مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: قانون هوای پاک تکالیفی را بر عهده دستگاه‌ها گذاشته تا روزهای آلوده کمتری داشته باشیم اما متاسفانه به دلایل مختلف روند اجرای این قانون به کندی پیش می‌رود.
کد خبر: ۹۰۹۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶ 14 October 2020

شینا انصاری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: «قانون هوای پاک» با ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره در تیرماه ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بر اساس این قانون دستگاه‌های متولی و مدیریت شهری به اجرای برنامه‌های مختلف موظف شدند که این حرکت متناسب با رشد جمعیت تهران و صنایع نیست.
وی افزود: اگر همه دستگاه‌ها با عزم جدی آیین‌نامه‌های قانون هوای پاک را اجرا می‌کردند، حتما تعداد روزهای ناسالم تهران کاهش می‌یافت.
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه اکنون علت آلودگی هوا ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است، بیان کرد: در فصل سرما به علت پدیده وارونگی دما با افزایش غلظت آلاینده‌ها روبرو هستیم.
وی ادامه داد: طی سه روز اخیر آنچه که محرز است افزایش شاخص آلودگی هواست که این وضعیت، شرایط را برای گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی و ریوی، کودکان، زنان باردار و بیماران تنفسی سخت می‌کند از این‌رو باید در حد امکان از خانه خارج نشوند.
انصاری بیان داشت: ویروس کرونا شرایط را برای کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، سخت کرده است و از این رو آلودگی هوا و همزمانی ویروس کرونا هشدار برای بیماران است البته اینکه آلودگی هوا چه مقدار بر تشدید ویروس کرونا در بیماران تاثیر می‌گذارد باید از سوی متخصصان ذیربط بررسی و اعلام شود.
وی با اشاره به راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران اضافه کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا مردم را تشویق به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می‌کردیم که با وجود این ویروس مردم نگران هستند از این رو باید از راهکارهای دیگر استفاده کرد.
این مقام مسئول اظهار داشت: در صورتی که غلظت آلاینده‌ها افزایش پیدا کند و از شاخص ۱۵۰ بیشتر شود، کارگروه اضطراری آلودگی هوا تشکیل و در آنجا تصمیم‌های لازم گرفته می‌شود.
وی محدودیت‌های تردد خودروهای سنگین، تعطیلی موقت پروژه‌های عمرانی شهری، تشدید نظارت‌ها بر فعالیت صنایع و نیروگاه‌ها به خصوص نوع سوخت مصرفی و آلاینده‌های خروجی، ممانعت از سوزاندن پسماندها، جلوگیری از تردد خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی را از مهمترین راهکارهای موقت در کاهش آلودگی هوای تهران در شرایط اضطراری آلودگی هوا عنوان کرد.
به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ابتدای امسال در تهران، ۱۵ روز هوای پاک، ۱۵۲ روز هوای قابل قبول یا همان سالم و ۳۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ٢ روز ناسالم برای همه گروه‌ها به ثبت رسیده‌است.
وضعیت کیفی هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ در روز ۲۲ مهرماه از لحاظ غلظت آلاینده کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص ۱۱۸ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی، ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار قرار داشت.

هشدار هواشناسی نسبت به تشدید آلودگی هوا در تهران و البرز

سازمان هواشناسی روز گذشته، سه‌شنبه با صدور هشدار زردرنگ نسبت به پایداری هوا و سکون نسبی جو از صبح امروز تا ظهر پنجشنبه هشدار داد و گفت: این شرایط موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها در استان‌های البرز و تهران می‌شود.
در این شرایط کاهش کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس  و در مناطق آلوده و پرترافیک تا حد ناسالم برای تمام گروه‌های سنی پیش‌بینی و خودداری از تردد غیرضروری در سطح شهر به ویژه برای کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی و قلبی توصیه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار