رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت:ه شهرهای غزنی، هرات و شهرهای عراق برای ایجاد خواهرخواندگی اشاره کرد و گفت: می‌شود به واسطه این شهرها که از نظر فرهنگی و اعتقادی به فرهنگ ما نزدیک هستند پیوندهای تازه ای از نو بنا کرد.
کد خبر: ۸۶۶۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳ 23 June 2020

تابناک فارس به نقل از مهر:مرتضی جعفری ظهر سه‌شنبه در نخستین نشست خبری خود پس از انتصاب، در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر اینکه یک دهه از پیوند خواهرخواندگی شیراز و وایمار می‌گذرد و از سوی طرف ایرانی گامی مؤثر در این زمینه برداشته نشده است، اعلام کرد: وایمار تنها خواهرخوانده ما نیست و موضوع خواهرخواندگی با شهرهایی از افغانستان و کردستان عراق هم مطرح است.

وی تاکید کرد: اعتقاد داریم که در ایجاد پیوندهای بین المللی ربط تاریخی، اقتصادی و یا فرهنگی وجود داشته باشد، زیرا در مورد وایمار این مورد در خصوص علاقه «گوته» به «حافظ شیرازی» بوده است.

جعفری، افزود: باید از ظرفیت کشورهای اطراف که بیشترین تعاملات فرهنگی با ایران دارند، استفاده کرد.

وی برگزاری هفته فرهنگ آلمان را در راستای دویستمین سالگرد تألیف کتاب دیوان غربی شرقی گوته عنوان کرد و با این وجود افزود: تبادلات فرهنگی برای ما در دسترس تر است و قرابت‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی در اولویت است.

خواهرخواندگی با شهرهای افغانستان و عراق در اولویت

وی به شهرهای غزنی، هرات و شهرهای عراق برای ایجاد خواهرخواندگی اشاره کرد و گفت: می‌شود به واسطه این شهرها که از نظر فرهنگی و اعتقادی به فرهنگ ما نزدیک هستند پیوندهای تازه ای از نو بنا کرد.

در ادامه معاون فرهنگی شهرداری شیراز با بیان اینکه مهمترین مؤلفه‌های مورد توجه حکومت‌ها و دولتها در عصر جدید، مشارکت شهروندان در فعالیت‌هاست، گفت: شهروندان با مشارکت اثربخش و مطلوب در قالب نهادهای محلی، گروه‌های داوطلب، تشکل‌های غیردولتی، سازمان‌های مردم نهاد و مداخله واقعی هسته‌های مردمی در نظام تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی ملی و محلی مداخله می‌کنند.

جعفری افزود: مدل مدیریت و برنامه‌ریزی بر مردم، برای مردم به مرور زمان به مدل مطلوب مدیریت و برنامه‌ریزی با مردم تبدیل می‌شود و در واقع «مدیریت شهری» در کانون این تغییر و تحولات قرار دارد.

وی افزود: در این راستا شهرداری شیراز در نظر دارد با هدف اشاعه و ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی و مستند به ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و اصلاحات بعدی، نسبت به بهره برداری از سرای محلات شهر شیراز اقدام کند.

معاون فرهنگی شهردار شیراز اهداف راه اندازی سرای محلات را جلب مشارکت‌های مردمی در راستای بهبود و ارتقا شرایط اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، عمرانی و سایر امور رفاهی محلات عنوان کرد.

واگذاری ۱۱ سرای محله شیراز به سمن‌ها

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۱ سرای محله در شیراز وجود دارد، بیان کرد: سرای محلات درکی، بزین، فاطمی، شهرک باهنر، فروزان، گود دباغی، شهرک امام حسن مجتبی (ع)، برآفتاب سعدی، مهرگان، کوشک میدان و نارنج در شیراز فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری شیراز گفت: بهره برداری از سرای محلات از طریق واگذاری مدیریت سرای محلات متعلق به شهرداری در مقیاس محله با حفظ مالکیت شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد حوزه اجتماعی با رعایت قوانین و مقررات موضوعه، از طریق قرارداد فی‌مابین شهرداری شیراز و سازمان مردم نهاد (سمن) خواهد بود.

به گفته جعفری، یکی از دغدغه‌ها و ضرورت‌های مدیران شهری، برنامه‌ریزی برای مشارکت دادن و حضور آگاهانه و معنادار شهروندان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و محلی است؛ همچنین، در شیراز در سال‌های اخیر با اهتمام مدیریت شهری و همکاری و تعامل سایر نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط، در قالب حمایت از «سازمان‌های مردم نهاد» اقدامات بسیار خوبی در زمینه استفاده از ظرفیت مشارکت و همکاری سمن‌ها و شهروندان و توجه به اولویت‌ها و نیازهای محلی صورت گرفته است.

وی افزود: در ادامه این مسیر مقرر گردیده است با بهره‌برداری از سرای محلات با هدف سپردن مدیریت امور مرتبط فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در مقیاس محله به سمن‌ها و ساکنین محله و بهره‌گیری مؤثر از ظرفیت مشارکت، همکاری و توانمندی سمن‌ها، علاوه بر کاهش هزینه‌های شهرداری، فرصت دیگری برای حضور، همکاری و تعامل شهروندان در مقیاس محلات و شکوفایی ظرفیت و استعدادهای محله‌ای فراهم گردد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز تاکید کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با توجه به ابلاغ مصوبه شماره ص/۹۸/۳۹۵۱ مورخ ۱۴/‏۱۱/‏۱۳۹۸‬ شورای اسلامی شهر شیراز، مدیریت تعدادی از سرای محلات در مناطق مختلف شهر شیراز را از طریق فراخوان عمومی و بر اساس امتیازات کسب شده به سازمان‌های مردم نهاد واجد شرایط واگذار می‌نماید و در فاز نخست سرای محلات درکی، بزین، فروزان، گود دباغی، برآفتاب سعدی، مهرگان واگذار خواهند شد. جعفری گفت در راستای واگذاری یک سرای محلات که مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز است در فاز اول شش سرای محله واگذار خواهد شد و اولویت واگذاری به شهروندان محل این محلات است.

تبدیل فرهنگسرای بهمن بیگی به اقوام

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از تغییر ماهیت فرهنگسرای بهمن بیگی به اقوام خبر داد و گفت: در راستای تخصصی شدن فرهنگسراها با توجه به وجود اقوام مختلف در شیراز این فرهنگسرا جهت آموزش اقوام و ارائه برنامه‌های این اقشار به فرهنگسرای اقوام تبدیل می‌شود.

وی در خصوص واگذاری فرهنگسرا به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس هم تصریح کرد: خواسته کانون در خصوص جایگزینی ساختمان مرکز شماره یک و دو به حق و به جاست بنابر این در کمیسیون تلفیق شورا آمادگی خود را برای اختصاص فرهنگسراها به این منظور اعلام کردیم.

معاون فرهنگی شهردار شیراز پیرامون آموزش فرهنگ شهروندی هم از راه اندازی اتوبوس خدمات اجتماعی برای ایجاد نشاط اجتماعی میان کودکان و نوجوانان خبر داد و افزود: در این راستا، رصدخانه اجتماعی توسط شهرداری در حوزه تهیه اطلاعات محلات ایجاد خواهد شد.

تهیه و تدوین ۵ پروژه فاخر فرهنگی در شیراز

وی همچنین از پیگیری ۵ پروژه فاخر فرهنگی و هنری در شیراز خبر داد و گفت: طرح ایجاد آمفی تئاتر، تالار مرکزی، موزه تاریخ و مرکز تعزیه در حال تهیه و تدوین است.

جعفری به ارائه لایحه کمک به تکمیل باغ موزه دفاع مقدس شیراز هم اشاره کرد و گفت: بدین منظور در راستای تکمیل این باغ موزه مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان کمک از سوی شهرداری اختصاص می‌یابد.

معاون فرهنگی شهرداری شیراز مخالفت خود را با جداسازی بخش ورزشی از سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری را اعلام کرد و گفت: قرار نیست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز در دیگر نهادها دخالت کند، زیرا وظیفه ما کمک به ورزش محلات در شیراز است و شهروندان هم از شهرداری انتظار دارند در این زمینه فضای مورد نیاز را فراهم کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار