حدود پنجاه سال پیش بود که علی اکبر بهروش و ابوالقاسم ترابی تشک‌های کشتی را در سالن های ورزشی کنگاور پهن کردند. با اینکه تنها دو نفر بودند اما به اندازه 10 مربی کار می کردند تا بتوانند این رشته را به خانواده‌های کنگاوری معرفی کنند. کم کم هم نتیجه زحماتشان را می‌دیدند تا آنجا که در دهه های 60 و 70 بود که سالن‌های کشتی کنگاور غوغاکده بود. دو نفر مربی با قریب هزار شاگرد!.
کد خبر: ۸۸۶۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹ 12 August 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،با فضای رقابتی سالمی که همین دو مربی بوجود آورده بودند، کشتی کنگاور بروبیایی داشت. کشتی سرآمد رشته های ورزشی کنگاور شده بود و از دل جمع دوبنده پوشان آن قهرمانانی همچون حجت الله رحمت آبادی، سهراب رحمت آبادی، علی اشرف رحمت آبادی، مهران بهروش، علی کریم زاده، سعید ولی پور، جواد ترابی، بهزاد فیروزآبادی، مرتضی رضایی، محمد صالحی، سعید بیاتی، فرهاد کولیوند، علی ترابی، بهروز کاوسی، ارسالان آذرآباد و.... بیرون آمدند.

زمان که گذشت تعداد مربیان کشتی کنگاور بیشتر و بیشتر می‌شد و انتظار می‌رفت روزهای پر رونق تری پیش روی کشتی این شهرستان باشد، اما تعداد قهرمانان بیشتر که نشد هیچ، روز به روز هم تعدادشان کمتر شد.

اینکه چرا کشتی کنگاور با داشتن روزهای خوب گذشته به چنین سرنوشتی دچار شد را می توان در چند مشکل ریشه یابی کرد، اما بنظر می‌رسد که مهمترین مشکل "جولان مربیان بی کیفیت" در کشتی این شهرستان است.

آنطور که رئیس هیات شهرستان می گوید، " 16مربی دارای دفترچه مربیگری در این شهرستان کوچک حضور دارند که برخی از آنها حتی یک دوره کلاس آموزش مربیگری را هم نگذارنده‌اند. فقط داشتن یک پیشینه در کشتی و گاهی هم داشتن یک پارتی باعث شده تا به راحتی مدرک مربیگری بگیرند، برای برخی هم گرفتن یک مدرک در قبال یک دبه روغن کرمانشاهی کار راحتی بوده که انجام داده‌اند".

طبیعی است با وجود چنین مربیانی که برخی از آنها حتی با فنون اصلی و مهم کشتی هم آشنا نیستند، دیگر قهرمانی متولد نمی‌شود. زمانی هم که مربی توانمندی نداشته باشد، نتیجه آن می‌شود "ورزشکار سالاری" همان خاری که کشتی کنگاور این روزها آن را در چشم خود می بیند.

وضعیت این روزهای کشتی کنگاور به جایی رسیده که حتی داد رئیس هیات شهرستان را هم درآورده است.

مسعود رحمت آبادی با تایید این مطلب که بسیاری از مربیان کشتی کنگاور مربیانی مجرب و آموزش دیده نیستند، به ایسنا گفت: متاسفانه این مربیان بدون آنکه دوره ای گذرانده باشند، مدرکشان را گرفته‌اند و برای همین در کارشان چندان مهارتی ندارند و در نهایت ورزشکاری هم که توسط چنین مربیانی آموزش دیده، یا از کشتی کنار می‌کشد و یا اینکه برای مسابقات مجبور می‌شود به دوپینگ روی بیاورد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در اعطای مدرک مربیگری به این افراد سخت گیری نشده، عنوان کرد: مشکل از استان نیست، بلکه به ساختار فدراسیون بر می‌گردد که فرآیندهای سخت گیرانه ای برای اعطای مدرک مربیگری کشتی وجود ندارد. البته اخیرا در صحبت‌هایی که با رئیس فدراسیون داشتم، اعلام کردند که اصلاح این ساختار در دستور کار فدراسیون قرار گرفته است.

رئیس هیات کشتی کنگاور اعلام کرد: هرچند احترام پیشکسوتان کشتی باید نگاه داشته شود، اما نباید صرفا این مسئله را دلیلی برای صدور کارت مربیگری بدانیم، بدون اینکه دوره های آموزشی لازم گذرانده شود.

وی تاکید کرد: بین این مربیان افرادی را داریم که حدود 15 سال است از هیات حقوق می‌گیرند، اما طی این سالها حتی یک خروجی نداشته اند و یک قهرمان در سطح شهرستان پرورش نداده‌اند.

رحمت آبادی اضافه کرد: زمانی که آقایان بهروش و ترابی در کشتی کنگاور مربیگری می‌کردند، سه تیم کشتی در این شهرستان داشتیم، اما اکنون با داشتن 16 مربی دریغ از یک تیم منسجم و وضعیت خوبی هم نداریم.

وی در خصوص دیگر ریشه‌های مهم افول کشتی کنگاور هم گفت: متاسفانه کشتی گیران در این شهرستان چندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، برای مثال قهرمان جهان و المپیک ناشنوایان را داریم، اما هیچکدام از مسئولین از آنها حمایتی نکرده اند.

رئیس هیات کشتی شهرستان تصریح کرد: علیرغم اینکه شورای شهر کنگاور در سنوات گذشته مصوب کرده که برای هر کشتی گیر دارنده مقام جهانی حقوق در نظر بگیرند، اما تاکنون فقط در حد یک مصوبه باقی مانده و آن را اجرایی نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر تعدادی از کشتی گیران این شهرستان مانند کاوه رحمت آبادی نفر سوم نوجوانان جهان، حسین نظری قهرمان چند تورنمنت بین المللی و ... به واسطه بی توجهی‌ها از کنگاور مهاجرت کرده‌اند، گفت: کشتی رشته ای هزینه بر است و کسی که وارد این رشته می‌شود باید مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند رشته اش را ادامه دهد، اما وقتی حمایت نشود یا کنار می کشد و یا اینکه مهاجرت می‌کنند.

رحمت آبادی در ادامه تبعیض بین کشتی گیران با سایر رشته‌های ورزشی را از دیگر عوامل کم شدن توجه خانواده‌های کنگاوری به این رشته دانست و گفت: زمانی که خانواده‌ها می بینند در رشته ای مانند فوتبال پاداش قهرمانی و کسب مدال ورزشکار چندین برابر رشته ای مانند کشتی است، خانواده ها فرزندانشان را ترغیب می کنند که به سمت رشته هایی بروند که بیشتر به آنها توجه می‌شود.

وی اظهار کرد: باتوجه به اینکه نماینده مردم هرسین، صحنه و کنگاور در مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنگوی فراکسیون ورزش انتخاب شده، انتظار داریم پیگیر مشکلات کشتی گیران این شهرستان هم باشد و برای رفع تبعیض در پرداخت جوایز به ورزشکاران قهرمان تلاش کند.

 
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار