کد خبر: ۸۷۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 13 July 2020

 

تابناک/به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز یکشنبه تعدادی از تظاهرات‌کنندگان اردوگاه «رفحاء» و خانواده‌های آنها  به منظور اعتراض به قطع شدن حقوقشان از شهرهای جنوبی به بغداد آمدند تا تظاهراتی در این خصوص داشته باشند اما نیروهای امنیتی از ورود آنها به بغداد جلوگیری کردند و در پی آن تنش‌های بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی رخ داد. معترضان  در شعارهای خود قطع حقوق خانواده‌های شهدا، زندانیان سیاسی دوران رژیم بعث و آوارگان را محکوم کردند. 

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق با صدور پیامی نسبت به برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان «رفحاء» در بغداد ابراز تاسف کرد.

در پیام حکیم آمده است: نسبت به اتفاقات پیش آمده در ورودی جنوبی بغداد به هنگام تلاش تظاهرات‌کنندگان منتسب به آوارگان اردوگاه رفحاء از استان‌های مرکزی و جنوبی برای ورود به پایتخت ابراز تاسف شدید می‌کنیم، اتفاقاتی که منجر  به زخمی شدن شماری از تظاهرات‌کنندگان شد.

رهبر جریان حکمت ملی در ادامه ضمن درخواست از نخست‌وزیر برای انجام تحقیقات فوری درباره جزئیات این حادثه و ارائه نتایج آن به افکار عمومی، اظهار داشت: تظاهرات مسالمت‌آمیز حقی مشروع و قانونی است و نیروهای امنیتی باید مسئولیت‌پذیرانه با تظاهرات‌کنندگان تعامل داشته باشند.

نوری المالکی رئیس ائتلاف «دولت قانون» در عراق با اشاره به درگیری میان  نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان، خواستار دیدار نخست وزیر این کشور با معترضان برای بررسی خواسته‌های آنان شد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه « تظاهرات به بحران بیشتر تبدیل نشود» بر پرهیز از هرگونه اقدامی که موجب به خشونت کشاندن عراق شود، تاکید کرد.

احمد الاسدی رئیس فراکسیون «السند الوطنی » در پارلمان عراق نیز برخورد غیرقانونی با تظاهرکنندگان مسالمت جو  و قربانی حزب بعث را محکوم کرد.

وی از دستگاه‌های امنیتی عراق خواست کرامت تظاهرکنندگان را حفظ و از تعرض به آنان خودداری کنند.

ائتلاف فتح نیز نسبت به برخورد خشن با تظاهرکنندگان و سرکوب آنان از سوی نیروهای امنیتی ابراز تاسف کرد.

در بیانیه ائتلاف فتح آمده است: ما  بستن درهای بغداد به روی اقشار قربانی را تقبیح می‌کنیم و از اینکه از رسیدن پیامشان به دولت ممانت بعمل آمد تعجب می‌کنیم.

در بیانیه الفتح تصریح شده است : ما دولت را مسئول حوادث امروز می‌دانیم و از نخست وزیر می‌خواهیم پرونده  اعتراض‌ها را به عهده گیرد و عاملان این تعرض را مجازات کند.

کمیسیون عالی حقوق بشر عراق نیز اعلام کرد: محروم کردن تظاهرکنندگان از اعمال حق قانونی خود، نقض آشکار حقوق بشر به شمار می رود.

در بیانیه این کمیسیون آمده است: تمامی اشکال در ایجاد ممنوعیت و محدویت در امر برگزاری تجمعات و آزادی بیان را محکوم می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار