شادچای یکی از بزرگترین رودخانه های استان تهران در شهرستان بهارستان است که طی سالهای گذشته به محلی برای تجمع فاضلاب خانگی تبدیل شده و آلودگی زیست محیطی آن ساکنین محل را کلافه کرده است.
کد خبر: ۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲ 28 February 2015
رودخانه شادچای یکی از بزرگترین رودخانه های استان تهران است که در گذشته ای نه چندان دور محل جریان آب خروجی سد امیر کبیر کرج بود که پس از بسته شدن فلکه سد مذکور، این شریان عملا به معضلی جدی برای شهرهای حریم بدل شد. این رودخانه خشک هم اکنون به محلی برای تجمع فاضلاب خانگی تبدیل شده که ضمن ایجاد آلودگی زیست محیطی، بوی تعفن ناشی از آن سالها گریبانگیر مردم شده است.

احداث دیوار ساحلی و لایروبی این رودخانه از یکسو موجب ایجاد آلودگی شدید زیست محیطی شده و از سویی دیگر معضلات اجتماعی ناشی از مخروبه بودن محل ساکنین منطقه را دچار مشکل کرده است، همچنین بهره برداری سیاسی از این مساله و وعده های شعارگونه در ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر از دیگر معضلات این رودخانه خشکیده است بطوریکه بسیاری از نامزدهای انتخاباتی اصلاح و بازسازی این پروژه مهم را جزئی از اقدامات خود می شمردند.

یکی از ساکنین حاشیه رودخانه شادچای به خبرنگار مهر گفت: حدود ۲۰ سال در این منطقه ساکن هستیم اما بهبود وضعیت آلودگیها و جمع آوری اراذل و اوباش به یکی از آرزوهای دست نیافتنی تبدیل شده بود.

محمد جوادی اصل ضمن گلایه از بی توجهی مسئولین به این معضل ادامه داد: در این مدت نامه ها و طومارهایی مختلفی از سوی ساکنین به مسئولین شهرستان، استانداری و حتی در سفر هیئت دولت پیشین به این منطقه، فرستادیم اما هیچوقت پاسخی دریافت نکردیم.

خانم خانه داری نیز متذکر شد: همزمان با آغاز بکار شورای چهارم نامه ای به دفتر نماینده مردم بهارستان در مجلس فرستادیم که وی قول مساعد برای رفع این معضل و لایروبی و دیوار کشی رودخانه داد، خوشبختانه هم اکنون پس از گذشت چندین ماه شهرداری گلستان در پی اقداماتی است و سرعت پیشرفت فیزیکی عملیات احداث دیوار ساحل و لایروبی ما را امیدوار کرده است.

یکی دیگر از ساکنین بیان کرد: پیش از اقدام شهرداری برای انجام عملیات در منطقه، به دلیل ایجاد نیزارهایی با ارتفاع چند متر همه روزه شاهد تجمع معتادان، اراذل و اوباش بودیم که این مساله موجب نگرانی اهالی کوچه و ترس کودکان و بانوان شده بود.

در این زمینه عضو شورای شهر گلستان اظهار داشت: این معضل بسیار بزرگ دامن مدیریت شهری و مردم را گرفته بود و اگر این وضعیت مهار نمی شد بطور قطع تبعات ناخوشایندی را به همراه داشت.

حسین قاسم زاده با اشاره به تذکرات و پیگیریهای مسئولین شهرستان بویژه نماینده مجلس متذکر شد: این مساله از ابتدای آغاز بکار دوره چهارم شورا مورد توجه بود و خوشبختانه مجموعه مدیریت شهری پس از جلسات متعدد به اجماع کلی دست پیدا کرده و مصمم شدند تا این معضل به ارث رسیده از گذشته را پایان دهند و عملیات اجرایی آغاز شد.

شهردارگلستان نیز با اشاره به حجم بالای آلودگی های ناشی از ریزش فاضلاب خانگی صدها خانوار به این روخانه به خبرنگار مهر گفت: سالهای مدیدی بود که فاضلاب خانگی مردم در حاشیه رودخانه به این محل جاری می شد و عملا این رودخانه به دریاچه ای از فاضلاب تبدیل شده بود که بوی تعفن و آلودگی شدید زیست محیطی آن سکنین منطقه را به شدت آزار می داد.

اسماعیل نعمت زاده با بیان اینکه رفع این معضل سالها برای ساکنین اطراف رودخانه به کلافی سردرگم تبدیل شده و  اصلاح و بازسازی این منطقه آلوده برای مردم یک آرزوی دیرینه بود، عنوان کرد: پروژه ساماندهی رودخانه شادچای از جمله پروژه های مهمی بود که با تلاش های شبانه روزی در کمتر از یکسال به سرانجام رسید.

وی حجم عملیات صورت گرفته طی یکسال گذشته را به میزان هزار و ۶۰۰ متر با پیشرفت ۹۵ درصدی ذکر کرد و یادآور شد: عدم رعایت اصول شهرسازی در ساخت و ساز و وجود بافت فرسوده مجموعه مدیریت شهری را با مشکلاتی مواجه ساخته چراکه ساختمانهای این شهر بدلیل عدم نظارت گذشتگان بر امر ساخت و ساز از کمترین استحکام برخوردارند و در صورت وقوع زمین لرزه حتی با مقیاس کوچک فاجعه بزرگی به بار می آید.

این مسئول خواستار توجه ویژه مدیریت بحران استان به این شهرستان شد و افزود: ستاد حوادث غیر مترقبه استان باید این مساله را جدی بگیرد چراکه این شهر بدلیل تراکم جمعیتی بالا نیازمند بهره مندی از چندین سوله بحران است اما در حال حاضر تنها سوله بحران این شهر توسط شهرداری با ۷۰ درصد پیشرفت در حال احداث است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار