عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، درباره مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش ها برای پیشگیری از انتقال و ابتلا به بیماری کووید۱۹ پاسخ داد.
کد خبر: ۸۷۵۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰ 14 July 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: محمدرضا سمائی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به راه‌های جلوگیری از انتقال و ابتلا به کروناویروس، اظهار کرد: رعایت فاصله فیزیکی در فضا‌های عمومی و خصوصی، در کنار استفاده از ماسک‌های مناسب، بهترین راهکار اجرائی در شرایط فعلی برای جلوگیری از ابتلا و انتقال کروناویروس است.

او افزود: در کنار بکارگیری فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک استاندارد، لازم است نکات ویژه‌ای نیز رعایت شود تا زنجیره انتقال این بیماری شکسته شده و سرعت انتقال و شیوع بیماری به کمترین میزان ممکن برسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نقش استفاده از خودرو در امکان انتقال بیماری کرونا در شرایط کنونی، تصریح کرد: توصیه می‌شود در شرایط فعلی کشور، از جابه جایی‌های غیرضروری و مسافرت تا حد امکان خودداری شود، اما در صورت وجود الزام و ضروری بودن اینگونه نقل و انتقالات، نکات ویژه و مشخصی را باید رعایت کنیم.

سمائی اظهار کرد: در شرایط بحرانی کرونا، تاکید کارشناسان بر استفاده از خودروی شخصی بوده و استفاده از سرویس‌های حمل و نقل عمومی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

او بیان کرد: در استفاده از خودرو نیز باید توجه داشت که تعداد سرنشینان به کمترین میزان رسیده و علاوه بر رعایت فاصله از یکدیگر، از ماسک هم استفاده کرده و دستگیره‌های درِ خودرو نیز ضدعفونی شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: یکی از پرسش‌های معمول در روز‌های شیوع کروناویروس، استفاده از کولر‌های خودرو و نیز خنک کننده‌های خانگی است که در صورت استفاده از خودرو‌های عمومی، بهتر است تا حد ممکن از کولر استفاده نشود و در صورت ضرورت استفاده از کولر، دریچه‌های تهویه خودرو باز شده و یا شیشه‌های آن پایین کشیده شوند.

سمائی در خصوص استفاده از کولر و سایر خنک کننده‌های خانگی، افزود: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از اوقات افراد در زیر سقف و محیط‌های سربسته مانند ادارات، منازل، خودرو‌ها و امثال این‌ها سپری می‌شود که در همه این محیط ها، امکان انتقال بیماری بسیار بیشتر است و به همین علت باید قواعد و مقررات خاص پیشگیری از بیماری در آن‌ها انجام شود.

او بیان کرد: بهتر است تا در این محیط‌های سربسته در صورت تراکم فیزیکی افراد، حضور نیابیم و در صورت نیاز به حضور، علاوه بر رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک، دستورات بهداشتی را نیز رعایت کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه فاصله استاندارد بین افراد در اینگونه اماکن بین یک تا ۲ متر است، گفت: در چنین شرایطی باید تلاش کرد پنجره‌های محیط باز مانده تا از تراکم ویروس در محیط کاسته شود و در صورت روشن بودن کولر، باید فاصله فیزیکی افراد به ۳ تا ۴ متر افزایش یابد، چرا که این دستگاه خنک کننده باعث جابه جایی هوا شده و در صورت وجود بیماری کووید ۱۹، می‌تواند احتمال آلودگی در محیط را افزایش دهد.

عضو ارشد انجمن بهداشت محیط کشور ادامه داد: در بررسی‌ها اثبات شده در اماکن آلوده به کرونا، حضور فرد مبتلا به کووید ۱۹ در مسیر باد کولر می‌تواند باعث گردش سریعتر این ویروس شده و سایر افراد را نیز مبتلا کند، به همین دلیل در محیط‌های پرجمعیت و متراکم به ویژه اماکنی که افراد بیمار و یا مشکوک به ابتلا به کرونا حضور دارند، باید دقت شود تا علاوه بر حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک، افراد مبتلا و یا مشکوک به هیچ وجه در مسیر باد کولر و سایر دستگاه‌های جابه جا کننده هوا حضور نداشته باشند و در دورترین محل به اینگونه دستگاه‌ها مستقر شوند.

سمائی اظهار کرد: در ایام شیوع کرونا ویروس جدید، دمای کولر را بین ۲۳ تا ۲۵ تنظیم کنیم، زیرا ویروس‌ها در دما‌های سردتر می‌توانند به مدت طولانی تری به زندگی خود ادامه دهند.

او گفت: لازم است از ضدعفونی کردن سطوح و مجاری کولر‌ها خودداری شود، همچنین باید از شست و شوی مکرر و تمیز کردن فیلتر و صافی کولر‌ها خودداری کنیم، زیرا ویروس عامل بیماری کرونا نمی‌تواند بیشتر از سه ساعت در این شرایط به زندگی خود ادامه دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه اعلام کرد: همه نکات مطرح شده برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مهم و کاربردی هستند، اما رعایت فاصله فیزیکی و نیز استفاده مستمر از ماسک‌های مناسب، بهترین راه برای شکستن چرخه انتقال کووید ۱۹ و جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار