کد خبر: ۸۹۹۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷ 15 September 2020

 

هفته تهران با روز شمیرانات و کافه کتاب آغاز می شود

تهران- ایرنا- در جلسه انجمن کتابخانه‌های شهرستان شمیرانات اعلام شد که هفته تهران با روز شمیرانات که از جمله برنامه آن، گسترش کافه کتاب و راه اندازی کتابخانه سیار برای اشاعه فرهنگ کتابخوانی است، ‌آغاز می‌شود.

‌فرماندار شهرستان شمیرانات روز سه‌شنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های شهرستان شمیرانات گفت: افزایش سرانه مطالعه می‌تواند نتایج مثبتی همچون ارتقا آگاهی شهروندان، امیدبخشی و کاهش آسیب‌های اجتماعی به همراه داشته باشد که نیاز امروز جامعه تلقی می‌شود.

سید مهدی ساداتی بیان داشت: در حال حاضر آمار سرانه مطالعه در کشور شایسته فرهنگ و تمدن ایرانی نیست، و فرهنگ نیکوی کتاب‌خوانی بویژه برای نسل‌های جدید باید نهادینه شود.

وی افزود: استقبال مردم از مطالعه و بهرمندی از کتاب‌های مفید در زمینه‌های گوناگون برای گذران اوقات فراغت، باعث افزایش سطح آگاهی و سواد شهروندان، پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی، ترویج نشاط و امید در جامعه و ایده‌پردازی و روشن‌فکری مردم می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا بزرگترین بحرات در جهان تلقی می‌شود اما این فرصت را ایجاد کرده است تا در مسیر تقویت ظرفیت استفاده از امکانات و دسترسی الکترونیکی و فضای مجازی حرکت کنیم؛ البته برای کسب توفیقات بیشتر باید در این مسیر سرعت‌بخشی داشته باشیم‌.

فرماندار شمیرانات تاکید کرد: استفاده از ظرفیت انجمن‌های کتاب‌خوانی، خیران نیک‌اندیش و دیگر صاحب‌نظران حقیقی و نهادهای حقوقی مربوطه ضروری است؛ باید از تمام پتانسیل‌ها در راستای جذب شهروندان به مطالعه بهرمند شویم و برای تشویق دانش‌آموزان و جوانان اقدامات نوین و گوناگونی برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران بیان داشت: در راستای رفع نیازهای احصا شده در کتابخانه‌های عمومی استان، ۳۵ کتابخانه به تجهیزات الکترونیکی با ۶۰۰ مسلیون تومان اعتبار در مرحله اول مجهز شدند.

محمدهادی ناصری افزود: بودجه یک میلیارد تومانی نیز برای تامین کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌ها در نظر گرفته شد و این اقدام با نظر کتابداران انجام گرفت و در حال حاضر در مرحله توزیع کتاب‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: یکی از مطالبات مردم تقویت فضای مجازی برای فعالیت‌های این حوزه بویژه در شرایط کرونایی است؛ در راستای تحقق این هدف اقداماتی صورت گرفت که از جمله آن‌ها می‌توانیم به برگزاری مدرسه تابستانی دانایی با ۱۶ سرفصل برای بزرگسالان و کودکان که توسط مرکز پژوهش به صورت کارشناسی بررسی و اجرا شد، اشاره کنیم که ۴ هزار نفر نیز شرکت کردند و رضایت داشتند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کتابخانه شهید باهنر در بهترین نقطه تهران قرار گرفته و ظرفیت خاصی برای ارائه خدمات ویژه‌ای دارد که می‌تواند الگو باشد اما متاسفانه وضعیت فعلی مناسب نیست و فضا کارشناسانه تقسیم‌بندی نشده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: به منظور حل این مشکل و ایجاد سالن‌های مطالعه مناسب و فضاهای مورد نیاز با شهرداری هماهنگ شده تا با حفظ بنای اصلی تغییراتی ایجاد شود. این کتابخانه ظرفیت دارا شدن از استانداردهای روز دنیا را دارد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمیرانات با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و افزایش زمان مطالعه در پیشرفت کشور نقش بسزایی دارد، یادآور شد: با توجه به اینکه این شهرستان قطب گردشگری است، بایستی طرح رستوران‌های دوستدار کتاب که سال گذشته آغاز شد، با جدیت گسترش یافته و تسریع شود.

عبدالرضا علی‌پناه افزود: طرح ایجاد کتابخانه در لابی برج‌های بلند مرتبه نیز راستای نهادینه شدن فرهنگ کتاب‌خوانی و استفاده بهینه از اوقات فراغت پیگیری خواهد شد.

وی تاکید کرد: جذب کتاب‌های تخصصی شمیران‌شناسی و توزیع در کتابخانه‌های عمومی در دستور کار ما قرار دارد، و نشست‌های این حوزه باید احیا شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شمیرانات اعلام کرد: به زودی کتابخانه سیار نیز در این شهرستان راه‌اندازی خواهد شد.

پروین بینشیان، همچنین خواستار حمایت در رسیدگی به مشکلات کتابخانه شهید باهنر در باب مالکیت شد و بر تاثیر شاداب‌سازی کتابخانه‌ها در جامعه تاکید کرد.

رودکی، مسئول فرهنگی شهرداری منطقه یک (شمیران) نیز در این جلسه گفت: هفته تهران از پنجم  تا 12 مهر برگزار می شود که روز اول این هفته به عنوان روز شمیرانات خواهد بود؛ به همین مناسبت، در بخش فرهنگی کیوسک کتاب و کافه کتاب در سطح شمیران راه‌اندازی می‌شود.

براساس این گزارش، ۸ باب کتابخانه عمومی در شمیرانات فعال هستند که ۵ کتابخانه شهری شامل کتابخانه عمومی شهید دکتر باهنر در محله باغ فردوس، شهید محلاتی در شهرک شهید محلاتی، شهدای لواسانات در لواسان، شهید حسینی در فشم و حافظ در میگون است. ۳ کتابخانه‌ روستایی نیز شامل کتابخانه شهدای امامه در روستای امامه بخش رودبار قصران، شهدای نیکنامده در روستای نیکنامده و اندیشه در روستای لواسان بزرگ می‌شود.

به گفته رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شمیرانات، تقریباً تمام کتابخانه‌های شهرستان با توجه به جمعیت پیرامونی آنها از منابع مطالعاتی خوبی برخوردارند که این منابع شامل کتاب‌های بزرگسال، نوجوان و کودک، کتب مرجع، نشریات و ... می‌شود؛ اما کتابخانه شهدای لواسانات با بیش از ۲۶ هزار جلد کتاب، شهید باهنر با بیش از ۳۲ هزار جلد کتاب و شهید محلاتی با بیش از ۲۳ هزار جلد کتاب دارای بیشترین منابع کتابی در سطح شهرستان هستند.

بینشیان با بیان اینکه کتابخانه شهید باهنر با بیش از ۲ هزار عضو فعال، دارای بیشترین عضو در بین کتابخانه‌های شهرستان است، افزود: ارائه خدمات به قشر نابینا و کم بینای کشور نیز از طریق پست پیشتاز به صورت کاملاً رایگان در کتابخانه شهید باهنر انجام می‌گیرد و بخش نابینایان این کتابخانه نیز دارای بیش از ۵۵۰ نفر عضو فعال از سراسر کشور است.


شهرستان شمیرانات متشکل از شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه دو تهران) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با ۳۶ روستا و جمعیتی بیش از ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار