کد خبر: ۸۷۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱ 05 July 2020

 
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران سبزپوش باقی ماند، بنز کارخانه خود در فرانسه را می‌فروشد، تولید نفت ونزوئلا به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت، نرخ تورم منفی امارات رکورد زد، تویوتا عنوان ارزشمندترین خودروساز جهان را از دست داد و پیش‌بینی تحلیلگران جهانی از قیمت طلا را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران سبزپوش باقی ماند، بنز کارخانه خود در فرانسه را می‌فروشد، تولید نفت ونزوئلا به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت، نرخ تورم منفی امارات رکورد زد، تویوتا عنوان ارزشمندترین خودروساز جهان را از دست داد و پیش‌بینی تحلیلگران جهانی از قیمت طلا را در بر دارد.

بورس تهران سبزپوش باقی ماند

در نیمه دوم بازار در روز جاری شاخص کل بورس با 8466 واحد صعود معادل 0.52 درصد به یک میلیون و 621 هزار و 367 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 1662 واحد افزایش معادل 0.39 درصد به 428 هزار و 304 واحد، شاخص کل هم وزن با کاهش 1919 واحد معادل منفی 0.41 درصد به ۴64 هزار و 426 واحد، شاخص قیمت هم وزن با کاهش 1264 واحد معادل منفی 0.41 درصد به 306 هزار و 62 واحد، شاخص آزاد شناور با 1142 واحد افزایش معادل 0.05 درصد به دو میلیون و 129 هزار و 138 واحد، شاخص بازار اول با 6968 واحد افزایش معادل 0.57 درصد به یک میلیون و 225 هزار 955 واحد و شاخص بازار دوم با 2953 واحد صعود معادل 0.1 درصد به 3 میلیون و 102 هزار و 469 واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در دو میلیون و 299 هزار نوبت معاملاتی، 13 هزار و 324 میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 199 هزار و 426 میلیارد تومان در بورس معامله شد. 7 نماد تاثیرگذار بر شاخص کل بورس در نیمه دوم بازار در روز جاری عبارت بودند از: شپنا، وبملت، پارسان، فولاد، رمپنا، شتران و تاپیکو.

چند نماد با صف خرید رو به رو بودند؟/ کدام نمادها بیشترین متقاضی را داشتند؟

چند نماد با صف خرید رو به رو بودند؟/ کدام نمادها بیشترین متقاضی را داشتند؟

 

یک بورس جدید با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد تومانی در راه است

حسین سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس گفت: شرکت بورس املاک و مستغلات قرار است با سرمایه اولیه ۵ هزار میلیارد تومان کار خود را آغاز کند. ۵۰ درصد این سرمایه به صورت پذیره‌نویسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. ۲۵ درصد آن بین مؤسسات و نهادهای دولتی تقسیم می‌شود و ۲۵ درصد دیگر در اختیار شرکت‌های بخش خصوصی قرار می‌گیرد. تا پایان هفته فرصت داریم در این مورد اطلاع‌رسانی کنیم. به طور مشخص شرکت‌های عضو تشکل‌های مربوطه که مایل به مشارکت هستند باید درخواست اولیه خود را اعلام کنند. این شرکت‌ها می‌توانند تا سقف ۲.۵ درصد از این سهام معادل ۱۲۵ میلیارد تومان را در اختیار داشته باشند. وی همچنین راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات را فرصتی برای ایجاد بستر رقابتی در این حوزه برشمرد و تأکید کرد: بازار سرمایه این توانایی را دارد تا ابزارهای تأمین مالی در حوزه املاک و ساخت پروژه‌های بزرگ را تعریف کند و موجب شود مردم با اطمینان بیشتری در ساخت این طرح‌ها مشارکت کنند.

سخنگوی دولت: بزودی منحنی ارز و سکه سر به زیر می‌شود

علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی تحت عنوان «گزارش‌های عصر جمعه با رنجِ دیدن رنج» گزارشی از حال و هوای خود در روزهای جمعه ارائه داد. وی در بخشی از این یادداشت نوشت:

سیاست‌هایی که در مسیرهای اجتناب‌ناپذیر باید طی شود و چه بی‌انصافند آنها که می‌دانند دست‌های بسته و نبودن ارز و حفظ مصالح را. ما برای بزرگ کردن اقتصاد، سالانه به ۷۰ میلیارد دلار و برای گذران امور کشور به ۴۰ میلیارد دلار برای تأمین نهاده‌های کشاورزی برای عرضه مرغ ارزان در کشور تا تأمین لوازم خانگی و … نیاز داریم و امروز با هزار سختی در صمت، بانک مرکزی، نفت و نیرو و… ایستاده‌ایم تا کشور بچرخد و تیر تحریم‌گران به سنگ بخورد و بدین‌گونه جامعه تاب‌آور شود تا افق‌هایی جدید گشوده شوند. من فکر می‌کنم در این میان مردم، به‌خصوص دو دهکی که بیشترین فشار متوجه آنهاست حق دارند هرچه می‌خواهند بگویند و درد را فریاد کنند اما آنهایی که برای رسیدن به اهداف ۱۴۰۰ فریاد می‌کشند را نمی‌فهمم. ... گزارش‌های اقتصادی و تلاش برای حفظ نشاط در بورس را می‌بینم و یکی دو گزارش خوب که از تأمین ارز و تلاش صادقانه همتی و همکارانش خبر می‌دهد و می دانم این روند به ثمر خواهد نشست و به زودی منحنی ارز و سکه هم سر به زیر خواهد شد.

افزایش پلکانی قیمت دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی

امروز در صرافی های بانکی ابتدا هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 20400 تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ 20700 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که این نرخ نسبت به پایان هفته قبل، 1750 تومان گران تر بود. (ساعتی قبل تر قیمت دلار در صرافی های بانکی 20500 بود). همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 22800 تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ 23100 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز پنجشنبه، 2000 تومان گران تر بود. اما در ساعت 13:40 دقیقه امروز تابلوی صرافی های بانکی بازهم نرخ دلار را افزایش داده است. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به نرخ 20600 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به نرخ 20900 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که این قیمت نسبت به آخرین نرخ هفته قبل، 1950 تومان گران تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ 23000 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 23300 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز پایان هفته قبل، 2200 تومان افزایش نرخ دارد.

چه عواملی سکه را به کانال ۱۰ میلیون تومانی رساند؟

به گفته محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به تابناک اقتصادی گفت: امروز قیمت طلا و سکه تحت تاثیر رشد نرخ ارز به ویژه دلار و همچنین افزایش تقاضا، گران تر شد. تا جاییکه هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 9 میلیون و 340 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی (سکه امامی) به رقم 10 میلیون و 125 هزار تومان رسید که این رقم بالای یک میلیون تومان حباب دارد. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم 5 میلیون تومان و هر ربع سکه بهار آزادی 2 میلیون و 920 هزار تومان رسید. هر سکه یگ گرمی نیز به رقم یک میلیون و 550 هزار تومان و هر هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، 3 میلیون و 980 هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان فعالیت بازار امروز، به رقم 918 هزار و 500 تومان معامله شد.

پیش‌بینی تحلیلگران جهانی از قیمت طلا

از میان ۱۷ کارشناس وال استریت که در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز شرکت کردند، ۱۲ نفر معادل ۷۰ درصد افزایش و سه نفر معادل ۱۸ درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند در حالی که دو نفر معادل ۱۲ درصد نظری نداشتند. در نظرسنجی آنلاین از سرمایه گذاران، ۱۹۴۰ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲۸۷ نفر معادل ۶۶ درصد به افزایش و ۳۷۳ نفر معادل ۱۹ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۲۸۰ نفر معادل ۱۴ درصد نظری نداشتند. علاوه بر این که طلا از نظر فنی، روند صعودی پرقدرتی را تجربه می‌کند، تحلیلگران خاطرنشان کرده اند که بازار با حمایت قابل توجهی روبروست زیرا سرمایه گذاران در هنگام کاهش قیمت، به سرعت به خرید می‌پردازند. حتی رکورد رشد مشاغل آمریکا در ژوئن هم باعث نشد قیمت طلا پایین بیاید و بازار معاملات هفته گذشته را که به دلیل تعطیلات رسمی کوتاه‌تر شده بود، با افزایش به پایان برد.

کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس اظهار کرد که روشن است که یک کف قیمت در بازار وجود دارد و سرمایه گذاران در قیمتهای پایین به خرید می‌پردازند. دارین نیوسام، رییس شرکت دارین نیوسام آنالایز اظهار کرد شاخصهای بازار نشان می‌دهند که این فلز ارزشمند در حال حاضر دچار بیش خرید شده است اما سرمایه گذاران در وضعیت فعلی باید تصویر فنی را نادیده بگیرند. اگرچه طلا در حال حاضر توجه زیادی را جلب کرده اما برخی از تحلیلگران به سرمایه گذاران هشدار داده اند که در سطوح قیمت فعلی بازار را دنبال نکنند. افشین نوابی، مدیر معاملات گروه ام کی اس سوییس در این باره گفت: به نظر می‌رسد بازار طلا در سطوح فعلی اندکی نوسانی شده است با این حال وی نسبت به روند صعودی طلا خوش بینی محتاطانه‌ای نشان داد. شون لاسک، یکی از مدیران شرکت وال تریدینگ اظهار کرد که وی نسبت به قیمت طلا در کوتاه مدت خوش بین است اما در سطوح قیمت فعلی وارد بازار نمی‌شود. بر اساس گزارش کیتکونیوز، چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز در این باره گفت: وی نسبت به روند صعودی طلا نگران نخواهد شد مگر این که طلا میانگین قیمت ۲۰ روزه که در حدود ۱۷۵۰ دلار قرار دارد را تست کند.

بنز کارخانه خود در فرانسه را می‌فروشد

شرکت دایملر آلمان، تولید کننده خودروی بنز، ‌قصد دارد کارخانه خود در شهر هامباچ فرانسه را در قالب نظام تغییر خود به فروش برساند. وزیر اقتصاد فرانسه از بنز خواسته است تا در این تصمیم خود تجدید نظر کند. دلیل تصمیم بنز بحرانی است که در شرایط کنونی صنعت خودروسازی جهان با آن روبرو شده به گونه‌ای که تقاضا برای خودروهای صفر در بازار اروپا به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. دایملر در کارخانه هامباچ دو مدل خودروی الکتریکی و بنزینی تولید می‌کرد که قرار است تولید این مدل‌ها با همکاری جیلی در چین انجام شود. برونو لمایر، وزیر اقتصاد فرانسه، طی بیانیه‌ای اعلام کرد من امیدوارم که آینده این کارخانه مدرن و مثال زدنی درخشان باشد. دایملر باید گزینه‌هایی نظیر نگهداشتن این کارخانه را مدنظر قرار دهد.

تولید نفت ونزوئلا به 300 هزار بشکه در روز کاهش یافت

گزارشات مؤسسه دولتی PDVونزوئلا نشان می‌دهد که تولید نفت این کشور در ماه جولای به 300 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این رقم نشان می‌دهد که سطح تولید نفت ونزوئلا به کمترین میزان در 90 سال گذشته رسیده است. ونزوئلا در جولای سال 2019 روزانه 780 هزار بشکه نفت تولید می‌کرد. دلیل اصلی کاهش تولید نفت این کشور کاهش شدید ظرفیت انبارهای نفتی این کشور عنوان شده است که البته منعکس کننده تاثیر تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت ونزوئلا است. از طرف دیگر تقاضای نفت در بازار جهانی هم کاهش یافته است. نبود برق کافی، خراب شدن تجهیزات، عدم دسترسی به مواد رقیق کننده نفت از دیگر دلایل پایین آمدن تولید نفت این کشور آمریکای لاتین عنوان شده است.

نرخ تورم منفی امارات رکورد زد!

به نظر می‌رسد روند کاهش قیمت ها در همسایه جنوبی کماکان ادامه داشته باشد؛ چرا که نرخ تورم در این کشور در ماه می باز هم در محدوده منفی باقی ماند و حتی نسبت به ماه قبل منفی تر نیز شد. نرخ تورم دومین اقتصاد بزرگ عربی یعنی امارات در ۱۲ ماه منتهی به می با ۰.۸۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به منفی ۲.۷۱ درصد رسید. این نرخ تورم که پایین‌ترین تورم‌ ثبت شده در طول تاریخ این کشور محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تاثیر کاهش قیمت بخش حمل و نقل قرار گرفته که نرخ تورم آن از منفی ۱۱.۷ درصد به منفی ۷۷.۹ درصد رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار امارات، تورم در بخش مواد غذایی از ۵.۲ درصد به ۶.۲ درصد افزایش پیدا کرده است. در بین سایر بخش ها، تورم تورم بخش رستوران و هتلداری منفی ۳.۱درصد و آب و برق منفی ۴.۱ درصد اندازه گیری شده است. بر مبنای ماهانه نیز تورم امارات در ماه می ۰.۱ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۲ درصد بیشتر از تورم ماه قبل بوده است.

تویوتا عنوان ارزشمندترین خودروساز جهان را از دست داد

سهام تسلا در بازار سهام نیویورک هفته گذشته در سطح بی سابقه ۱۱۱۹ دلار بسته شد در ۱۲ ماه گذشته بهای سهام این شرکت پنج برابر رشد کرده و از آغاز سال جاری میلادی بیش از ۲.۶ برابر شده است. پیش از این، مقام با ارزش‌ترین خودروساز جهان به شرکت «تویوتا» تعلق داشت که حالا ارزش آن ۶ میلیارد دلار از شرکت تسلا کمتر شده است. تسلا موتورز شرکت خودروسازی آمریکایی و تولیدکننده خودروهای برقی و قطعات مورد نیاز ترن‌های برقی است این شرکت همچنین تولید کننده پکیج‌های باتری لیتیم یون برای سایر خودروسازها، نظیر تویوتا و «دایملر آ گ» است. شرکت تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد هدف اصلی تسلا تجاری‌ سازی خودروهای برقی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار