نبود وضعیت بهداشتی و رفاهی مناسب در بهشت گمشده استان فارس به‌عنوان منطقه بکر گردشگری نارضایتی مسافران و گردشگران را به وجود آورده است.
کد خبر: ۸۸۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰ 03 September 2015
تابناک فارس به نقل از تسنیم: بهشت گمشده نام منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت است. نام اصلی این مکان تنگ بستانک بوده است که اکنون به بهشت گمشده مشهور شده است.

این منطقه از مناطق عمده گردشگری طبیعی استان فارس محسوب می‌شود و دربرگیرنده پدیده‌های کم نظیر و منحصر به فرد طبیعی بسیار است. در این منطقه زیبا درختان در هم تنیده در یک دره که آب‌های روان از زیر آنان می‌گذرد محیطی مفرح و شاد را به‌وجود آورده‌اند. همچنین وجود آبشارهای طبیعی در بهشت گمشده فارس که در واقع منطقه حفاظت شده ((تنگ بستانک)) نام دارد جلوه‌هایی خاص به منطقه داده است.

بهشت گمشده یا منطقه حفاظت شده ((تنگ بستانک))زیر نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس است اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه گردشگری محیط زیست محیط ایست بهداشت محیط در این منطقه شده است.

اجازه ندادن محیط زیست برای ایجاد سرویس‌های بهداشتی در محل تفرجگاه، وجود فضولات چهارپایانی که نسبت به جابجایی وسایل مسافران اقدام کرده و همچنین تجمع زباله‌ها در ورودی بهشت فارس سبب شده دل هر رهگذر و گردشگر را در این منطقه بزند.

کارشناسان با پذیرش اینکه نباید چهره طبیعی و بکر منطقه برهم خورده و از حالت سنتی بیرون آید اما بر این موضوع نیز تاکید دارند باید مجوزهای لازم برای ایجاد سرویس‌های بهداشتی در محل حضور مسافران و نصب سطل‌های زباله در منطقه داده شود تا بهداشت محیط بیش از این به خطر نیفتد.

با توجه به مشکلات موجود در پنج سال گذشته نیز طرح‌هایی برای بهبود وضعیت این منطقه و اجرای آن توسط میراث فرهنگی و گردشگری در کارگروه گردشگری استان فارس به تصویب رسیده اما این طرح‌ها نیز در هاله‌ای از ابهام اجرایی نشده‌اند.


گرد و خاک  ورودی بهشت گمشده آزار دهنده است

یکی از گردشگران بهشت گمشده می گوید: جاده خاکی ورودی بهشت گمشده وضعیت مناسبی ندارد و حرکت خودروها در امتداد هم گرد و خاک بسیار زیادی در منطقه ایجاد کرده است.

حسین عباسی با اشاره به اینکه پس از یک هفته کاری با خانواده در این مکان گردشگری  حضور یافته تا رفع خستگی داشته و از دود و هوای آلوده در شهر در امان باشیم گفت: اما اینجا وضعیت بهداشتی بدتر است و گردو خاک و بوی نامطبوع، گردشگر و مسافر را  اذیت و آزار می‌دهد.

گلستان یکی دیگر از مسافرانی که به بهشت گمشده آمده بود در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: پیاده راه 20 دقیقه ای که از محل پارک خوردروها تا محل چشمه و آبشار گذاشته شده نیز استاندارد نیست و نیاز به سنگفرش مناسب با طبیعت دارد.

وی با بیان اینکه مشکل مهم که موضوع بهداشت مردم را نیز به خطر انداخته دسترسی سخت مسافران به سرویس‌های بهداشتی است افزود: فاصله آبشار تا سرویس‌های بهداشتی 20 دقیقه  است و مسافران برای استفاده از سرویس‌ها در سختی هستند.

این مسافر با اشاره به اینکه ایجاد سرویس‌های بهداشتی در کنار آبشار یک ضرورت است گفت: سرویس‌های بهداشتی موجود وضعیت بهداشتی مناسب نداشته و مسافران رغبتی به استفاده از آن ندارند.

یک مسافر دیگر نیز در مورد کمبود سرویس‌های بهداشتی و مسافت طولانی آن تا محل آبشار و چشمه‌های موجود انتقاد کرد و اظهار داشت: اگر یک فرد نیاز ضروری به سرویس بهداشتی داشته باشد چگونه می‌تواند خود را به سرویس‌های بهداشتی آن هم سرویس‌های غیربهداشتی برساند.

وی گفت: از هر خودور در ورودی بهشت گمشده پنج هزار تومان دریافت می‌شود مگر قرار دادن یک نیروی ثابت برای نظافت و نگهداری مناسب سرویس‌های بهداشتی به چه میزان هزینه نیاز دارند که مسئولان متولی از انجام این اقدام خودداری می‌کنند.

شکوهی با بیان اینکه علاوه بر سرویس‌های بهداشتی وجود انواع زباله‌ها در مجموعه تفریحی بهشت گمشده دل هر مسافر را می‌زند و باید فکری به حال ساماندهی آن کرد افزود: نگاه محیط زیست به حفظ منطقه باید یک نگاه معقولانه باشد و نیازهای اولیه یک مسافر برای گذراندن اوقات فراغت در یک منطقه تفریحی را در نظر بگیرند.

ایجاد خدمات رفاهی و بهداشتی در بهشت گمشده در گروه مجوز محیط زیست


شهردار شهر کامفیروز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: مشکل اساسی بهشت گمشده عدم اجرای کامل طرح گردشگری در این منطقه زیبای گردشگری و توریستی است.

جوکار افزود: شهرداری کامفیروز در حد توان با اجرای برنامه‌های مقدماتی و براساس قوانین محیط زیست برنامه‌های خود را برای حفظ بهداشت و پاکیزگی منطقه اجرا کرده اما این کافی نیست و باید با تعامل دستگاه‌های متولی در رفع نیازهای مسافران برنامه‌ریزی شود.

شهردار کامفیروز بیان کرد: محیط زیست محدودیت‌های زیادی را در منطقه تفرجگاهی بهشت گمشده ایجاد کرده و باید با حمایت مدیریت ارشد استان فارس بسیاری از این موانع برطرف شود.

جوکار همکاری مردم در حفظ پاکیزگی بهشت گمشده را نیز موثر دانست و گفت: با توجه به اینکه پلاستیک‌های زباله هنگام ورود به مسافران داده می‌شود اما آنان زباله‌ها را در منطقه رها کرده و نسبت به ریختن آن در کیسه‌های زباله خوددداری می‌کنند.

شهردار کامفیروز گفت: امروز بهشت گمشده نیازمند اجرای یک طرح گردشگری استاندارد است و باید بهترین خدمات برای رفاه مردم پیش‌بینی شده و اجازه نداد این منطقه زیبا بیش از پیش تخریب شود.

وی افزود: روزهای جمعه آخر هر هفته حدود 300 خودرو سواری برای گذراندن روز تعطیل خود به بهشت گمشده می‌آیند و ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله سرویس‌بهداشتی‌ها برای رفاه حال آنان ضروری است.

استفاده از خدمات رفاهی مناسب در نقاط گردشگری یکی از خواسته‌های به حق مردم است اما در استان فارس به این موضوع مهم توجه نشده و بسیاری از نقاط زیبای گردشگری از جمله تنگ تیزاب، آبشارمارگون، منطقه تفریحی قوره‌دان در بیضا، اماکن مختلف گردشگری در شهرستان‌های مختلف استان فارس از جمله منطقه زیبای سرآسیاب استهبان از داشتن امکانات اولیه بهداشتی از جمله سرویس‌های بهداشتی مناسب و در شان مردم محروم هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار