد بانک ژنی خانواده های دارای فرزند معلول یک طرح کشور است که ایجاد بانک ژنی خانواده های دارای ۲  فرزند معلول در این طرح به جهاد دانشگاهی با نظارت سازمان بهزیستی کشور محول شده است.

وی ادامه داد: خانواده های دارای یک فرزند معلول نیز با توجه به اطلاع رسانی های انجام شده می توانند با مراجعه به مراکز بهزستی اطلاعات ژنی خود را در سیستم بهزیستی کشور ثبت نمایند.

خدابخشی با اشاره به اینکه هم اکنون پنج خانواده دارای پنج معلول به بالا، چهار خانواده دارای سه معلول و ۳۰ خانواده دارای سه معلول در شهرستان ری وجود دارد، ابراز کرد: ایجاد بانک ژنی این خانواده ها تاثیر بسزایی در جلوگیری از به دنیا آمدن فرزندان معلول در آینده دارد.

این مسئول ادامه داد: طرح ایجاد بانک ژنی خانواده های دارای فرزند معلول از سال گذشته آغاز و امروز با تکمیل بانک ژنی این افراد به پایان رسید.

لازم به ذکر است با توجه به کمبود تجهیزات آزمایشگاه و مرکز مشاوره جهت غربالگری ژنتیک در شهرستان قرچک و شهرستان ورامین مدیریت اداره بهزیستی شهرستان ری روز دوشنبه ۲۸ مهر و روز چهارشنبه ۳۰ مهر با حضور کارشناسان ژنتیک معاونت پیشگیری بهزیستی شهرستان ری و با پزشک ژنتیک و کارشناسان ژنتیک آزمایشگاه بنیاد ژنتیک خونگیری و غربال ژنتیک در آنجا حضور به هم می رسانند.

شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) در حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد و در جنوب تهران واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار