به گفته شهردار منطقه یک قم طرح جدید خیابان شهیدان برقعی طوری طراحی شده است که موجب تخریب گذر سفیدآب نشود.
کد خبر: ۸۹۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹ 10 September 2020

به گزارش تابناک قم، مدتی است عده ای از تاریخ دوستان و اهالی فرهنگ و رسانه قم در قالب پویش نه به تخریب گذر سفید آب و امضای طومار در نامه ای خطاب به مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سقاییان‌نژاد شهردار قم خواستار حفظ هویت تاریخی با حفظ اصالت بنای گذر سفیدآب قم شدند.

متن پویش به این شرح بود: بافت تاریخی گذر سفیدآب، متعلق به دوره قاجار بوده و به شماره ۲۸۸۰۸ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

اخیرا شهرداری قم، این بافت تاریخی را تخریب و تسطیح کرده است. ظاهرا در ایام کرونا تخریب این محلات را از بهسازی خطوط اتوبوسرانی به‌صرفه‌تر دیده‌اند. دلیل این تخریب احداث یک خیابان جدید به نام شهیدان برقعی اعلام شده است، اما با عبور از این خیابان از سوی شهرداری قم، مسجد تاریخی امام زین العابدین (ع)، گذر سفیدآب و مسجد سرحوض به طور کامل و برای همیشه ویران خواهد شد.

بنا‌های تاریخی زیادی در شهر قم به خاطر بی‌توجهی و غفلت نسبت به آن‌ها از بین رفته‌اند و بایستی از یک جا جلوی این اتفاق گرفته شود.

من یک ایرانی‌ام و با پیوستن به این کمپین برای ایجاد آگاهی و مسئولیت نسبت به شهر و کشورمان تلاش می‌کنم.

پس از این کش و قوس ها و پا فشاری ها برای حفظ میراث کهن گذر سفیدآب قم به گفته احمد ترکمن، شهردار منطقه یک قم طرح خیابان شهیدان برقعی بازبینی و طوری تنظیم شد که موجب تخریب گذر سفیدآب قم نشود.

او با اشاره به این که در طرح جدید خیابان شهیدان برقعی، گذر سفید آب در پیاده رو قرار گرفته است گفت: این گذر تخریب نخواهد شد.

ترکمن با اشاره به تلاش برای رساندن پروژه خیابان شهیدان برقعی قم به فاز اجرایی در سال ۹۹، اظهار کرده است: این پروژه امسال ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بودجه دارد که چهار میلیارد تومان دیگر به بودجه آن اضافه شد.

شهردار منطقه یک قم با اشاره به این که تکمیل این پروژه هنوز به ۱۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: ما تملک این پروژه را تا شهریور به اتمام می‌رسانیم و از طرفی با یک میلیارد تومان تخصیص بودجه برای شروع اقدامات عمرانی موافقت شده است.

ترکمن با اشاره به وجود یک مسجد در مسیر اجرای پروژه، ادامه داد: حدود ۱۷۰ متر از این مسجد ثبت تاریخی شده که مسئولان شهر باید برای آن تصمیم بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار