اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تصویب ۲ مصوبه کمیته نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران، به تغییر نام و نامگذاری ۲۵ معبر، خیابان و مکان در شهر تهران رای دادند؛ بر این اساس خیابانی را به نام «محمدرضا حافظی» خیر مدرسه ساز نامگذاری و خیابان امیرکبیر در منطقه ۲۲ را به نام شهیدان سلامت تغییر نام دادند.
کد خبر: ۹۰۸۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱ 13 October 2020

اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه‌شنبه در جریان دویست و چهل و دومین جلسه خود دو مصوبه از مصوبات کمیته فرعی نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران را در دستور کار قرار دادند.

«محمدجواد حق‌شناس» رییس کمیته نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران به قرائت مصوبات جلسات این کمیسیون پرداخت و اظهار داشت: بر اساس تصمیم کمیته نامگذاری در مصوبه اول این کمیته ۱۴ تغییر نام وجود دارد.
وی تاکید کرد: در نامگذاری معابر و خیابانها تلاش شده‌است از نام های تکراری جلوگیری شود.

برخی نام‌ها 50 بار در نامگذاری معابر تهران تکرار شده‌است

به گفته حق‌شناس، برخی نام ها بیش از ۵۰ بار در معابر و خیابان‌های شهر تهران تکرار شده‌است که کمیته نامگذاری تلاش دارد از این تکرارها جلوگیری کند.

وی گفت: بر این اساس، تغییر نام کوچه رشیدی به «شهید امام‌بودی» در محدوده اختیاریه جنوبی واقع در منطقه ۳، تغییر نام کوچه پوریا به شهیدان «رشیدی» نیا در محدوده اختیاریه جنوبی در منطقه ۳، تغییر نام کوچه طاهری به زورخانه «شیر» در منطقه ۱۴ انجام شده‌است.
 
وی ادامه داد: تغییر نام بازار و میوه و تره‌بار شیخ بهایی به «شهرک والفجر» واقع در محدوده منطقه ۶، تغیر نام بن بست بی‌نام به بن بست «شمش» در حد فاصل خیابان کارگر تا خیابان غفاری واقع در منطقه ۱۱، تغییر نام بن‌بست بی‌نام به بن‌بست «دوم» واقع در منطقه ۱۱ در کمیته نامگذاری مصوب شد.

حق‌شناس ادامه داد: تغییر نام کوچه هدیه به «شمشک» واقع در منطقه ۳، تغییر نام خیابان فرزان به شهید «عباسعلی وکیلی» در محدوده بلوار نلسون ماندلا واقع در منطقه ۳، تغییر نام کوچه مروارید به شهید «ابراهیم محمدبیگی» واقع در منطقه ۳،   تغییر نام خیابان نوساز به شهید «علی اصغر سلیمانی» در محدوده شادآباد واقع در منطقه ۱۸ نیز از دیگر مصوبات کمیته نامگذاری است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: تغییر نام خیابان نوساز به شهید «علی عابدی» واقع در منطقه ۱۸، تغییر نام میدان نوساز به میدان «شهدای آتش نشان» در محدوده خیابان ۱۳ آبان واقع در منطقه ۲۰، تغییر نام پل نوساز به پل «کرمان خودرو» در محدوده بزرگراه شهید لشکری واقع در منطقه ۲۱ از دیگر مصوبات این کمیته بوده‌است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: همچنین کمیته نامگذاری به تغییر نام خیابان نوزدهم به شهید «آندرانیک مسیحی» در حدفاصل خیابان میرزایی و خیابان سنایی واقع در منطقه ۶ شهرداری تهران، رای داده‌است.

حق شناس در ادامه با اشاره به دومین مصوبه کمیسیون نامگذاری که موجب تغییر نام و نام گذاری ۱۱ معبر شده است اظهار داشت: تغییر نام خیابان امیرکبیر به شهیدان «سلامت» در منطقه ۲۲، تغییر نام خیابان سراج به شهید شهروز «مظفری نیا» در منطقه ۴، تغییر نام درمانگاه شهرداری منطقه ۳ به نام شهید «حبیب جریری» در کمیته نامگذاری انجام شده‌است.
وی ادامه داد: تغییر نام خیابان سروناز به نام پرفسور «احمدپارسا» واقع در منطقه ۲۲، تغییر نام خیابان کوهسار به نام «محمد اوراز» واقع در منطقه ۲۰، تغییر نام فرهنگ به دکتر «محمود افشار»، تغییر نام معبر اختصاصی فرمانداری به شهید «قربانعلی احمدی» و تغییر نام خیابان نظامی به دکتر «محمدرضا حافظی» در محدوده خیابان شریعتی واقع در منطقه ۱، از دیگر تصمیمات کمیسیون نامگذاری بوده‌است.

به گفته وی، اعضای کمیته نامگذاری همچنین به تغییر نام کوچه ششم به شهید «حسین محمودی «با حفظ شماره در محدوده تهرانسر واقع در منطقه ۲۱،   تغییر نام خیابان بی نام به خیابان «ترگل» ۱ واقع در منطقه ۲۲،   تغییر نام خیابان بی نام به «ترگل ۲» واقع در منطقه ۲۲، رای دادند.
 
حق شناس ادامه داد: تغییر نام خیابان بی نام به خیابان «تندرستی» حد فاصل بلوار پژوهش واقع در منطقه ۲۲،   
تغییر نام بن بست اول به شهید «امیر حیدری» واقع در منطقه ۲، تغییر نام خیابان حمید به خیابان «گرشاسب» واقع در منطقه ۲ از دیگر مصوبات این کمیته بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: تغییر نام میدان نوساز به نام میدان «تلو» در محدوده حکیمیه، تغبیر نام بن بست بی نام به بن بست «موژان» واقع در منطقه ۲۰، تغییر نام بن بست محمدی به استاد «علی راهجیری» واقع در منطقه ۹،  
تغییر نام خیابان چهارم دریان نو به استاد «حسین زمر شیدی» واقع در منطقه ۲ از دیگر مصوبات کمیته بوده است.

وی گفت: همچنین یا رای اعضای کمیته‌ نامگذاری، کوچه موسوی به شهید «علیرضا کرمعلی» در محدوده پیروزی واقع در منطقه ۱۴، بن بست مختاری به شهید «مرتضی عرب زاده» واقع در منطقه ۱۵،   بن بست بی نام به «گل زاد» واقع در منطقه ۲۱ تغییر نام یافت.
 
به گفته وی، در این کمیته مقرر شد که کوچه دهقان به شهید «لشکر» واقع در منطقه ۱۴،   خیابان بی نام به خیابان «خرد» واقع در منطقه ۲۰ نامگذاری شود.

واکنش اعضای شورا

اعضای شورای اسلامی شهر تهران درباره برخی نامگذاری ها و تغییر نام‌ها در این مصوبه کمیته نامگذاری مسائلی را مطرح کردند.

«احمد مسجدجامعی» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر درباره تغییر نام میوه و تره بار شیخ بهایی میدان میوه و تره بار شهرک والفجر اظهار داشت: شیخ بهایی چهره برجسته و از بحرالعلوم های قدیم است که در حوزه‌های مختلف علم از جمله معماری، فقه، عرفان و سایر علوم تبحر داشته است.
وی با بیان اینکه روز شهرسازی به نام شیخ بهایی نامگذاری شده‌است ادامه داد: ایشان برغم اینکه تبار لبنانی دارند اما کتابی نیز به شعر فارسی دارند.
«محمدجواد حق‌شناس» نیز در خصوص این ایراد مسجد جامعی تاکید کرد: این که شیخ بهایی از علمای زمان خود بوده‌است شکی نیست اما نامگذاری میدان میوه و تره بار به نام این عالم، نسبتی با شخصیت ایشان ندارد و بهتر است به نام شهرک والفجر تغییر نام پیدا کند.

«حجت نظری» عضو دیگر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در خصوص مصوبات کمیته نامگذاری اظهار داشت: تلاش کردیم اسامی تکراری را حذف کنیم چرا که اسامی تکراری موجب سردرگمی افراد می‌شود.

«سیدحسن رسولی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز گفت: نامگذاری‌ها نباید باعث سردرگمی مردم شود.

وی درواکنش به تغییر نام خیابان کرمان خودرو بیان کرد: یکی از اعضا دریافت عوارض تبلیغاتی از این شرکت را عنوان کرده‌است و این در حالی است که بحثی که مطرح شده مربوط به اخذ عوارض و حقوق شهر است و ربطی به نامگذاری ندارد.

وی افزود: دفتر شرکت کرمان خودرو در ارگ جدید بم است اما دفتر مرکزی و نمایندگی مرکزی تعمیرگاه مرکزی و کارخانه آن در تهران است.

رسولی افزود: ما از طریق نام‌گذاری نمی‌خواهیم به کسی امتیاز بدهیم و یا امتیازی از کسی بگیریم؛ مردم از شهرستان‌ها به این محدوده مراجعه می‌کنند و نامگذاری باید دقیقا تطبیق داشته باشد به اسمی که بر اساس آن شناخته شده است تا مردم سردرگم نشوند.
«مجید فراهانی» عضو دیگر شورای شهر تهران نیز به ضرورت توجه به نام‌های قدیمی محلات اشاره کرد و گفت: تغییر نام نباید موجب مخدوش شدن هویت محله شود.

وی افزود: بر اساس نظر کارشناسان روانشناسی، نام معابر محلات باید به گونه‌ای باشد که وقتی افراد به محله خود برمی‌گردند بتوانند با آن محل ارتباط برقرار کنند و نوستالژی آنان حفظ شود.
فراهانی اضافه کرد: تغییرات اسامی خیابان‌ها و معابر ممکن است برای افراد مسن مشکلاتی را ایجاد کند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت هر دو مصوبه تغییر نام کمیته نامگذاری شورا را  با ۱۴ رای موافق تصویب کردند.

به گزارش ایرنا،  کمیته نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران کمیته فرعی در ذیل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران است.

بر اساس قانون، مصوبات کمیته فرعی شورای اسلامی شهر تهران باید در صحن شورای شهر مطرح و به تصویب سایر اعضا برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار