مهدهای کودک به دلیل شیوع ویروس کرونا، پنجمین ماه تعطیلی را طی می‌کنند و ازجمله مراکز آسیب دیده ناشی از کرونا هستند.
کد خبر: ۸۷۶۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸ 18 July 2020

در کنار تعطیلی مراکز علمی و آموزشی ناشی از کرونا، شاید تعطیلی مهدهای کودک از مسائل مغفول باشد. مهدهای کودکی که روزانه پذیرای کودکان بودند تا در کنار بازی، آموزش هم بدهند اما امروز تعطیل هستند.

برخی پدران و مادران شاغل برای نگهداری از فرزند خود، پرستار کودک استخدام کرده‌اند تا در زمان تعطیلی مهد کودک‌ها، مراقب فرزند آنها در خانه باشد، برخی کودکان به اجبار به پدر بزرگ و مادر بزرگ، خاله و عمه و یا هر فامیل دیگری سپرده می‌شوند تا در زمان نبود مادر در خانه، از آنها نگهداری کنند.

آموزش کودکان زیر ۶ سال، رها شده، به دلیلی تعطیلی پارک‌ها، کودکان فضای بازی در اختیار ندارند و با تعطیلی مهدهای کودک، کودکان به اجبار خانه‌نشین شده‌اند.

اگرچه جوامع مختلف، فرهنگ‌سازی در زمینه‌های بسیاری را به سنین زیر ۶ سال منتقل کرده‌اند تا پایه‌گذاری اصولی انجام شود اما اکنون کرونا، این بخش را به تعطیلی مطلق کشانده و علاوه بر آسیبی که به کودکان وارد می‌شود، مشاغل مرتبط با مهد کودک هم تحت تاثیر قرار گرفته و شاغلان این بخش، آسیب دیده‌اند.

آسیب‌های کرونا بر مهدهای کودک

مدیرکل بهزیستی مازندران در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در مازندران ۷۹۶ مهد کودک داریم و با شیوع کرونا این مراکز تعطیل شدند.

فرزاد گوهردهی افزود: از ابتدای تیرماه که به مهدهای کودک اجازه بازگشایی دادند ۱۹۰ مهد کودک در استان بازگشایی شد.

وی با بیان اینکه مابقی مهدها در تعطیلی موقت تابستانه هستند، تصریح کرد: استقبال خانواده‌ها از مهد کودک‌ها کاهش یافته است و کمتر فرزندان خود را به این مراکز می‌فرستند.

این مسئول ادامه داد: کرونا باعث شده خانواده‌ها از پرستار کودک در منزل استفاده کنند و به این منظور از مربیان مهدهای کودک استفاده کرده‌اند.

گوهردهی با اشاره به اینکه مهدهای کودک در مازندران در مجموع بیش از پنجهزار نیروی کار داشتند، گفت: ۲هزار و ۴۰۰ نفر از مربیان اکنون از ظرفیت بیمه بیکاری بهره‌مند هستند.

مدیرکل بهزیستی مازندران درباره مشوق‌های دولت برای مهدهای کودک، خاطرنشان کرد: بخشش و معافیت‌های مالیاتی، بیمه‌ای و تسهیلاتی و تنفس تسهیلات بانکی از اقداماتی است که دولت در راستای حمایت از این مراکز انجام داده است.

وی گفت: چنانچه از افراد جامعه هدف بهزیستی در مهدهای کودک به کارگیری شود به ازای ایجاد هر شغل ۵۰ میلیون تومان تسهیلات می‌پردازیم دولت هم به ازای هر نیروی کار بیمه شده تسهیلات ۱۶ میلیون تومانی می‌پردازد.

گوهردهی یادآور شد: کادر خدماتی مهدهای کودک از مشاغل آسیب دیده هستند که بیمه هم ندارند.

مازندران دومین استان در کشور از نظر تعداد استقرار مهدهای کودک است، حالا مهدهای کودک در تعطیلی به سر می‌برند، مربیان بیکار شده‌اند و درآمدی ندارند، صاحبان امتیاز مهدهای کودک هم مانده‌اند با اجاره ساختمان و دیگر هزینه‌ها و کودکی که در مهد نیست تا شهریه‌ای پرداخته شود.

تلویزیون پاسخگوی نیاز آموزشی کودک نیست

رئیس هیات مدیره کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک مازندران در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سلامت و آموزش کودکان به معنای سلامت و آموزش خانواده و جامعه است.

مهرنوش میر راسخیان با بیان اینکه اولویت ما باید پرداختن به مسائل کودکان باشد، افزود: امروز مردم درگیر همه چیز هستند جز اینکه فکر کنند کودکان در چه وضعیتی قرار دارند حال آن که بر اساس پیمان‌نامه حقوق کودک، متعهد هستیم که منافع و مصالح کودکان را در همه احوال رعایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بحران کرونا، کودکان از مهد کودک به خانه رفتند، گفت: آیا خانواده برای این کودکان برنامه دارد، آیا صرف استفاده از پرستار در خانه کفایت می‌کند، ضمن اینکه برنامه‌های تلویزیونی که تعامل یک سویه دارد نمی‌تواند به وضعیت کودکان رسیدگی کند.

میر راسخیان یادآور شد: مهدهای کودک تنها و استانداردترین نهاد اجتماعی است که بعد از نهاد خانواده، کودکان را برای زندگی آماده می‌کند

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ هزار مهد کودک در سراسر کشور با یکصدهزار نیروی شاغل رسمی و غیر رسمی داریم، تصریح کرد: حدود ۱۱ هزار مهد کودک در مناطق روستایی، حاشیه‌ای و کم برخوردار قرار دارند.

راسخیان ادامه داد: در مازندران حدود ۸۰۰ مهد کودک فعال داریم که ۵۰ درصد این مهدها در مناطق روستایی و حاشیه‌ها قرار دارند و حدود ۶هزار نفر در این مهدها مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه در کنار مهدهای کودک، مراکز دیگری هم ارتزاق می‌کردند، افزود: مراکز فروش وسایل بهداشتی، لوازم تحریر، پوشاک، مواد غذایی، جمعی از متخصصان، روانشناسان، مددکاران و دیگر مشاغلی با مهدهای کودک مرتبط بودند که امروز آسیب دیده‌اند.

رئیس هیات مدیره کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک مازندران با اشاره به اینکه مهد کودک یک پایگاه اجتماعی در هر محله و منطقه بود که خدمات آموزشی که ارائه می‌داد در تعامل مستقیم با خانواده است، ادامه داد: پایه‌های شخصیت در ۶ سال نخست زندگی شکل می‌گیرد و مهم‌ترین سال‌های زندگی فرد است و مشکل ما این است که مهد کودک را مانند بنگاه اقتصادی می‌بینند نه یک نهاد اجتماعی.

وی با بیان اینکه از اوایل اسفند ماه سال گذشته بنا بر تصمیم ستاد ملی کرونا، مهدهای کودک تعطیل شدند و از ۲۴ خرداد دستور بازگشایی در برخی شهرها دادند، تصریح کرد: چون وضعیت شهرها قرمز و زرد است دائم اعلام تعطیلی می‌کنند وضعیت نابسامان و بی‌ثباتی داریم.

بانک‌ها همکاری نمی‌کنند

میر راسخیان اظهار کرد: با وجود اینکه جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا هستیم اما بانک‌ها به هیچ عنوان همکاری نمی‌کنند، استمهال اقساط شامل ما نشده و در خرداد هم نتوانستیم شروع به کار کنیم و نمی‌دانیم سیاستگذاران چه تصمیمی برای ما خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه کارکنان ما هنوز از مقرری بیمه بیکاری برخوردار نشدند، گفت: وام کارا و سامانه تسهیلات کرونا برای مهدهای کودک کارساز نیست چون با گرفتن تسهیلات و تعطیلات مداوم مهد کودک، نمی‌توانیم اقساط را بپردازیم.

این مدیر مهد کودک با اشاره به اینکه مشوق‌ها و بسته‌های حمایتی برای مربیان ما اتفاق نیفتاده، ادامه داد: بر سر گرفتن وام، قوانین دست و پاگیر و چالش بسیار زیاد است و زمان همچنان می‌گذرد و موقعیت ما ثبات ندارد.

وی با بیان اینکه کودکان وضعیت نابسامانی دارند چون دولت برای ادامه کار مهدهای کودک برنامه‌ای ندارد، خاطرنشان کرد: با حذف مهد کودک ازصحنه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، دولت‌ها خسارت چشم‌گیری را متحمل خواهند شد.

میر راسخیان یادآور شد: کودکان در سن رشد هستند و در این ایام اضطراب و ترس ناشی از کرونا بسیار زیاد است اگر به دنبال حقوق کودک هستیم دولت باید از مهد کودک حمایت کند.

وی با بیان اینکه مهد کودک می‌تواند برای کودکان بر اساس برنامه کاربردی آموزش از راه دور، برنامه داشته باشد، تصریح کرد: آموزش حضوری و نیمه‌حضوری ظرفیتی است که در استان ما وجود دارد اما مورد غفلت قرار گرفته است، معتقدیم کودک نباید برای دریافت آموزش در فضای مجازی قرار گیرد بلکه افرادی باید این آموزش را دریافت کرده و به کودک منتقل کنند.

واگذاری پیش دبستانی به مهد کودک

رئیس هیات مدیره کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک مازندران با اشاره به اینکه وقتی فضای آموزشی و ظرفیت وجود دارد واگذاری آموزش پیش از دبستان به مهدهای کودک می‌تواند این مراکز را از تعطیلی نجات دهد، اظهار کرد: سرانه آموزشی مهدهای کودک میانگین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر مربع است این فضای آموزشی خالی از کودک مانده و به راحتی می‌توان از این فضا استفاده و از خسارت جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگرمهدهای کودک از بین برود مراکز زیرزمینی شروع به کار خواهد کرد و معلوم نیست چه خسارتی برای این نسل باقی بماند.

میر راسخیان با اشاره به اینکه دولت به مهدهای کودک وام بلاعوض اختصاص دهد، افزود: دولت یارانه دهد تا مهدهای کودک سر پا باقی بمانند، وضعیت معیشت کارکنان مهدهای کودک باید تامین شود و کمک کند صاحبان امتیاز مهدهای کودک بتوانند به کار خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه امروز صدای کودکان باشیم، کودکان چه در خانه یا مهدکودک نیاز به برنامه دارند، صدا و سیما از پس این برنامه برنمی‌آید، اظهار کرد: مازندران بعد از استان تهران، جزو استان‌هایی است که تعداد بالایی مهد کودک دارد و توانسته در این سال‌ها بالغ بر ۹۰ درصد کودکان زیر ۶ سال را زیر پوشش قرار دهد.

میر راسخیان گفت: مهد کودک ضرورت زندگی امروز است و اینچنین نیست که فقط مادران شاغل، فرزند خود را به مهد کودک بسپارند.

حالا حدود پنج ماه از شیوع کرونا می‌گذرد، مهدهای کودک تعطیل هستند و معدود مراکزی که اجازه فعالیت دریافت کرده‌اند هم خالی از کودک باقی مانده‌اند و بیم خانواده‌ها مانع شده تا کودک خود را به مهد کودک بسپارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار