همچنین از سوی دیگر یکی از چالش‌های اساسی از جمله همجواری با استان‌ها و شهرهای با وضعیت قرمز و همچنین مسافرانی که روزانه از این مناطق به شهرستان های چهارگانه لارستان، خنج، گراش و اوز در حال تردد و و کار تجاری و اقتصادی هستند نیز تا حدودی بر اوج گیری کرونا در این مناطق افزوده است.
کد خبر: ۸۷۴۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷ 13 July 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:هرچند بیش از ۷۰ درصد مرگ های ناشی از کرونا در این مناطق به گفته مسئولان و متولیان امر بهداشت و درمان لارستان، سالمندان و بیماران با بیماری زمینه ای تشخیص داده شده اما مردم باید با وسواس بیشتری به پیچیدگی و مرموز بودن این ویروس باور کنند.

همه این هشدارها و اوج گیری مجدد کرونا در شهرستان لارستان در حالی است که برخی محدودیت های اعمال شده جوابگو نبوده و یا حداقل مردم هنوز خطر شیوع مجدد آن را جدی نگرفته که این مهم البته تا حدودی نگرانی مسئولان امر در دانشکده علوم پزشکی لارستان را نیز سبب شده است.

هرچند استفاده از ماسک برای ورود مردم به ادارات و نهادهای مختلف اجباری شده و حتی در برخی میدان ها و خیابان های شهر نیز مردم با صورت های پوشیده با ماسک رفت و آمد می کردند اما به نظر می رسد عمل به این توصیه و مصوبه تنها برای دو تا سه روز نخست از ابلاغ آن بوده و اکنون خیابان ها و میدان های شهری و حضور مردم در مجتمع های تجاری تا حدودی به روال عادی برگشته و این برای یک شهر با وضعیت قرمز به هیچ وجه به صلاح نیست.

محدودیت ها در لارستان شدیدتر می شود

فرمانداری و ستاد مدیریت و مبارزه با کرونا شهرستان لارستان نیز در همین زمینه و با اوج گیری بیماری کرونا نیز بیانیه ای ای صادر کرد و اعلام داشته است که در صورت ادامه روند افزایشی مبتلایان، بدون تردید محدودیت های شدید در سطح بازار و همچنین تردد در لارستان اعمال خواهد کرد.

در اطلاعیه یکشنبه ستاد مدیریت کرونا لارستان تاکید شده است: افزایش قابل توجه مبتلایان به ویروس کرونا و فوتی‌های ناشی از آن، شهرستان را در وضعیت قرمز و هشدار قرار داده به گونه ای که اعمال محدودیت‌های اخیر موجب بهبودی وضعیت نشده است.

در این اطلاعیه با اشاره به افزایش روزافزون مراجعه کنندگان و مبتلایان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی اضافه شده است که ادامه این روند نگران کننده ممکن است سبب بروز فاجعه انسانی و تلفات جانی جبران‌ناپذیری در آینده نزدیک در این شهرستان شود.

ستاد مدیریت کرونا در این اطلاعیه از آحاد مردم تقاضای مصرانه برای رعایت تمام دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی، شست و شوی مرتب دست‌ها، رعایت فاصله ‌گذاری اجتماعی کرده است.

بازار را تعطیل می کنیم

اطلاعیه ستاد مدیریت کرونای لارستان افزوده است: در صورتی که این هشدارها و توصیه‌های مکرر کادر بهداشت و درمان نادید گرفته شود و برخی افراد خود را ملزم به رعایت مسائل بهداشتی و محدودیت‌های ایجاد شده نکنند، بدون شک ضمن نظارت بر روند اجرای موارد فوق، با اتخاذ تصمیمات و اعمال محدودیت‌های شدیدتر نسبت به تعطیلی تمام مراکز و بازار و اصناف غیر ضرور به مدت طولانی اقدام خواهدشد.

در این اطلاعیه آمده است: حتی در صورت ادامه روند نگران کننده مبتلایان و مرگ ومیرهای ناشی از کرونا ناچار هستیم برخی محدودیت های دوران موج اول شیوع این بیماری را دوباره اجرایی و عملیاتی کنیم.

این ستاد همچنین از مردم فهیم شهرستان های چهارگانه لارستان، خنج، اوز و گراش خواسته از حضور در مراکز پرجمعیت، بازار ، میدان ها وخیابان ها به جز در موارد ضرور به طور جد پرهیز کنند و با ماندن در منازل، بیش از گذشته موضوع عدم برگزاری و شرکت در مراسم عروسی و عزا، کاهش ترددها و دید و بازدیدها و تجمع های خانوادگی و از مسافرت‌های غیر ضرور نیز به طور جدی پرهیز کنند.

بخشداران و دهیاران حق مراجعه حضوری ندارند

فرمانداری ویژه لارستان همچنین در اطلاعیه دیگر به همه بخشداران و دهیاران این شهرستان اعلام کرده که تا اطلاع بعدی حق مراجعه حضوری به فرمانداری و سایر اداره های این شهرستان را ندارند و از طریق تلفنی امور حوزه بخش و روستای مربوط خود را پیگیری کننند.

در این اطلاعیه همچین از بخشداران و دهیاران خواسته شده تا با اعمال نظارت های شدید و دقیق مصوبات مربوط به ستاد مدیریت کرونا و همچنین پروتکل های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت در سطح روستاها و بخش های تابعه را به قوت و جدیت اجرایی کنند.

فرضیه هایی که رنگ توهم گرفته است

برخی پندارهای نادرست و بررسی‌های غیر کارشناسی به یک تلقین و باور کاذب در جامعه تعمیم یافته که با گرم شدن هوا موج شیوع بیماری کرونا کنترل می‌شود، فراگیر شدن ابتلا به کرونا در شهرهای جنوبی استان فارس از جمله لارستان بر خلاف این انتظار رقم خورده است.

البته این باور تا حدودی سبب عادی انگاری مردم در مواجهه با بیماری و عدم رعایت اصول صحیح فاصله گذاری و مسایل بهداشتی در این مناطق از جمله لارستان شده است.

جور همجواری با شهرهای قرمز

همچنین از سوی دیگر یکی از چالش‌های اساسی از جمله همجواری با استان‌ها و شهرهای با وضعیت قرمز و همچنین مسافرانی که روزانه از این مناطق به شهرستان های چهارگانه لارستان، خنج، گراش و اوز در حال تردد و و کار تجاری و اقتصادی هستند نیز تا حدودی بر اوج گیری کرونا در این مناطق افزوده است.

قرابت های عاطفی و نیز ارتباطات و مراودات اجتماعی از دیگر چالش های اساسی و محلی برای جولان دادن و شیوع دوباره و افزایش مبتلایان کرونا در شهرهای جنوبی فارس است.

از طرفی با موج شیوع بیماری در استان همسایه و مجاور یعنی هرمزگان وبرخی شهرهای آن، احساس خطر در شهرهای جنوبی بویژه لارستان ، خنج و گراش نسبت به افزایش و سیر صعودی مبتلایان را مضاعف نیز کرده است.

استان هرمزگان علاوه بر همسایگی و مجاورت با شهرهای جنوبی استان فارس و در فاصله ای حدود ۱۸۰ کیلومتری با لار به لحاظ ارتباطات تجاری و اقتصادی و همچنین مراودات و قرابت های حتی قومیتی و عاطفی نیز پیوندی ناگسستنی و نزدیک به استان فارس و بویژه جنوب این استان دارد.

همراهی مردم موثرترین شیوه مقابله با کرونا

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان اظهارداشت: موج شیوع عادی انگاری و نادیده گرفتن و سبک شمردن کرونا که به یک توهم و تلقین کاذب در بین مردم تبدیل شده اکنون مهمترین نقطه قوت برای افزایش و عامل این ویروس خطرناک، مرگبار و مرموز در سطح شهرستان لارستان و دیگر مناطق جنوبی فارس شده است.

جلیل حسنی گفت:اگرچه قائل به برخوردهای تحکمی یا اعمال محدودیت‌ها و تحمیل فشار بر مردم نیستیم و این حربه آخر برای مقابله است اما به دلیل مسئولیتی که در قبال سلامتی مردم داریم ناچار هستیم در صورت عدم همراهی مردم، اصناف و بازاریان از هفته جاری شدیدترین محدودیت ها را در این زمینه اعمال کنیم.

وی با اشاره به پیچیدگی، ناشناخته بودن و فراگیری مجدد ویروس مرگبار کرونا گفت: اثرگذارترین شیوه مقابله با این بیماری مرموز، همراهی و همکاری مردم در رعایت اصول بهداشتی و عادت کردن به زندگی با کروناست.

حسنی، اضافه کرد: دولت و ستاد مدیریت کرونا پاسخ مثبت این اعتماد و همراهی مردم برای مقابله با این ویروس مرگبار را در نطقه اوج آن یعنی اسفند سال گذشته وهمچنین فروردین ماه۹۹ را به وضوح لمس کرد و همچنان بر تقویت این هم افزایی و همگرایی مردم فهیم اصرار می ورزد.

ظرفیت تخت های کرونایی تکمیل است

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز گفت: وضعیت این بیماری در شهرستان های لارستان، خنج و گراش از طرف وزارت کشور و کمیته امنیتی وانتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز اعلام شده و اجرای دقیق محدودیت های اعمال شده از سوی شهروندان و دستگاه های متولی و اجرایی در این زمینه لازم الاجراست.

محمد حسین کریمی افزود: هم اینک ۳۱ بیمار کرونایی یا مشکوک در بیمارستان ها و مرکز مرجع کرونایی در لارستان بستری هستند و ظرفیت تخت های بیمارستانی نیز به طور ۱۰۰ درصد تکمیل شده است.

وی ادامه داد: مجبور هستیم و با پیش بینی های لازم ۱۸ تخت دیگر را به مجموع تخت های بیماران کرونایی در لارستان اضافه خواهیم کرد.

کریمی به مردم و شهروندان هشدار داده که با توجه به اوج گیری و شدت بروز این ویروس در شهرستان لارستان؛ پروتکل های بهداشتی را حتی به میزان ماه های اسفند ۹۸ و فروردین امسال (۹۹) انجام دهند.

وی اضافه کرد: مردم تا جایی که ممکن است از منزل خارج نشوند و از سفرهای غیرضرور و حضور در مراسم ، تجمع ها و گروه های چندنفره به جد پرهیز کنند.

کریمی گفت: میانگین فوتی ها و شمار مبتلایان به این بیماری در لارستان بالا رفته و انتظار می رود که مردم خطر این بیماری مرموز و چموش را جدی بگیرند و با رعایت پروتکل های بهداشتی مجموعه پرسنل و کادر خسته این روزهای بهداشت و درمان را بیشتر درک کنند و سلامتی خود و خانواده و شهروندان را با جدی گرفتن این هشدارها تضمین کنند.

کریمی اظهار داشت: همچنین علاوه بر تکمیل ظرفیت تخت های بیمارستانی در لارستان در سایر شهرستان های خنج و اوز و بخش بیرم نیز ظرفیت بیماران کرونایی در حال تکمیل شدن است.

وی افزود: در زمانی که وضعیت کرونا در شهرستان لارستان قرمز نبود تعداد بیماران حاد تنفسی و کرونایی بستری از ۱۶ نفر به پایین بود که ظرف حدود سه هفته گذشته تاکنون این میزان همواره از عدد ۲۲ پایین نیامده است.

این مقام مسئول گفت: هم اینک مجموع تخت های بیماران کرونایی که تاکنون در شهرسان های خنج اوز و حتی گراش تکمیل نبود اما در شبانه روز گذشته ظرفیت بیمارستان ها و مراکز مرجع کرونایی در این مناط نیز تکمیل شده است و وضعیت این بیماری در منطقه نگران کننده است.

وی توصیه کرد که شرایط دورکاری برای برخی نهادها و دستگاه های مختلف اجرایی با شرایط و رعایت قوانین خاص اعمال شود.

وی با تقدیر از فرماندار شهرستان ویژه لارستان برای هشدارها و اعمال برخی محدودیت ها و همچنین شرایط دورکاری برای دهیاران و بخشداران نیز گفت: همکاری های بین بخشی و همراهی مسئولان در کنار احساس مسئولیت بیشتر مردم همچنان بهترین راهبرد مقابله با این ویروس است.

مسیر کنترل بیماری بدون همراهی مردم ممکن نیست

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز بر ضرورت رعایت اصول بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک از سوی مردم وشهروندان تاکید کرد و گفت: دلایل اوج گیری کرونا در لارستان چندوجهی است که مهمترین آن همجواری و هجوم مسافران از شهرهای با وضعیت قرمز است.

یگانه اضافه کرد: یکی از نگرانی های همیشگی در زمینه افزایش مبتلایان کرونا در لاستان مسافران خارجی از کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه امارات بود که این مهم با نظارت های شدید و ساماندهی و همکاری و همراهی مسئولان فرودگاه لار تا حدود زیادی کنترل شده و جای هیچ گونه نگرانی از این منظر وجود ندارد.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری در بین کارکنان دستگاه‌ها اجرایی از عموم شهروندان درخواست می‌شود حضور در اماکن اداری و عمومی را به حداقل ممکن برسانند و خطر کرونا را جدی بگیرند و به سادگی خود و خانواده هایشان را در معرض خطر قرار ندهند.

یگانه همچنین همچنین از کمبود نیروی انسانی و کادر بهداشت و درمان در لارستان برای مقابله با این بیماری سخن گفت و بیان کرد: بسیاری از نیروها خسته شده اند و تعداد زیادی نیز به بیماری مبتلا شده و اکنون در قرنطینه هستند که روند مبتلایان نیز در این حوزه به شدت رو به افزایش و نگران کننده است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

 

برچسب ها: کرونا ، لار ، مبتلایان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار