کد خبر: ۸۶۸۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶ 29 June 2020

 

مخالفت روسیه با طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل، درخواست برایان هوک از چین و روسیه درباره ایران، کشته شدن سرباز ترکیه‌ای در شمال عراق و اهداف سه‌گانه آمریکا از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به پاسخ اروپا به درخواست قانونگذاران آمریکایی برای تروریستی خواندن حزب‌الله نیز اشاره کرد.
 
مخالفت روسیه با طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل، درخواست برایان هوک از چین و روسیه درباره ایران، کشته شدن سرباز ترکیه‌ای در شمال عراق و اهداف سه‌گانه آمریکا از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به پاسخ اروپا به درخواست قانونگذاران آمریکایی برای تروریستی خواندن حزب‌الله نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ چندین نماینده مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با ارسال نامه‌ای به اتحادیه اروپا، خواستار تروریستی خواندن شاخه سیاسی حزب الله لبنان از سوی بروکسل شدند.

این نامه که توسط نماینده جمهوریخواه «مارشا بلکبرن» و «جکی راسن» نماینده دموکرات و دونماینده دموکرات و جمهوریخواه دیگر تهیه و نوشته شده از اعضای اتحادیه اروپا خواسته که همه فعالیت‌های سیاسی و نظامی حزب الله در لیست سیاه قرار بگیرد و علاوه بر بازوی نظامی، شاخه سیاسی این گروه نیز به عنوان گروه تروریستی ممنوع شود.

در این نامه ادعا شده است، «آمریکا در مقابله با تروریسم جهانی مصمم است و ما شرکا و متحدان خود را ترغیب می‌کنیم که به تلاش‌های ما ملحق شوند. برای این منظور ما قویا از اتحادیه اروپا می‌خواهیم کل فعالیت‌های سازمان حزب الله را تروریستی اعلام کند.»

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ شاخه نظامی حزب الله را در لیست تروریستی خود قرار داده؛ اما فعالیت‌های سیاسی این جنبش را تحریم نکرده است.

در ماه آوریل، آلمان به تبعیت از آمریکا علاوه بر شاخه نظامی، شاخه سیاسی حزب الله را هم ممنوع اعلام کرد و به کشور‌هایی مثل کانادا و انگلیس، پاراگوئه و آرژانتین در این زمینه پیوست.

براساس گزارش هیل، این نامه به دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشنگتن ارسال شده است. یک سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به این اخبار گفته، ما از ارسال نامه مطلع هستیم و تاکید کرد، شاخه سیاسی حزب الله بخش اجتناب ناپذیر از فضای سیاسی لبنان است.

این سخنگوی اروپایی در ادامه تاکید کرد، با توجه به پیچیدگی توازن سیاسی در لبنان و شرایط شکننده در منطقه، اتحادیه اروپا خود را ملزم به گفت‌وگوی سازنده سیاسی با همه احزاب و طرف‌های سیاسی در لبنان می‌داند و آن را برای ثبات در این کشور و حتی اتحادیه اروپا و همچنین غرب آسیا ضروری می‌داند.

وی در عین حال تاکید کرد که اتحادیه اروپا به همکاری خود با کل دولت لبنان ادامه خواهد داد.

مخالفت روسیه با طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل

«محمد برکه» رئیس کمیته پیگیری امور فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی و «یوسف جبارین» رئیس کمیته روابط بین‌الملل در لیست مشترک عربی در «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) با «آنتونی ویکتوروف» سفیر روسیه در فلسطین اشغالی دیدار کردند.

بر اساس گزارش روزنامه «القدس العربی»، این نشست در راستای تلاش‌های کمیته پیگیری و لیست مشترک عربی برای مقابله با پروژه اشغال کرانه باختری در دو سطح منطقه‌ای و محلی صورت گرفت

درخواست برایان‌ هوک از چین و روسیه درباره ایران/ پاسخ اروپا به درخواست قانونگذاران آمریکایی برای تروریستی خواندن حزب‌الله

بنا به بیانیه صادره، برکه و جبارین خطرات هر گونه اشغال اراضی فلسطینی در کرانه باختری را گوشزد کردند و درباره عواقب وخیم سیاست‌های خطرناک «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هشدار دادند و بر اهمیت نقش روسیه در صحنه بین‌المللی به عنوان عضو ثابت شورای امنیت و عضو کمیته چهارجانبه بین‌المللی ویژه مسأله فلسطین، تأکید کردند.

ویکتوروف نیز به نوبه خود بر تعهد روسیه و سران آن به «راهکار دو دولتی و ضرورت ایجاد کشور فلسطین در مرزهای 1967 در کنار اسرائیل» تأکید کرد و گفت: روسیه با هر گونه الحاق اراضی فلسطینی توسط اسرائیل مخالف است و برای ممانعت از اجرای این طرح تلاش می‌کند.

جبارین هم اعلام کرد، هدف از این دیدار ایجاد اجماعی بین‌المللی علیه قصد رژیم صهیونیستی جهت اشغال اراضی کرانه باختری و تعمیق نظام آپارتاید است.

درخواست برایان‌ هوک از چین و روسیه درباره ایران

«برایان هوک» نماینده آمریکا در امور ایران روز یکشنبه مدعی شد که پایان تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل به تهران این اجازه را می‌دهد تا به واردات تسلیحات تهاجمی بپردازد.

وی که با شبکه خبری «اسکای‌نیوز» مصاحبه می‌کرد، گفت: «اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید به خواسته‌ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گوش فرا دهند.»

هوک در ادامه این مصاحبه مدعی شد: «تحریم‌ها علیه ایران با هدف جلوگیری از تامین مالی تروریسم و قاچاق اسلحه به گروه‌های وابسته به ایران بوده است.»

نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: «روسیه و چین باید به خواسته کشورهای خاورمیانه درباره ایران گوش فرا دهند.»

وی مدعی شد که واشنگتن انتظار دارد تا بودجه نظامی ایران طی سال جاری به دلیل تحریم‌ها کاهش یابد.

سه روز پیش «کلی کرفت»، نماینده آمریکا در سازمان ملل و برایان هوک در خصوص قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، توضیحاتی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کردند.

کشته شدن سرباز ترکیه‌ای در شمال عراق

یکی از سربازان ارتش ترکیه در جریان درگیری با نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق کشته شد.

وزارت دفاع ترکیه به خانواده سرباز کشته شده و ملت ترکیه و نیروهای مسلح این کشور تسلیت گفت.

درخواست برایان‌ هوک از چین و روسیه درباره ایران/ پاسخ اروپا به درخواست قانونگذاران آمریکایی برای تروریستی خواندن حزب‌الله

در ۱۷ ژوئن جاری، ترکیه عملیات پنجه ببر را در حفتانین علیه پ.ک.ک آغاز کرد؛ این دومین عملیات در شمال عراق علیه پ.ک.ک بعد از عملیات پنجه عقاب است که پانزدهم همین ماه آغاز شد.

اهداف سه‌گانه آمریکا از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

«لی شیان پینگ» خبرنگار رادیو و تلویزیون مرکزی چین در تهران بر این باور است، آمریکا در عین حال که به‌ دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت است، روسیه و چین را نیز متهم می‌کند.

بر اساس باور آقای شیان پینگ، آمریکا از چنین رویکردی، سه هدف دارد؛

هدف اول: سیاست آمریکا در خاورمیانه ایجاد یک انقباض استراتژیک است؛ با این امید که متحدان واشنگتن مسئولیت‌های بیشتری را برای محدود کردن و مهار ایران بپذیرند؛ آمریکا باید برای تحقق این هدف، امنیت متحدانش را فراهم کند؛ بنابراین، اقدام به فروش تسلیحات پیشرفته‌تر آمریکایی به این متحدان می‌کند تا به آنها اطمینان خاطر بدهد که در زمینه تسلیحات و تجهیزات، از ایران برتر هستند.

از طرف دیگر، آمریکا به‌ دنبال این است تا با استفاده از هژمونی خود، این موضوع را ضمانت کند که ایران نمی‌تواند از کشورهای دیگر سلاح‌های جدید خریداری کند.

هدف دوم: آمریکا بازار تسلیحات ایران را رها کرده است و نمی‌خواهد کشورهای دیگر هم وارد این بازار شوند؛ با انقضای تحریم تسلیحاتی ایران، این احتمال وجود دارد که تهران بتواند تسلیحات خود را از روسیه و چین خریداری کند؛ بنابراین، آمریکا باید هر کاری که ممکن است انجام دهد تا مانع از آن شود که چین و روسیه به‌ تنهایی وارد بازار تسلیحات ایران شوند.

هدف سوم: آمریکا امیدوار است که برجام با تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران کامل از هم فروپاشیده شود؛ این یکی از بزرگ‌ترین حرکت‌ها در بازی شطرنج آمریکا محسوب می‌شود.

آمریکا یک‌جانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کرد؛ این تحریم‌ها مانع فروش نفت ایران شده‌اند و اقتصاد ایران و وضعیت معیشت مردم این کشور با سختی روبه‌رو شده است؛ با وجود این، ایران همچنان در برجام باقی مانده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار