کد خبر: ۸۸۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 07 August 2020

لزوم حفظ میراث مشروطه در تهران/ رونمایی از سردیس آیت‌الله فیروزآبادی

تابناک/رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر به مناسبت روز مشروطه، به مکان رویدادهای این اتفاق تاریخی رفتند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد حق‌شناس در آئین بزرگداشت نهضت مشروطه و شهدای این نهضت ملی به میدان بهارستان رفت و ضمن ادای احترام به جایگاه نمادین شهدا گفت: مشروطه نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ضد استبدادی ایران در سده‌های اخیر است که از آن به عنوان نقطه آغازین تحول‌خواهی اجتماعی و سیاسی در میان توده مردم و نخبگان جامعه می‌توان یاد کرد. 

وی با اشاره به شهدای مشروطه و نقش آنها در پیروزی این نهضت، پاسداشت مشاهیر و رخدادهای تاریخی را سرمایه‌ای دانست که به کمک آن نسل‌های بعدی را می‌توان با گذشته تاریخی شهر و کشور پیوند و ادامه داد: امروز رنج‌ها و زحماتی که مشروطه‌طلبان برای پایان استبداد متحمل شدند به بار نشست و یکی از پرشورترین و در عین حال عقلانی‌ترین قیام‌های تاریخ دو سده اخیر در ایران برای حاکمیت قانون و حاکمیت اراده مردم و نقش دادن به حضور مردم در تصمیم‌سازی‌ها با حمایت مرجعیت، عالمان دینی، روشنفکران، بازاری‌ها، مجاهدان و تلاش‌گرانی از بیشتر شهرهای ایران شامل، تهران، رشت تبریز، اصفهان و شیراز به نتیجه رسید و مظفرالدین شاه قاجار که نماد استبداد خاندان قاجار بود، پذیرفت که بر این همه مجاهدت مردم و علما و مجاهدان و روشنفکران گردن فرو نهد.

وی ادامه داد: امروز در میدان بهارستان که در آن روزگار شاهد جنگ بین استبدادطلبان و مشروطه‌طلبان بود، به یاد عزیزانی که خون دادند و از خود گذشتند تا آینده بهتری داشته باشیم، دور هم جمع شده‌ایم. جلوی مجلس شورای اسلامی که مهمترین نهاد متولد شده پس از مشروطه است، گرد هم آمدیم تا به نمایندگان مردم بگوییم که اگر امروز شما آنجا نشسته‌اید نتیجه بیش از یک قرن مجاهدت و پیگیری مردم ایران است. مردمی که هیچگاه از مقابله با استبداد دست نکشیدند. 


در ادامه علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ تهران ضمن خیرمقدم به حاضرین، با اشاره به این نکته که منطقه ۱۲ به عنوان قلب تاریخی شهر تهران، رویدادهای تاریخی بسیاری را به خود دیده، هویت مکانی و رویدادی این منطقه را حائز اهمیت دانست و نگهداشت این میراث ملی و تاریخی را مهم‌ترین دستور کار مدیریت شهری در این منطقه برشمرد.

در ادامه تعدادی از اعضای شورای شهر به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) رفته و با حضور بر مزار سردار ملی به مقام ایشان ادای احترام کردند که حق‌شناس نیز در ادامه مراسم با ذکر دلاوری‌های سردار ملی، یادکرد او را، تجلیل از روحیه آزادی و آزادیخواهی ایرانی برشمرد و با اشاره به نقشی که ستارخان در پیروزی انقلاب مشروطیت داشت، استبداد تاریخی نظام سلطنت در ایران را میراث شومی دانست که به ویژه پس از جریان به توپ بستن مجلس شورای ملی و قتل و عام مجاهدین و روزنامه‌نگاران آزادی‌خواه، میرفت که به خفقانی تاریخی منجر شود. 


این عضو شورای شهر مجاهدت سردارانی چون ستارخان و باقرخان را بسیار مهم و حیاتی تلقی کرد که اهتمام محمدعلی شاه و سرکردگان بیگانه را در استقرار نهادی همه جانبه‌نگر، بی‌نتیجه ساخت و استبداد کبیر آنها را به استبداد صغیر بدل کرد و در جریان مشروطه مجاهدتها و از جان گذشتگی‌های جمع بزرگی از فرهیختگان و بزرگان و مردم کوچه و بازار این سرزمین به نتیجه رسید و یکی از بزرگترین انقلابات و حرکات اجتماعی آسیا را رقم زد. در سال ۱۲۸۵، مظفرالدین شاه قاجار که ۱۰ سال از سلطنتش میگذشت، مجبور شد که این تلاش‌ها را به رسمیت بشناسد و فرمان مشروطه را امضا کند و از آن تاریخ، این روز در تاریخ سیاسی ایران بعنوان روز مشروطه پاس داشته می‌شود. 


بنا براعلام روابط عمومی شورای شهر، از میهمانان این مراسم می‌توان به محمد توسلی (نخستین شهردار تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی)، آیت‌الله شاهچراغی (امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهر ری)، محمد ترکمان (پژوهشگر و تاریخ‌نگار)، پهلوان محمد محمودی و برخی از اعضاء خانواده مرحوم فیروزآبادی اشاره کرد و در این مراسم سخنرانان با اشاره به جایگاه ارزشمند آیت‌الله فیروز آبادی و نقش او در تقویت فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی، از او به عنوان سرمایه‌ای اجتماعی یاد کردند که علیرغم گذشت بیش از نیم قرن از وفاتش همچنان عامل خیر و نشاط اجتماعی است. 


آئین بزرگداشت آیت‌الله فیروزآبادی با سخنرانی حسن خلیل آبادی، محمدجواد حق شناس، محمد ترکمان، فرهاد افشار و گروه دیگری از پژوهش‌گران تاریخی ادامه یافت و در انتها با رونمایی از سردیس آیت‌الله فیروزآبادی اثر استاد رحیمی رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار