فرماندار ممسنی اظهار داشت: این منطقه در مسیر جاده نوراباد، شیراز قرار دارد که چندین سال است در دست اقدام بوده و در حال حاضر بخشی از مسیر مسدود است؛ مردم تقاضا دارند که جاده سابق بازگشایی شود تا بتوانند محصولاتشان را روانه بازار کنند و اداره راه و شهرسازی و راهداری نیز امکانات لازم را ندارند و بنده در خصوص تامین دستگاه‌هایی مثل پیکور و لودر و سنگ کوب و کامیون با استان تماس گرفته‌ام و امیدوارم به نتیجه برسد.
کد خبر: ۹۰۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳ 20 September 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: در آستانه شروع هفته دفاع مقدس و با مرور تاریخ ۴۰ساله انقلاب اسلامی می‌بینیم که روستائیان همواره و در همه عرصه‌ها حضوری مثال زدنی داشته‌اند، اما وقتی شرایط زیست روستایی و امکانات موجود در روستاها را بررسی می‌کنیم؛ مهمترین عامل مهاجرت و تخلیه روستاها کمبود امکانات ابتدایی مثل کمبود آب، مناسب نبودن جاده و عدم گاز رسانی و..‌. است.

در روزهای گذشته و در ادامه پیگیری و طرح مشکلات مردم استان توسط خبرگزاری فارس، مخاطبان ما در شهرستان ممسنی نیز موارد متعددی را مطرح کرده‌اند که بر حسب اولویت‌ها به بیان و پیگیری این درخواست‌ها و مطالبات می‌پردازیم.

منطقه بوان که یکی از زیباترین تفرجگاه‌های استان فارس در شهرستان ممسنی و از مناطق مورد توجه در دوره‌های مختلف تاریخی است و در دیوان متنبی در دوران دیلمیان نیز قصیده‌ای مشهور در وصف این منطقه وجود دارد

به اذعان ساکنان محلی منطقه بوان که یکی از زیباترین تفرجگاه‌های استان فارس در شهرستان ممسنی و از مناطق مورد توجه در دوره‌های مختلف تاریخی است و در دیوان متنبی در دوران دیلمیان نیز قصیده‌ای مشهور در وصف این منطقه وجود دارد؛ چندی است که طرح تغییر و بازسازی جاده در این منطقه که از عمده‌ترین باغات انار در استان فارس است؛ در دست اقدام بوده و بیش از دوسال است که جاده قدیم نیز مسدود شده و ادامه طرح همچنان راکد و بی‌نتیجه مانده است.

لازم به ذکر است که سه روستا که بیش از ۲۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند با بیش از ۵۰خانوار در این محدوده زندگی می‌کنند و بیشتر ساکنان محلی منطقه به دلیل کمبود امکانات به شهر مهاجرت کرده و در حال حاضر هزاران هکتار باغ انار در مسیر این جاده قرار دارد که به خاطر مسدود بودن جاده امکان ارسال محصول به بازار را ندارند و ضرر و زبان بسیاری را متحمل می‌شوند و انار، قربانی جدید فقر امکانات و مسدود بودن راه عبور و مرور در ممسنی است.

چندین سال از طرح جاده یوان(نسا) می‌گذرد و بیش از دو سال است که جاده قدیمی مسدود شده و جاده جدید نیز نیمه کاره رها شده است

چندین سال از طرح جاده یوان(نسا) می‌گذرد و بیش از دو سال است که جاده قدیمی مسدود شده و جاده جدید نیز نیمه کاره رها شده است؛ گفتنی است که بسیاری از باغات منطقه به دلیل انسداد جاده و عدم امکان رسیدگی مناسب، از بین رفته‌اند و باغ‌های موجود نیز به دلیل عدم امکان جابجایی محصول در حال رهاشدن هستند.

با پیگیری و تماس خبرنگار فارس با مسئولان دو اداره راهداری و راه و شهرسازی، فرماندار شهرستان ممسنی و پیمانکار طرح، نکاتی بیان شد که هر چند مشکل مردم در این مقطع را حل نمی‌کند ولی قابل تامل است.

 

عدم تعهد بانیان امر به قرارداد

محمدی پیمانکار طرح از عدم پرداخت هزینه‌ها و متعهد نبودن بانیان امر به قرارداد گلایه داشت و گفت: اگر الان هم هزینه‌ها پرداخت شود کار را به پایان می‌رسانیم.

مدیر راهداری ممسنی در مورد چگونگی عقد قرارداد و روال پیشروی طرح گفت: این محور با توجه به اینکه حجم قراردادش ( تاکید می‌کنم حجم ریالی قرارداد) بالای ۷۰ درصد بوده، به راهداری منتقل نشده و باید همکاران در راه و شهرسازی در مورد آن قرارداد اقدام نمایند.

صادق برامکی بیان داشت: این جاده در قرارداد شرکت کاوه کار کوهستان است که توسط راه و شهرسازی انتخاب و زیر نظر دوستان کار می‌کرده ، پیمانکار را بنده دعوت کردم و در اتاق عباسی، بخشدار با ایشان صحبت شد و حتی قول داد که اگر بخشی از مطالباتش توسط راه و شهرسازی پرداخت شود کار را جمع خواهد کرد که نهایتا بخشدار قول داد که از طریق زاهدی، مدیرکل راه و شهرسازی استان ماجرا را پیگیری کند که متاسفانه تا کنون موفق نشده است.

باید اعتبارات لازم از طرف کمیته برنامه‌ریزی تامین و هر چه سریع‌تر مناقصه و پیمانکار جدید گرفته شود.

وی در خصوص قرارداد جدید و اقدامات تازه بر این محور توسط اداره راهداری گفت: باید اعتبارات لازم از طرف کمیته برنامه‌ریزی تامین و هر چه سریع‌تر مناقصه و پیمانکار جدید گرفته شود.

باقر گودرزی رئیس اداره راه و شهر سازی نیز اظهار داشت: به دلیل کمبود امکانات در حال حاضر کاری از ما ساخته نیست چون دستگاهی در اختیار نداریم.

داوود ایوبی فرماندار ممسنی نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه اکثر قراردادهای طرح‌های تصویب شده در سال‌های اخیر بلاتکلیف مانده است و هزینه‌های مصوب بیشتر کاغذی است و به ادارات مربوطه پرداخت نشده است.

مردم تقاضا دارند که جاده سابق بازگشایی شود تا بتوانند محصولاتشان را روانه بازار کنند

فرماندار ممسنی اظهار داشت: این منطقه در مسیر جاده نوراباد، شیراز قرار دارد که چندین سال است در دست اقدام بوده و در حال حاضر بخشی از مسیر مسدود است؛ مردم تقاضا دارند که جاده سابق بازگشایی شود تا بتوانند محصولاتشان را روانه بازار کنند و اداره راه و شهرسازی و راهداری نیز امکانات لازم را ندارند و بنده در خصوص تامین دستگاه‌هایی مثل پیکور و لودر و سنگ کوب و کامیون با استان تماس گرفته‌ام و امیدوارم به نتیجه برسد.

طی بررسی‌های انجام شده و گفتگوی خبرنگار فارس با افراد و ساکنان محلی، مردم همچنان منتظر بازگشایی جاده قدیم هستند و اعلام کرده‌اند که اگر ادارات مربوطه دستگاه‌های مورد نیاز جهت تسطیح و بارگیری یعنی بولدوزر، لودر، گریدر و دو دستگاه کامیون در اختیارشان بگذارند خودشان اقدام به بازگشایی مسیر می‌کنند تا بتوانند محصول انار باغات که تنها منبع درآمدشان است را به شهر برسانند.

خبرگزاری فارس منتظر پاسخگویی مسئولان استانی در این خصوص و بررسی دلیل فقر امکانات در ادارات راهداری و راه و شهرسازی شهرستان ممسنی است؛ چراکه اکثر کشاورزان شهرستان از مناسب نبودن جاده‌های بین مزارع گلایه‌مند هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار