تهران- ایرنا- سه جلد از رمان «ایران‌شهر» با موضوع دفاع مقدس در فرهنگسرای رسانه تهران رونمایی شد.
کد خبر: ۹۰۴۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳ 29 September 2020

به گزارش ایرنا به نقل از اعلام روز سه‌شنبه فرهنگ‌سرای رسانه، «محمدحسن شهسواری» نویسنده کتاب در این آیین افزود: روز اولی که جلد نخست این کتاب منتشر شد به همه علاقه‌مندان داستان گفتم اگر می‌خواهید داستان روی روال خودش بیافتد، باید تا زمان چاپ کامل سه جلدی آن صبر کنید تا در فضای داستان قرار بگیرید.

وی در خصوص این رمان ادامه داد: رمان از ۲۹ شهریور ۱۳۵۹ آغاز  و تا آبان ماه ۵۹ ادامه یافته است و در واقع تا دو روز قبل از  شروع جنگ و نهایتا سقوط خرمشهر را در بر می‌گیرد.

شهسواری ادامه داد: بیشتر اتفاق‌ها در خرمشهر می گذرد. 

به گفته وی در نگارش کتاب سعی شده که در حد بضاعت و توان همه گروه‌ها و قشرها و طبقاتی که حضور داشته‌اند در این حماسه پوشش داده شوند؛ اگرچه به صورت کامل این اتفاق نیافتده و کاستی‌هایش بر دوش نویسنده است.

نویسنده کتاب ایرانشهر در پاسخ به این سوال که کتاب چند جلد است، بیان کرد: در حال تکمیل و نوشتن جلد ششم هستم که این جلد به اتفاق‌های هشتم مهر می‌پردازد.

ایرانشهر را باید چند مرتبه خواند 

عزتی‌پاک، منتقد کتاب نیز در این آیین با ابراز خوشحالی از چاپ ایرانشهر در چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی بیان کرد: تقارن رونمایی از این کتاب با چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی امر جالبی است.

وی افزود: به مخاطبان ادبیات داستانی مژده می‌دهم که ایرانشهر هر رمانی نیست و قرار نیست که تنها یکبار خوانده و تمام شود؛ ایده‌های بزرگ وقتی می‌آیند، همه می‌دانند کل کشور با آن ایده متحول می‌شود و من فکر می‌کنم ایرانشهر نیز یک ایده بزرگ است که تاریخ‌ساز می‌شود.

منتقد و نویسنده کتاب‌های داستانی با اشاره به اینکه داستان معاصر ما جایگاه خودش را تثبیت خواهد کرد و خرمشهر و داستان‌هایش حقی بود بر عهده رمان‌نویسان ایرانی است، افزود: در تمام سال‌ها این حق سنگینی میکرد و کسانی که دستی به قلم داشتند این را احساس میکردند در حالیکه ما این منطقه  عزیز و گرامی را در سالهای جنگ برای مقطعی  از دست دادیم و باید ثبت مهمی در خصوص وقایع آن روزها میداشتیم؛ حالا ایرانشهر گام مهمی است که ادبیات داستانی  ایران در خصوص خرمشهر انجام داده است.

عزتی پاک با بیان اینکه کارهای زیاد و خردی هم در زمینه خرمشهر انجام شده است افزود:  کارهای خردی که نسبت به این امر شده ولی آنچه که شامل و جامع باشد و اراده بزرگی را در پس خود  داشته باشد و از عهده آن بر بیاید و یکبار همه وقایع را با آدمهای شگرفش برعهده بگیرد را در ایرانشهر شاهدیم.

 وی با تاکید بر اینکه نویسنده ایرانشهر از تجربه سنگین و پختگی لازم برخوردار بوده است، افزود: نویسنده  در اوج پختگی و کار بلدی سراغ سوژه ای رفته است و این کار در کارنامه ایشان جایگاه خاصی خواهد داشت.  

به گفته وی، ایرانشهر از روز اول که در خصوص ایده آن صحبت شد  و برنامه ای که خصوص ان مطرح کردند  مشخص بود که به اهمیت و بزرگی این کار  واقف اند و نویسنده نفس عمیقی برای قوس بزرگ تاریخی کشیدند.   

وی درباره نوع نگاهی که در ایرانشهر به جنگ،   عنوان کرد: خروج از کلیشه ها را در ایرانشهر شاهد بودیم هر نویسنده ای که می آید قالبی را معیار قرار میدهد و بقیه نویسندگان نیز از آن تبعیت میکنند اما آقای شهسواری از این قالب بیرون زد و زمین بازی را عوض کرد و کار را با نشاط در زمینه دفاع مقدس تحویل داد.

وی ادامه داد: امروز که از صبح دوباره شروع کردم که یکدفعه احساس کردم با یک کار باشکوهی طرف بوده ام و چون ما هرچه کار درخشان داریم در ایران حتما باید ارجاع بدهیم به یک متن بین المللی که این را نقصان خواهم دید اما شاهد این خواهم بود که این کتاب در آینده به سمتی  بازتاب خواهد داشت که دیگر اهالی نویسندگی ایرانشهری برای خودشان خواهند نوشت و به چنین متن پر استقبالی تبدیل خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار