کد خبر: ۸۸۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸ 26 July 2020
تابناک گیلان/ تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
مسیح مهاجری: اظهارات آیت‌الله جنتی آشکارا برخلاف قانون اساسی است

حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اینکه امام خمینی می‌گفتند مجلس در رأس امور است، یک تعارف نبود. این سخن، به این معنا بود که مجلس باید در رأس امور باشد. اخیراً هم که رهبری، مجلس یازدهم را یکی از انقلابی‌ترین و قوی‌ترین مجالس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانستند، به این معناست که نمایندگان مجلس باید کاری کنند که این مجلس از این دو ویژگی برخوردار باشد. در بخشی از این یادداشت امده: در دیدار هفته گذشته اعضاء هیأت رئیسه مجلس یازدهم با آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان، ایشان یکبار دیگر از تمایل این شورا به نظارت بر نمایندگان مجلس در دوره چهارساله نمایندگی سخن گفت و بر این نکته تأکید کرد که: «گرچه نظارت ما بر روی نمایندگان دائمی است، اما شورا به دلیل اشکال قانونی نمی‌تواند در دوره ۴ ساله نمایندگی فردی که دچار انحراف و فساد می‌شود را از ادامه کار منع کند که این نقیصه باید برطرف شود.» این سخن، آشکارا برخلاف قانون اساسی است و این خواسته دبیر شورای نگهبان، استیلاطلبی این شورا بر مجلس است و به همین دلیل با در رأس امور بودن مجلس در تضاد است. متأسفانه اعضاء هیأت رئیسه مجلس، نه در حضور آقای جنتی و نه بعد از آن جلسه، عکس‌العملی نسبت به این خواسته خلاف قانون اساسی نشان ندادند درحالی که دفاع از استقلال مجلس وظیفه آنان است.

ادعای تازه تبریزیان: زن‌ها فقط ماسک بزنند

تبریزیان (مدعی طب اسلامی و کسی که کتاب پزشکی هاریسون را به آتش کشید) در مورد ویروس کرونا ادعا کرد که این ویروس در مردان از طریق هوا منتقل نمی‌شود. تبریزیان در کانال تلگرامی اش مدعی شد: در مردان یا انتقال و سرایت از راه هوا و از شخصی به شخص دیگر اصلا وجود ندارد و این امر مختص بانوان است و صرفا سرایت از خانم‌ها به آقایان و آن هم در صورت تماس نزدیک محقق می‌شود. پس احتمالا اگر فقط خانم‌ها از ماسک استفاده کنند، در جلوگیری از پیشرفت کرونا کافی است و آقایان نیازی به استفاده از ماسک ندارند.

ژاوی هرناندز به کرونا مبتلا شد

ژاوی هرناندس به کووید ۱۹ مبتلا شده است. سرمربی السد از طریق شبکه‌های اجتماعی این موضوع را اعلام کرد. هافبک سابق بارسلونا در اینستاگرامش نوشت که حال عمومی اش خوب است. بر این اساس ژاوی نمی‌تواند در بازگشت مسابقات در کنار تیمش حضور داشته باشد. او در خانه خواهد ماند تا اجازه خروج از قرنطینه را پیدا کند و بتواند به کار خود ادامه دهد.
 
دلالی در شهر پردیس به شغل تبدیل شده است

سلیم عبدی، مدیر طرح فاز ۱۱ پردیس:دلالی مدت زمان بسیاری است که در شهر پردیس مرسوم شده و البته مزاحمت‌های بسیار زیادی را ایجاد کرده است، بسیاری از دلالان خودسرانه وارد این بخش شده و باعث ایجاد مزاحمت‌های بسیار زیادی برای متقاضیان از جمله خریداران و فروشندگان مسکن مهر شده و سعی می‌کنند این واحد‌ها را از چنگ آن‌ها در بیاورند. ساخت هر واحد برای ما بسیار گران تمام می‌شود و تنها هدف ما آن است که این واحد‌ها به دست متقاضیان واقعی برسد، اما متاسفانه دلالان و سوداگران از این فرصت‌ها استفاده کرده و با ایجاد مزاحمت‌های بسیار زیاد سعی می‌کنند واحد‌ها را از آن خود کنند. هیچ ابزاری برای جلوگیری از حضور دلالان نداریم، هر هفته با برگزاری بازدید سعی می‌کنیم متقاضیان را از آخرین وضعیت پیشرفت امکانات خود آگاه کنیم، اما متاسفانه این دلالان با حرف‌های ناامیدکننده متقاضیان را مجبور به فروش می‌کنند/باشگاه خبرنگاران
 
یک متلک یا بگم نگم در مناظرات انتخاباتی می‌تواند یک میلیون رأی را بالا و پایین کند

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری: برای حضور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ حتما باید تغییر جهت داد و من اعتقاد داردم که این اتفاق باید بیفتد. از طرفی فضای مجازی در این روز‌ها هیچ در و پیکری ندارد، زمانی بود که اگر شایعه‌ای در کشور می‌خواست راه بیفتد یکسال زمان می‌برد تا این شایعه به تمام مویرگ‌های کشور برسد، اما الان لحظه‌ای شایعه راه می‌اندازند و تا طرف بخواهد ثابت کند که این دروغ بوده است خیلی زمان می‌برد. ما فکر می‌کنیم الان بهترین کاری که در تبلیغات می‌شود این است که صدا و سیما مناظراتی بین کاندیدا‌های رؤسای جمهور می‌گذارد که خیلی هم جذاب است، اما آنجا ممکن است یک کاندید با یک جمله یا یک متلک یا یک بگم یا نگم، یک میلیون رای بالا یا پایین کند. /خبر آنلاین
 
انتقاد سایت الف از «معاون اول ریاست جمهوری»

سایت نزدیک به احمد توکلی نوشت:اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در هفته گذشته اظهارات جالبی درباره مدیریت در کشور بیان داشته است.جهانگیری این سخنان را در حالی بیان می‌کند که عموم تحلیلگران و به‌‌خصوص دوستان اصلاح‌طلب جهانگیری بر این باورند که ایشان در دولت نقش مهمی ندارند و عملا تشریفاتی هستند.در اینجا هم باز به شخص آقای جهانگیری ایراد وارد است. اگر ایشان نقشی ندارند بهتر نیست استعفا دهند و با قدرت خداحافظی کنند؟جناب جهانگیری و دوستان ایشان، به غیر از ۸ سال احمدی‌نژاد، در سال‌‌های بعد از انقلاب همواره در مصدر حکمرانی بوده‌اند.ایشان و دوستانشان اکنون باید جوابگوی عملکرد خود باشند. اگر کارآمدی مدیران پایین است ایشان باید پاسخ دهند که برای افزایش کارآمدی مدیران حداقل در هشت سال گذشته چه کرده‌اند.
‏⁧
ضرغامی، باعث «عزت اصولگرایان» برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود؟

گمانه‌زنی‌ها بر نامزدی عزت‌الله ضرغامی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ هر روز بیش از پیش می‌شود و شاید این فرضیه نه در مقطع کنونی که خیلی پیش از این‌ها مطرح شده بود؛ زمانی که او پیش از سال۸۸ و در قامت رئیس‌صداوسیما گرچه یک نیروی اصولگرا به حساب می‌آمد، اما سعی می‌کرد نیم‌نگاهی به اصلاح‌طلبان داشته باشد یا در مقاطع مختلف سعی کرده است خود را نیرویی میانه‌رو که صرفا منافع ملی برایش مهم است جلوه دهد. عزت‌الله ضرغامی را باتوجه به رویکرد‌های جدیدیش در عالم سیاست می‌توان یک نیروی میانه‌رو قلمداد کرد البته با ذکر این تبصره که او حمایت طیف‌های متنفذی از اصولگرایان را پشت سر خود دارد. از این رو با ناکامی زودهنگام در انتخابات ریاست جمهوری۹۶ از آینده سیاسی اش قطع امید نکرد و با آنکه در سال۹۶ در نامزد‌های نهایی جمنا قرار نگرفت، اما هنوز امید دارد که بتواند نظر قاطبه اصولگرایان را جلب کند و البته او به این روی سکه یعنی اصلاح‌طلبان هم نیم‌نگاهی دارد. /نامه نیوز
 
حمایت از خانوار‌های نیازمند با طرح دوفوریتی

یک نماینده مجلس گفته بر اساس طرح دوفوریتی امروز مجلس ۵ دهک پایین جامعه که در مضیقه و فشار قرار دارند مورد حمایت قرار خواهند گرفت. نماینده ملکان گفته در قالب این طرح کالا‌های اساسی و ضروری یک خانواده شامل برنج، مرغ، گوشت، تخم مرغ و روغن را در نظر گرفته‌ایم. ضمن اینکه در تلاشیم تا این خانواده‌ها دغدغه پرداخت قبوض آب، گاز و برق خود را هم نداشته باشند.
 
قاضی‌زاده هاشمی، آذری جهرمی و سورنا ستاری کاندیدای ریاست جمهوری هستند

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مجلس دهم و یازدهم به اسامی از دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد:آقایان مطرح در طیف اصولگرا امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نیکزاد و مخبر ستاد اجرایی فرمان امام هستند البته نمی‌دانم آیا آقای قالیباف در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد یا خیر و فکر نمی‌کنم فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در انتخابات ۱۴۰۰ حضور یابد، همچنین از طیف اصلاح طلبان هم آقایان آذری جهرمی، سورنا ستاری و اردکانیان هستند و احتمالا جهانگیری هم شرکت کند/شفقنا
 
نگاه متفاوت مهاجرانی به تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای ایرانی

عطاءالله مهاجرانی در واکنش به مواجهه جنگنده آمریکایی با هواپیمای مسافری ایران، کنایه‌ای به اپوزیسیون‌های توئیتری زد. عطاءالله مهاجرانی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی که چند سالی است خارج‌نشین شده است در واکنش به تعرض جنگنده آمریکایی با هواپیمای ایرانی کنایه‌ای به مخالفان و اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی زد و نوشت: «اگر ماجرای تهدید هواپیمای مسافری ماهان توسط هواپیمای جنگنده آمریکایی بر عکس بود! یک بار دیگر طرفداران دموکراسی و حقوق بشر که از هر نمدی کلاهی برای اپوزسیون برانداز می‌بافند. هیاهویشان عالم را پر و توئیتر را منفجر کرده بود. کجا رفتند؟! بد نبود تهدید ماهان را ملایم محکوم می‌کردند!»
 
طرح مجلس برای حذف رانت استخدامی دستگاه‌های اجرایی

دستگاه‌های اجرائی می توانند تا ۱۰ درصد پستهای سازمانی مصوب، بدون تعهد استخدامی افرادی را به صورت ساعتی یا کار معین برای حداکثر یک سال به کار گیرند؛ مجلسی‌ها در طرح جدید خود به دنبال حذف این سهمیه استخدامی هستند.نمایندگان مجلس با اعلام وصول طرحی، حذف سهمیه خاص استخدامی برای دستگاه‌های اجرایی را دنبال می‌کنند.طرح اصلاح ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به صورت یک فوریتی در جلسه علنی روز چهارشنبه ۱ مردادماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی مطرح اعلام وصول شد.به اعتقاد طراحان این طرح با توجه به عملکرد دستگاه‌های مختلف و سوءاستفاده‌ها و تبعیض‌های متعدد در استفاده از فرصت جذب پرسنل مورد نیاز به صورت قرارداد کار معین، لازم است در راستای عدالت اجتماعی و استفاده از نخبگان کشور از طریق ساز و کار آزمون سراسری لازم است تبصره ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری حذف گردد.
 
هشدار کریمی قدوسی درباره نفوذ دشمن به مراکز هسته‌ای

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نسبت به ضرورت هشیاری در زمینه رخنه نفوذ دشمن در مراکز هسته ای هشدار داد.جواد کریمی قدوسی در مطلبی در صفحه توییتر خود با هشتگ «نطنز» نوشت: «حراست⁩ مراکز هسته‌ای موظف می‌باشند کلیه تجهیزات و ماشین آلات جدید را قبل از ورود به سایتهای ⁧هسته‌ای⁩ اسکن، آزمایش و بررسی کامل نموده تا از ایجاد رخنه نفوذ دشمن برای فرستادن عوامل نفوذی در چهره پیمانکار و مجری طرح مانع ایجاد نمایند.»روز گذشته نیز کریمی قدوسی در توییتی نوشته بود که «گزینه رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی جمع بندی قطعی ما است چراکه اگر از بیرون شیء با این نقطه برخورد می‌کرد، می‌بایست قطعاتی از آن مشاهده شود که طبق بررسی‌ها مطلقا چیزی یافت نشده است.»
 
کنایه محمود صادقی به نمایندگان مجلس

نماینده تهران در مجلس دهم به انتقاد از طرح نظارت بر انتخابات شوراها که توسط نمایندگان مجلس یازدهم ارائه شده پرداخت.محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم، در حساب توییتری خود نوشت: «جمعی از نمایندگان طرحی را ارائه کرده‌اند که نظارت بر انتخابات شوراها به‌جای هیأت مرکزی نظارت (مرکب از ۵ نماینده مجلس) برخلاف قانون اساسی به کمیسیونی مرکب از شورای نگهبان قوه قضاییه و مجلس واگذار شود.یکی از شعارهای نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم این بودکه مجلس بایدبه رأس امور برگردد!»
 
اصلاح‌طلبان هیچ امیدی به شورای ‌نگهبان ندارند

محمد سلامتی ‌گفت‌: بسیار بعید است که اصلاح‌طلبان بتوانند با یک چهره اصلاح‌طلب وارد انتخابات شوند. در واقع آنها هیچ امیدی به شورای ‌نگهبان ندارند چون اساساً برای اعضای این شورا خیلی مهم نیست که مردم در انتخابات حضوری گسترده داشته باشند. به همین دلیل کاندیداهای اصلاح‌طلبان می‌دانند که برای حضور در انتخابات تایید نخواهند شد، این در حالی است که این جریان دستش برای معرفی چهره‌های شاخص و توانا باز است.
 
نقش تکراری یکی از کشورهای منطقه در رهگیری هواپیمای مسافربری ایران

پنجشنبه شب دوم مردادماه دو فروند جنگنده اف-۱۵ آمریکایی اقدام به رهگیری هواپیمای مسافربری ماهان کردند که بدلیل انجام مانور «کاهش ارتفاع شدید» از سوی خلبان ایرانی، گروهی از مسافران پرواز دچار آسیب‌های روحی و جسمی شدند.اطلاعات رسیده به «نورنیوز» حاکی از آن است که با توجه به بعد مسافت و مسیرهای پروازی به احتمال قوی دو جنگنده اف- ۱۵ مزاحم از پایگاه هوایی آمریکا در اردن موسوم به «الازرق» به پرواز در آمده و این عملیات را اجرا کرده‌اند.«الازرق» یکی از پایگاه‌های محل استقرار هواپیماهای جنگنده اف- ۱۵ آمریکا در منطقه است.این همان پایگاهی است که به احتمال بسیار زیاد پهپادها و هواپیماهای آمریکایی اجرا کننده طرح ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس نیز از آنجا برخاستند.
 
افشاگری سفیر سوریه از نقشه جنگنده‌های آمریکا

سفیر سوریه در بیروت تاکید کرد که هدف جنگنده‌های آمریکایی از تعرض به هواپیمای ایرانی فریب پدافند هوایی سوریه بوده است. «علی عبدالکریم علی»، سفیر سوریه در بیروت تاکید کرد که بر اساس گزارش‌­های موجود، هدف جنگنده آمریکایی از تعرض به هواپیمای ماهان ایران فریب پدافند هوایی سوریه بود تا با شلیک به سمت هدف متخاصم هواپیمای غیرنظامی ایران را مورد هدف قرار دهد. وی در ادامه افزود: «این بازی روی پدافند و رادار‌های سوریه تأثیری نگذاشت و به همین دلیل این بازی کثیف و خطرناک تاثیر منفی بر طراحان آن داشت.» سفیر سوریه در بیروت درباره هویت این جنگنده‌­ها گفت: «آنچه تاکنون مشخص شده اینکه این هواپیما آمریکایی بوده، اما باید گفت که این هواپیما چه آمریکایی یا اسرائیلی باشد، تفاوتی نمی‌کند.»
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار