کد خبر: ۸۷۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲ 11 July 2020

عزم جزم دولت برای توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان با اجرای صدها طرح بزرگ و کوچک به نمایش درآمده و تکمیل راه آهن زاهدان- چابهار برای رونق ترانزیت کالا و تجارت جنوب شرق کشور صدای سوت قطار توسعه را در بلوچستان طنین انداز می‌کند.

استفاده از خطوط ریلی نه تنها دارای مزایایی مانند انتقال حجم گسترده کالا و توسعه اقتصادی است بلکه سبب اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم نیز می‌شود.

دولت تدبیر و امید با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در توسعه سریع محور شرق و استفاده از مرز و ظرفیت‌های صادرات به کشورهای همسایه شرقی و همچنین ظرفیت ویژه بندرچابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور در چند سال اخیر با اختصاص اعتبارات و سرعت بخشیدن به روند اجرای این طرح بزرگ ملی عزم خود را در توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان بکار بسته است.

اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی، نظامی و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهره‌برداری حداکثری از سواحل مکران با تامین زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه، اهمیت این کلان پروژه را دو چندان کرده است.

طول راه‌آهن زاهدان-چابهار ٦٢٨ کیلومتر است و براساس برنامه‌ریزی‌ها، ریل‌گذاری ۱۵۰ کیلومتر از این محور تا پایان امسال انجام خواهد شد.

ایجاد کریدور تمام ریلی شرق کشور اتصال چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی سراسری، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد حمل و نقل ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی‌، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده‌ایی، ایجاد توسعه و امنیت پایدار در منطقه و ایجاد همکاری‌های دائمی با کشورهای منطقه و سایر کشورها با تبادلات تجاری و ترانزیتی از اهداف طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان و ادامه آن از زاهدان به زابل- بیرجند- مشهد برشمرده شده است.

از منظر کارشناسان جابجایی ۹۲۷ هزار مسافر و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار برای سال ۱۴۰۱ از اهداف اقتصادی کوتاه‌مدت این طرح مهم ملی است.

بر اساس گزارش های منتشر شده دستگاه های اجرایی، منابع مالی این طرح از محل فروش سهام، منابع اعتباری قانون بودجه، تسهیلات صندوق توسعه ملی و نیز منابع مالی قرارگاه سازندکی خاتم‌الانبیا تامین خواهد شد.

مشخصات این طرح ملی مشتمل بر ۶۲۸ کیلومتر طول و هفت متر عرض است، سرعت طراحی برای قطار مسافری در این خط۱۶۰ کیلومتر و قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است.

همچنین تعداد ایستگاه‌های در مسیر ۳۴ دستگاه خواهد بود و ساخت ۳۹ دستگاه تونل به‌طول ۱۵ هزار و ۶۰۰ متر، ۱۲۸ دستگاه پل به‌طول ۱۵ هزار و ۴۰۰ متر و ۸۰ تقاطع با راه‌های اصلی و فرعی از دیگر ویژگی‌های فنی این خط ریلی است.

به گفته مسوولان، طرح  راه‌آهن چابهار- زاهدان اشتغال ۱۳ هزار نفر را در پی خواهد داشت که سه هزار نفر از این تعداد به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد.

راه اندازی ۲ قطعه از راه آهن چابهار- زاهدان تا پایان امسال  

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر خرداد ماه گذشته به سیستان و بلوچستان گفت: ۲ قطعه از سه قطعه راه آهن چابهار - زاهدان تا پایان سالجاری افتتاح خواهد شد.

محمدباقر نوبخت اظهارداشت: طرح ریلی چابهار - زاهدان یکی از طرح‌های مهم دولت است که می‌تواند بندر اقیانوسی غیر تحریمی چابهار را به شبکه سراسری کشور متصل کند.

وی ادامه داد: این طرح در سه قطعه چابهار- ایرانشهر، ایرانشهر - خاش و خاش - زاهدان در حال انجام است.

معاون رییس جمهوری بیان کرد: در دهه فجر امسال قطعه زاهدان - خاش متصل و تا اسفند قطعه چابهار - ایرانشهر نیز تکمیل خواهد شد.

وی تصریح کرد: قطعه باقی‌مانده این طرح نیز خرداد سال آینده نهایی و تکمیل می شود و به امید خدا تا سال آینده تمام ۷۳۰ کیلومتر این مسیر به اتمام خواهد رسید.

نوبخت خاطر نشان کرد: بیش‌از چهار هزار میلیارد تومان اعتبار معادل ۳۰۰ میلیون یورو به این طرح تخصیص یافته که به صورت نقد در دسترس است.

 مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان گفت: استفاده از خطوط ریلی نه تنها دارای مزایایی مانند انتقال حجم گسترده در جابجایی کالا و توسعه اقتصادی است بلکه سبب اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم نیز می‌شود.

حسین معصومی اظهارداشت: هم اینک طرح راه آهن چابهار- زاهدان از پیشرفت خوبی برخوردار است.

وی افزود: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در توسعه سریع محور شرق و استفاده از مرز و ظرفیت‌های صادرات به کشورهای همسایه شرقی و همچنین ظرفیت ویژه بندرچابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و میزان سرمایه گذاری‌های انجام شده در این زمینه  این مجموعه آمادگی کامل در تعامل و همراهی با اهداف و نیازسنجی‌های شرکت شهرک‌های صنعتی استان را دارد.

گفته می شود کلنگ آغاز عملیات ساخت راه آهن زاهدان- چابهار در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی در چندروز آینده به زمین زده می‌شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار