معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص اظهارات اخیر محسن هاشمی رفسنجانی مبنی بر عملکرد مدیریت شهری در متروی تهران، توضیحاتی را ارائه داد.
کد خبر: ۹۰۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹ 07 September 2015
سیدجعفر تشکری‌هاشمی در ابتدا با تأکید بر اینکه اگر اظهارات محسن هاشمی، یک دهه خدمات خستگی ناپذیر و زحمات طاقت فرسای خدمتگزاران مردم در مدیریت شهری و ده سال تلاش شبانه‌روزی هزاران مهندس و ده‌ها هزار کارگر در اعماق زمین‌های تهران را زیر سوأل نمی‌برد، از ارائه این توضیحات صرفنظر می‌کردم، گفت: به نظر می‌رسد ادامه سکوت در مقابل اظهاراتی از این دست، جفا بر انبوه تلاشگرانی است که هدفی جز سرافرازی کشور اسلامی‌مان و خواسته‌ای جز آرامش و رفاه مردم عزیزمان ندارند.
روایت سید جعفر تشکری هاشمی خطاب به محسن هاشمی رفسنجانی از یک دهه مدیریت جهادی در متروی تهران به شرح زیر است:
در ابتدا به نظرم یک مقایسه‌ ساده بین عملکرد مترو طی دو دوره 18 ساله (66 تا 84) و 10 ساله (84 تا 94) قبل و بعد از حضور آقای قالیباف، جنابعالی را در یادآوری اطلاعات فراموش شده‌ عمدی و سهوی‌تان کمک کند و البته مطمئن هستم همشهریان قدرشناس تهران و به طور کلی هموطنان عزیزمان، به خوبی نسبت به این موضوعات واقف بوده و خود، بهترین داوران و راویان آن هستند.
در طول 18 سال قبل از حضور مدیریت فعلی شهر تهران، شبکه متروی تهران مجموعاً 45 کیلومتر خط روی زمین و 34 کیلومتر زیر زمین، 36 ایستگاه و 287 دستگاه واگن داشت و میانگین جابه‌جایی روزانه آن از حدود 600 هزار سفر فراتر نمی‌رفت. به عبارتی، عملکرد سالانه دوره قبل از مدیریت فعلی شهرداری تهران، سالانه کمتر از دو کیلومتر تونل‌سازی بود.
این در حالی است که با افتتاح بخش شمالی خط سه مترو در چند روز آینده، طول خطوط بهره‌برداری شده متروی تهران به 170 کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های راه‌اندازی شده مترو نیز به 96 باب می‌رسد، ضمن این که امروز تعداد واگن‌های مترو به 1200 دستگاه رسیده و متوسط جابه‌جایی روزانه مترو، دو و نیم میلیون مسافر است که البته رکورد روزانه سه میلیون مسافر نیز در مترو به ثبت رسیده است.
به بیان دیگر، در دوره مدیریت آقای قالیباف، به طور متوسط سالانه 9 کیلومتر تونل، 6 ایستگاه و 91 دستگاه واگن به شبکه مترو و ناوگان ریلی تهران اضافه شده که به معنای چهار و نیم برابر شدن سرعت ساخت تونل، سه برابر شدن سرعت احداث ایستگاه، پنج و نیم برابر شدن میزان تأمین واگن و چهار برابر شدن میزان جابه¬جایی مسافر است.
این در حالی است که عملیات ساخت بخش عظیمی از خطوط 6 و 7 مترو و همچنین خطوط متروی فرودگاه حضرت امام (ره)، فرودگاه مهرآباد و پرند در طول این مدت انجام شده و طی سال جاری و سال آینده به سرانجام خواهد رسید و شبکه درون شهری طراحی شده در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که توسط دولت وقت نیز مصوب شده بود به اتمام رسیده و دسترسی به مترو، در اقصی نقاط شهر برای تمام شهروندان فراهم خواهد شد.
جنابعالی خوب می‌دانید که در دوره مدیریت قالیباف، علاوه بر موارد فوق، کارخانه واگن‌سازی راه‌‌اندازی و ساخت واگن در داخل کشور آغاز شد، 4 دستگاه حفار تونل مترو (TBM)  با قدرت حفاری و ساخت مکانیزه تونل مترو به قطر 9 متر در هر شبانه روز برای سرعت بخشیدن به حفر و احداث تونل¬های مترو به کار گرفته و خطوط تولید سگمنت به منظور ساخت تونل‌های مترو راه‌اندازی شد و در مجموع حدود 60 درصد قطعات واگن‌ها و تأسیسات و تجهیزات برقی، الکترونیکی، مخابراتی، سیگنالینگ، سیستم‌های هواساز و غیره در مترو بومی‌سازی شد، ضمن اینکه و توسعه مترو باعث ایجاد ده‌ها هزار شغل مستقیم و صدها هزار شغل غیر مستقیم در صنعت کشور شد.
مطمئن هستم که جنابعالی به خوبی می‌دانید دامنه فعالیت در مترو بسیار فراتر از این بوده و در این مجال، فرصت شرح همه آن‌ها و نیز طرح سختی‌های کار در مترو نیست، ضمن این که خدمتگزاران مردم با خدای خود معامله کرده و ایمان و باور دارند که عزت و ذلت از سوی خداوند است که می‌فرماید «تعز من تشاء و تذل من تشاء».
همه می‌دانند که عملکرد قالیباف صرفاً به مترو خلاصه نمی‌شود. تبدیل شهرداری تهران از سازمانی اجرایی و خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی و نیز احداث تونل‌ها و پل‌های شهری، ساخت و توسعه شبکه بزرگراهی از جمله بزرگراه‌های بسیار از جمله آزادگان،‌ امام علی (ع)، شهید صیاد شیرازی، شهید خرازی، شهید زین‌الدین، یادگار امام (ره)، شهید کاظمی، شهید دوران، شهید یاسینی، شهید باقری و شهید شوشتری، بوستان بزرگ ولایت، بوستان بزرگ یاس، مجموعه برج میلاد، دریاچه بزرگ شهدای خلیج فارس، باغ پرندگان، باغ موزه دفاع مقدس، بوستان نهج‌البلاغه، بوستان آب و آتش، باغ موزه کتاب، باغ موزه قصر و پلانتاریوم و ساماندهی رود دره‌های تهران از جمله اقدامات صورت گرفته در زمان مدیریت وی است.
همچنین راه‌اندازی سامانه اتوبوسرانی تندرو (BRT)، ایجاد سراهای محلات و تشکیل شورایاری‌ها و فراهم آوردن امکان مشارکت مستقیم مردم در تصمیم‌گیری‌های محلی، ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی به اقشار مختلف مردم، توجه ویژه به آمد و شد معلولان و جانبازان ، ارائه خدمات حمایتی به طبقات ضعیف و متوسط جامعه، تهیه و تصویب طرح جامع و تفضیلی و نیز طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، شفاف‌سازی مالی، مبارزه با فساد اداری و کسب مقام اول در این مبارزه و ده‌ها و صدها طرح و پروژه دیگر که در ابعاد ملی و بین‌المللی مطرح هستند، نه تنها برای هموطنان ایرانی و همشهریان تهرانی باعث مباهات است، بلکه موجب افتخار و سربلندی کشور اسلامی‌مان نزد افکار عمومی جهان و محافل علمی و مجامع اجرایی معتبر دنیا شده است.
حال فرض کنیم جناب‌عالی آگاهانه یا از سر اشتباه، از عبارات سخیف شهر فروشی و قانون فروشی برای بیان دیدگاه‌های خودتان استفاده کنید، آیا واقعاً نمی‌دانید در دوران قبل از مدیریت فعلی، شهر تهران فاقد طرح‌های جامع و تفصیلی بود و با همت شهردار تهران این مهم محقق شد و در حال حاضر، تمامی ساخت و سازها در تهران بر مبنای آن که فصل‌الخطاب تمامی دستگاه‌های دولتی است، انجام می‌شود.
اما در خصوص پیشنهاد جنابعالی برای دو سال آینده شهر تهران و مهم‌ترین اولویت شما یعنی امکان رزرواسیون هتل و خدمات هتلینگ، پیشنهاد مطروحه برای درک دقیق واقعیت‌های ذهنی، تدابیر مدیریتی و تشخیص اولویت‌های جنابعالی برای اداره و مدیریت کلانشهر تهران و مقایسه آن با کلان‌نگری، دوراندیشی و عملکرد شهردار تهران در دهه اخیر، شاخص بسیار خوب و قابل قضاوتی به منظور ارزیابی و مقایسه تفکر جهادی و تفکر مقابل آن است.
و اما نکته آخر؛ جنابعالی به خوبی نسبت به عملکرد خود در مترو واقف هستید. آیا بهتر نیست به ادامه همین سکوت راجع به دوره مدیریت شما بسنده کنیم و به جای نفی دیگران در سالی که با تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، به شایستگی سال «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» نام‌گذاری شده، به کار خود بپردازید؟»
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار