برای چهارمین بار در سال جاریمنطقه حفاظت شده پلنگ دره دچار حریق شد و حدود ۳ هکتار از مراتع و گیاهان منطقه در آتش سوخت. همچنین آتش‌سوزی گسترده مراتع علی‌آباد نیزار قم همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۸۶۴۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۴ 21 June 2020

به گزارش تابناک قم، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قم گفت: حریق بوجود آمده در منطقه حفاظت شده پلنگ دره، بلافاصله با حضور محیط بانان و یگان حفاظت منابع طبیعی مهار شد.

محمدرضا عابدی مقدم با اشاره به وقوع آتش سوزی در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم گفت: متأسفانه برای چهارمین بار در سال جاری این زیستگاه ارزشمند دچار حریق شد و حدود 3 هکتار از مراتع و گیاهان منطقه در آتش سوخت.

وی با بیان اینکه علت این آتش سوزی در دست بررسی است، از همکاری و مشارکت یگان حفاظت منابع طبیعی در اطفاء حریق منطقه قدردانی کرد و گفت: این حریق در محدوده خلیل آباد و کوه آله رخ داد و با تلاش و ازخودگذشتگی محیط بانان و جنگلبانان به سرعت مهار و اطفاء شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست قم از گسترش کم سابقه آتش سوزی ها در مناطق طبیعی در سال جاری ابراز نگرانی کرد و گفت: همشهریان در هنگام حضور در زیستگاه ها و مناطق طبیعی، باید مسائل ایمنی در برپایی آتش را به شدت رعایت کرده و از رها کردن زباله های خود در مناطق جداً اجتناب کنند.

وی تصریح کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه حریق و آتش سوزی در مناطق طبیعی و بروز تخلفات زیست محیطی می توانند با ادارات کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با شماره های 32602981 و 1504 تماس حاصل کنند.

منطقه حفاظت‌شده پلنگ دره با وسعتی بالغ‌بر ۳۱ هزار هکتار در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهر قم واقع‌شده و با میانگین ارتفاع یک هزار و ۹۵۰ متر از سطح دریا، دارای میزان بارندگی بالاتر نسبت به سایر نقاط استان و تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی و مناسب است. این منطقه در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهرستان قم واقع‌شده است که ۴۲۰ گونه گیاهی در قالب ۸۰ تیره در این منطقه شناسایی‌شده است؛ پلنگ دره از سال ۱۳۷۵ به‌عنوان منطقه شکارممنوع و در سال ۱۳۸۸ در لیست مناطق حفاظت‌شده کشور قرار گرفت.

منطقه پلنگ دره از زیستگاه‌های انواع وحوش ازجمله پلنگ بوده و نام و شهرت خود را از این حیوان گرفته است، به همین جهت از دیرباز موردتوجه شکارچیان بوده است. هم‌اکنون ۲۱ گونه پستاندار ، ۵۲ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده و دو گونه دوزیست در این منطقه گزارش‌شده؛ خرگوش، شغال، گرگ، روباه، گراز، پلنگ، گربه وحشی، خارپشت، خفاش بال بلند و کفتار ازجمله پستانداران این منطقه می‌باشد.

آتش‌سوزی گسترده مراتع علی‌آباد نیزار قم همچنان ادامه دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز با اشاره به آخرین وضعیت آتش‌سوزی در مراتع روستای علی‌آباد نیزار گفت: این آتش‌سوزی گسترده از ساعت ۱۳ ظهر امروز آغازشده و تاکنون مهار نشده است.

پلنگ دره طعمه حریق شد/ آتش‌سوزی گسترده مراتع علی‌آباد نیزار

سید محمدتقی سجادی ادامه داد: آتش‌سوزی گسترده در این منطقه از مراتع روستا آغازشده و هم‌اکنون به ارتفاعات و نزدیکی قله کوه‌ها توسعه پیداکرده است.

وی افزود: آتش‌سوزی در علی‌آباد نیزار بسیاری از ذخیره‌گاه‌های بادامچه‌های رسیده در این منطقه را نابود کرده و خسارت زیادی به مراتع طبیعی وارد کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم که از محل آتش‌سوزی گفت‌وگو می‌کرد، اضافه کرد: ۲۰ نفر از نیروهای امدادی در حال ادامه مهار آتش هستند.

سجادی خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه امکان امدادرسانی توسط خودروهای مخصوص نیست و آتش‌سوزی گسترده این منطقه با بیل و آتشکوب در حال مهار و جلوگیری از پیشروی آن هستیم.

وی ابراز داشت: با هماهنگی انجام ‌گرفته شده با فرماندار قم، از مردم این منطقه برای مهار آتش و جلوگیری از پیش روی آن استفاده می‌شود.

سجادی یادآور شد: هم‌اکنون بالغ‌بر دوسوم از حجم و مساحت آتش‌سوزی‌ها مهار شده است اما به دلیل وزش باد شدیدی که در منطقه در حال وزیدن است، امکان مهار کامل آن با دشواری همراه شده است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ارتفاعات بیدک در روستای علی‌آباد نیزار شاهد بیشترین حجم از آتش‌سوزی است.

روستای علی آباد نیزار در ۵۵ کیلومتر جنوب قم واقع شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار