تعطیلی باغ وحش اصفهان و وضعیت نامناسب نگهداری حیوانات در آن، مدت ها است که به یکی از مطالبات اصلی فعالان حقوق حیوانات در اصفهان تبدیل شده، تا آنجا که از اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون، جلسات رسمی و خصوصی متعددی، میان این فعالان و اعضای شورای شهر برای تصمیم‌گیری در این مورد بدون نتیجه نهایی برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۷۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸ 13 August 2020

بالاخره روز گذشته (چهارشنبه_۲۲ مردادماه) جلسه‌ای نیمه خصوصی تعدادی از فعالان حقوق حیوانات با شهردار اصفهان، حامیان حقوق حیوانات را امیدوارتر کرد.

این جلسه با حضور قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان، کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان، ۳ فعال اجتماعی و محیط زیستی و علی معینی یکی از مدیران شهری اصفهان برگزار شد.

قدرت‌الله نوروزی در پاسخ به مطالبه مدنی فعالان محیط زیستی حاضر در جلسه، اظهار کرد: نگاهم به مسئله باغ وحش از روز اول، یک نگاه اخلاقی و انسانی بوده و همواره موافق با آزادی حیوانات در محیط زیست خودشان بوده‌ام و به عقیده من هم شکار و روابط حیوانات، در جنگل و زیستگاه خودشان، طبیعی و زیبا است.

شهردار اصفهان خطاب به فعالان حاضر در جلسه افزود: اینکه امروز شورای شهر اصفهان، به این موضوع ورود پیدا کرده و در قبال آن احساس مسئولیت می‌کنند، نتیجه تلاش فعالان محیط زیستی بوده و این خوش شانسی وجود دارد که اندیشه مدیران و شورای شهر نیز هم جهت با شماست و ما در جایگاه مدیریت شهری، قصد داریم که کار درستی انجام شود، اما تاکتیک‌های متفاوتی در این خصوص وجود دارد و به هر روی فرآیند تعیین تکلیف باغ وحش آغاز شده، و اینکه این فرآیند چه زمانی به نتیجه مختوم شود مشخص نیست، اما این مسئله حائز اهمیت است که هر کدام از ما، خلاف جهت هم حرکت نکنیم.

وی در نهایت با اشاره به اینکه کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر، پیگیر است تا تعطیلی باغ وحش اصفهان با نگاهی همه جانبه به صحن علنی شورای شهر اصفهان راه پیدا کند، تاکید کرد: اگر شورای شهر اصفهان تعطیلی باغ وحش صفه را تصویب کند، بلافاصله این مصوبه را اجرایی خواهم کرد.

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر نیز تعطیلی باغ وحش اصفهان را منطقی دانست و افزود: رأی کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر بر این است که حتما این اتفاق بیفتد، اما لازم است تا این رای در صحن علنی شورا هم، مورد نظرسنجی قرار بگیرد و رأی تمام اعضای شورا در مورد آن اتخاذ شود.

وی پیشتر در گفت و گو با ایسنا، گفته بود: پیش از راهیابی رای تعطیلی باغ وحش به صحن علنی شورا، مدیران شهری و بعضی از اعضای شورا در کمیسیون تلفیق شورای شهر، ایراداتی به کارشناسی این موضوع و مدت زمان ۱۰ ماهه اجرای آن وارد دانستند و در نتیجه، رای مثبت به تعطیلی باغ وحش به دست نیامد و طرح مورد بازبینی کارشناسی در کمیسیون اجتماعی و محیط زیست قرار گرفت.

محمدی با تاکید بر اینکه به محض حصول نتیجه بعد از تکمیل طرح در کمیسیون و اعلام آن در صحن علنی شورا، باغ وحش تعطیل خواهد شد، تکرار کرد؛ تا اعلام رای تعطیلی باغ وحش در صحن علنی شورای شهر، مصوبه کمیسیون اجتماعی و محیط زیست برای مدیریت شهری لازم‌الاجرا نیست اما با این وجود، توصیه و تاکیداتی از طریق کمیسیون به شهردار منطقه و مدیر باغ وحش شده تا از توسعه باغ وحش، خرید و پذیرش حیوانات جدید جلوگیری به عمل آید.

در حال حاضر حدود ۱۳۸ حیوان از ۳۸ گونه در باغ وحش صفه اصفهان نگهداری می‌شوند. حامیان حقوق حیوانات معتقدند، به طور کلی حیوانات باغ وحش‌ها، در شرایط محیطی خوبی برای ادامه حیات به سر نمی‌برند و نظارت کافی بر آنها وجود ندارد، از جمله مشکلات موجود که برنا موسوی به آنها اشاره کرد، کم بودن حجم قفس حیوانات و استقرار قفس‌ها در محیط نامناسب است.

مسئول تشکیل پویش مردمی «نه به باغ وحش صفه» ضمن اشاره به اینکه تعطیلی باغ وحش‌ها یک مطالبه ملی است، یکی از مشکلات موجود را، ثبت نکردن یا ناقص ثبت کردن زاد و ولد و جمعیت حیوانات باغ وحش‌ها دانست.

برنا موسوی با ذکر مثالی تشریح کرد: یک شیر در سال ۵ تا ۷ توله به دنیا می‌آورد، باغ وحش‌های متخلف، این تعداد توله شیر را ثبت نمی‌کنند و یا به بهانه‌هایی مثل مریضی و فوتی آمار ثبت شده در باغ وحش را کمتر نشان داده و توله‌ها را به اشکال مختلف با قیمت‌ها گزاف به فروش می‌رسانند و باغ وحش، راه این تجارت را فراهم و تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به نظر سنجی عمومی انجام شده توسط یکی از اعضای شورای شهر و آمار بازدید از باغ وحش در چند سال اخیر، بی‌توجهی به تعطیلی باغ وحش اصفهان را، بی توجهی به اکثریت شهروندان دانست و افزود: فعالان محیط زیست که خواهان تعطیلی باغ وحش اصفهان بودند، از این بی‌توجهی‌ها و عدم برخورد قطعی با موضوع، ناامید و دلخور هستند.

پرونده تعطیلی باغ وحش اصفهان، از سال ۱۳۸۲، با اقدامات مختلف فعالان حقوق حیوانات باز شد و حاصل این اقدامات، ۲بار تغییر محل و ارتقا کیفیت محیط باغ وحش بوده است. این بار در فروردین ۹۹ همزمان با اعلام قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا، اهمیت برخورد با زندانی کردن حیوانات حیات وحش، مورد توجه جمعیت زیادی از شهروندان اصفهان قرار گرفت.

حالا با ادامه این مطالبه و استناد به پویش «نه به باغ وحش صفه» که توانسته ۴۸هزار نفر را همراه خود کند، به نظر می‌رسد، لازم است تا بار دیگر، شورای شهر اصفهان، در جلسات تلفیق و صحن علنی شورا، این موضوع را جدی‌تر بررسی کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار